Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

jpgrahn

Aktiv medlem
Håll er till ämnet!

Kan ni hålla er till ämnet!?!
Vill ni tjafsa så kan ni väl skapa en egen tråd om det!
Jag prenumererar för att jag vill veta när det upptäcks folk som missbrukar Blocket och andra siter.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Är det någon som känner till den här Blocketsignaturen. Vill att man skickar bilder till en privat adress. Frågar om bilder på kameran trots att endast objektiv är till salu.
Jag känner inte till signaturen, men ordet "enheten" får mig att misstänka att texten är översatt från engelska. Om jag vore du skulle jag skicka en bild tagen från någon av de stora fotohandlarnas webbkataloger och se vad som händer....
 

repurban

Medlem
Det var den misstänkta maskinöversättningen som gjorde mig fundersam och att man refererar till en kamera när det endast finns objektiv till salu. Dessutom samma svar på två olika annonser.
Jag har svarat att jag inte skickar något till någon privat adress och ställt några frågor som borde klargöra om det är något skumt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Var det ett sms? Verkar vara en variant på det vanliga: någon skojare sms:ar och vill att man mejlar svar. Undrar om det är för att man av någon anledning inte vill att blocket skall spara konversationen?
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Är det någon som känner till den här Blocketsignaturen. Vill att man skickar bilder till en privat adress. Frågar om bilder på kameran trots att endast objektiv är till salu.
Jag hade helt ignorerat sådana meddelanden.

Men min gissning är en kombination av utländsk användare, kanske med kapad profil, eller bottar. Antingen där man vill initiera en affär där en icke ont anande tredje part betalar för prylarna eller där man åtminstone vill ha unika bilder att använda till bluffannonser.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Skönt att du fick tillbaka dina pengar.
Förhoppningsvis får han lite lugn i sin sannolikt röriga tillvaro också och kanske slipper juridiska påföljder. Det är verkligen starkt att försöka vända saker tillrätta som han gör.

Fick mycket oväntat tillbaka mina pengar i dag och en lång ursäkt. Kändes genuint från en kille som säker haft några problem som inte kunde hanteras på något rationellt sätt. En tragisk historia. Tänkte bara meddela alla eftersom jag hängt ut honom här.
 

Third eye

Aktiv medlem
Fick mycket oväntat tillbaka mina pengar i dag och en lång ursäkt. Kändes genuint från en kille som säker haft några problem som inte kunde hanteras på något rationellt sätt. En tragisk historia. Tänkte bara meddela alla eftersom jag hängt ut honom här.
Otroligt kul att höra och hedervärt att han faktiskt tar tag i det, antagligen vann långsamma förnuftet över snabb dumhet. Och jag vill inte gå så långt att jag dunkar någon i ryggen för att göra rätt på samma sätt som 99% av alla andra.
Men det är ändå en skön story på nått sätt.
 

eif

Aktiv medlem
Säljer ett objektiv på blocket och blev kontaktad av romerodasilva90fernandez på som ville köpa optiken av mig.
Han efterfrågade bilder som jag skulle skicka till dennes mail.
Jag tänkte att jag lika gärna kunde skicka bilderna direkt på blocket och gjorde så.

Då fick jag till svar att det inte var hans/hennes konto utan insisterade på att jag skulle skicka via mail istället.

Fortsatte därmed konversationen över mail och kom överens om ett pris.

Bestämde att betalningen skulle ske via paypal så jag skickade honom mail-adressen.

Denne påstod sig ha betalat in men jag kunde inte se någon bekräftelse på mailen och påpekade detta. Då bad han/hon mig kolla skräpposten och ritktigt, där fanns en "bekräftelse" på att betalningen skett. Bara det att adressen till "paypal" var: "Paypal <operacao-on-line@europe.com>"

Då var jag helt 100 på att det var bedrägeriförsök men jag kontaktade paypals support och anmälde detta (uppmanar fler att göra det) :)


Kort sagt: Passa er för någon som kallar sig romerodasilva90fernandez på blocket
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Säljer ett objektiv på blocket och blev kontaktad av romerodasilva90fernandez på som ville köpa optiken av mig.
Han efterfrågade bilder som jag skulle skicka till dennes mail.
Jag tänkte att jag lika gärna kunde skicka bilderna direkt på blocket och gjorde så.

Då fick jag till svar att det inte var hans/hennes konto utan insisterade på att jag skulle skicka via mail istället.

Fortsatte därmed konversationen över mail och kom överens om ett pris.

Bestämde att betalningen skulle ske via paypal så jag skickade honom mail-adressen.

Denne påstod sig ha betalat in men jag kunde inte se någon bekräftelse på mailen och påpekade detta. Då bad han/hon mig kolla skräpposten och ritktigt, där fanns en "bekräftelse" på att betalningen skett. Bara det att adressen till "paypal" var: "Paypal <operacao-on-line@europe.com>"

Då var jag helt 100 på att det var bedrägeriförsök men jag kontaktade paypals support och anmälde detta (uppmanar fler att göra det) :)


Kort sagt: Passa er för någon som kallar sig romerodasilva90fernandez på blocket
Detta är en klassiker. Man påstår sig ha betalt men har inte gjort det. Däremot får du vänta dig att någon "myndighetsperson" eller "representant från hans bank" eller dyl hör av sig till dig med några hot. Det har förekommit falska mejl från FBI som uppger att de jagar internetskurkar och du måste skicka med en gång eller att någon som uppger sig vara från Paypal eller dennes bank gör liknande.

Jag svarar aldrig på dessa sms som ber mig kontakta dem via mejl. Varför de inte mejlar direkt via blocketlänken vet jag inte (kanske någon kan svara på det) men dessa mejl syns ju för blocket vilket de kanske vill undvika?
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Enirosökning på Petr Petrov ger 0 träffar. Och folk som inte vill träffas F2F brukar vara "bosatta" på Gotland eller Norrlands fjälltrakter
 

PMD

Aktiv medlem
Den som har lust kan roa sig med att kontakta Petrov och föreslå ett möte någonstans på Gotland. Det kommer antagligen att visa sig att han är bortrest i ett par veckor.
 

Saxdalen

Aktiv medlem
Han hävdar att det är en engelsk butik. Men det är för billigt.... Och då är det oftast inte riktigt bra.
 
ANNONS