Annons

Autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuddas

Aktiv medlem
Finns det någon enkel ”tumregel” för hur man väljer Autofokusläge resp AF-områdesläge när man använder vidvinkelobjektiv? Jag har i princip aldrig lyckats få god skärpa någonstans i bilderna när jag använder t.ex. en Tamron AF 10-24/3,5-4,5 Di II VR HLD till Nikon D7500. Andra objektiv, med större brännvidd och av samma höga klass som vidvinkelzoomen, lyckas jag nästan alltid bra med men aldrig med någon under 20 mm. Tacksam för tips!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Verkar konstigt, ett vidvinkel har ett stort skärpedjupsområde så det borde inte vara så kritiskt. Prova live-view för då sätts fokus efter bästa kontrast/skärpa och jämför med sökarfokus och AF-S och en punkt

Vill man ha stort skärpeområde i tex naturbilder så sätt fokus närmare kameran än horisonten se en DOF tabell. I den typ av naturvyer kan det vara bättre att köra M och välja kanske 3 m
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tänker främst på två olika orsaker:
1. Felkalibrerat avstånd mellan sensor och fokusplan. Då vidvinkel har kortare brännvidd orsakar felkalibrering mer synliga fel med vidvinklar. Prova att fokusera manuellt.
2. Fotar man huvudmotiv som är små så kan dessa bli en väldigt liten yta för AF sensorerna att hitta och de kan fokusera på ett större närliggande område istället. Detta har lättare att inträffa med amatörkameror då man inte tycks lägga samma precision i att de markerade AF-punkterna skall matcha de faktiska AF punkterna.
 

PMD

Aktiv medlem
Om du provar att fokusera manuellt för att se om AF-systemet har ett fel så bör du fokusera med Live View och inte med spegelreflexsökaren.
 
ANNONS