Annons

5D IV + 600/4L IS III - suddig kombo vid 1/160 och långsammare

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
1/160s vid 600mm är väl lite till att pusha IS?

/Stefan
5 steg marknadsfördes 600/4L IS III med.

Canon Customer Relations called me today. I had planned to send my camera and lens into them but it turns out that Canon USA is currently working with Canon Japan on this issue. They’ve been able to repeat it on 5D4 and 600 IS III.

Det har varit helg i Japan, Obon, så Canon Japan har nog inte hunnit kolla allt för mycket än så länge.

As for the work around, they advised for now, to use a tripod or bean bag for support and to turn the Image Stabilizer to Off.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
5 steg marknadsfördes 600/4L IS III med.
. [/I]
Hoppas verkligen inte ni tror på allt marknadsföringen säger. De säger ju vad som helst.
Sanningen är oftast annorlunda. Går säkert att få skarpa bilder med 5 steg kortare slutartider och ännu mer, men antal keepers sjunker ju kortare slutartider man kör.

Även om det nu är ett verkligt fel så tycker jag man bör tänka på detta.

/Stefan
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hoppas verkligen inte ni tror på allt marknadsföringen säger. De säger ju vad som helst.
I de här fallet stödjer de (och i princip alla andra tillverkare ) sig faktiskt på en teststandard:

http://www.cipa.jp/image-stabilization/index_e.html

Jag brukar vara ganska kritisk mot CIPA:s testmetod för batteriprestanda som jag anser mäter fel saker sett till hur systemkameror oftast används (de är i rättvisans namn en testmetod som togs fram när marknaden dominerades av kompaktkameror).

Men jag har hittills upplevt att deras testmetod för stabilisering ofta ger en rätt hyfsad indikation på ungefär vad man kan förvänta sig för resultat. Bildstabilisering har ju de senaste 10-15 åren utvecklats från att (enligt samma tester) kunna kompensera för runt 2-3 steg till idag ofta runt 5 steg längre tider, och det stämmer rätt bra med mina egna (och många andras) observationer.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
I de här fallet stödjer de (och i princip alla andra tillverkare ) sig faktiskt på en teststandard:

http://www.cipa.jp/image-stabilization/index_e.html

Jag brukar vara ganska kritisk mot CIPA:s testmetod för batteriprestanda som jag anser mäter fel saker sett till hur systemkameror oftast används (de är i rättvisans namn en testmetod som togs fram när marknaden dominerades av kompaktkameror).

Men jag har hittills upplevt att deras testmetod för stabilisering ofta ger en rätt hyfsad indikation på ungefär vad man kan förvänta sig för resultat. Bildstabilisering har ju de senaste 10-15 åren utvecklats från att (enligt samma tester) kunna kompensera för runt 2-3 steg till idag ofta runt 5 steg längre tider, och det stämmer rätt bra med mina egna (och många andras) observationer.
Älskar standarder för att eliminera mänskliga faktorn och kunna jämföra objektiv mot varandra.
Men i detta fallet så är det människor som gjort observatiorna.

Tillägg. Som jag förr skrev så visst funkar säkert 5 steg stabilisering. Men antal keepers är knappast lika många sån 4, 3, 2, 1 och över och ju snabbare slutartider desto bättre.


/Stefan
 

PeterWem

Aktiv medlem
0 bilder skarpa på 1/160s med IS på, om jag förstått det rätt, och med oskärpa i slutarens rörelseriktning. Jag får fler skarpa på 1/160s med min 300/2.8L IS + 2xIII med IS såväl som utan IS.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Älskar standarder för att eliminera mänskliga faktorn och kunna jämföra objektiv mot varandra.
Men i detta fallet så är det människor som gjort observatiorna.

Tillägg. Som jag förr skrev så visst funkar säkert 5 steg stabilisering. Men antal keepers är knappast lika många sån 4, 3, 2, 1 och över och ju snabbare slutartider desto bättre.

/Stefan
Stefan, du inledde med följande:

Hoppas verkligen inte ni tror på allt marknadsföringen säger. De säger ju vad som helst.
Vilket är svårt att tolka på något annat sätt än att du ville säga att stabiliseringssiffror mest var hitte-på från marknadsavdelningar. Vilket de alltså generellt inte alls är. De är mätsiffror enligt en standardmetod, och mångas erfarenhet är att de här siffrorna dessutom har visat sig vara ganska bra indikatorer på vad man kan förvänta sig i praktiken.

Men ibland kan även ganska bra mätmetoder missa problem, och det är väl troligen vad som hänt här.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Svar från Lensrental:

“Ryan,

Sorry for the delay in getting back to you, but I wanted to be very thorough. I'm going to go ahead and confirm you've found an actual issue. It seems that the 600 III with and only with the 5D4 has an issue with IS when shot at 1/200 or slower. My only guess is the lens isn't compensating for the mirror flop of the 5D4 and the 5D4 only. I tried several copies of the lens on an array of cameras. 6D, 6D2, 5D3, 5DS, 1DX2, and several 5D4 bodies. I compared shots with the 5D4 at 1/100, 1/125, 1/160, and 1/200 to the other cameras and had no issues handholding that lens with any of the other cameras. I was standing up straight, lens supported with my left hand, elbow supported on a solidly set table, aimed at a lit wall across our warehouse. I compared the 600 III to the II on the same 5D4 bodies and had no issues with the II, but still got the vertical blur with the III, same shutter speeds. This is a very combo specific problem. Feel free to let Canon and that forum know you had us test out the issue on multiple cameras and lenses. In the meantime, I guess don't shoot handheld below 1/250 until they issue a fix.

Joey

Lensrentals.com”
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
0 bilder skarpa på 1/160s med IS på, om jag förstått det rätt, och med oskärpa i slutarens rörelseriktning. Jag får fler skarpa på 1/160s med min 300/2.8L IS + 2xIII med IS såväl som utan IS.
Jag har också upplevt att det går att få en del hyfsat skarpa bilder med slutartiden i intervallet 1/125 - 1/250 med 500 mm eller 600 mm helt utan stabilisering. Men att man normalt får avsevärt fler med stabilisering, och i synnerhet med modern stabilisering där sådana slutartider brukar kunna ge riktigt bra utdelning.

Det är ju intressant om problemet är särskilt påtagligt med en specifik kameramodell, man kan ju annars tycka att prestanda hos optisk stabilisering borde kunna vara hyfsat oberoende av kameramodell.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Marknadsföring och tester är olika saker. Separera dessa. Sen kan man marknadsföra med att hänvisa till oberoende tester. Kanske är detta vad Canon gjort. Jag har faktiskt inte letat eller brytt mig.
Min mening handlade indirekt om stabiliseringen, men var allmänt. All marknadsföring är vilseledande skulle jag våga påstå, med gnutta sanning.
Lita inte på marknadsföring utan på oberoende tester. Annars hade tester varit onödiga.

/Stefan
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Marknadsföring och tester är olika saker. Separera dessa.
Vilket inte var alls vad jag pratade om. Det jag påpekade var att de värden för effektivitet hos stabilisering som uppges nästan alltid är baserade på en standardiserad mätning, inte lösa påståenden uppfunna av en marknadsavdelning.

Sen kan man marknadsföra med att hänvisa till oberoende tester. Kanske är detta vad Canon gjort. Jag har faktiskt inte letat eller brytt mig.
I specifikationer görs i stort sett aldrig hänvisningar till oberoende tester, däremot uppger man ofta mätvärden man fått fram enligt standardiserade metoder. Som i det här fallet där man mäter stabilisering enligt en av CIPA definierad metod.

Min mening handlade indirekt om stabiliseringen, men var allmänt. All marknadsföring är vilseledande skulle jag våga påstå, med gnutta sanning.
Lita inte på marknadsföring utan på oberoende tester. Annars hade tester varit onödiga.

/Stefan
Efter att i runt 20 år själv och tillsammans med andra testat prylar och parallellt med detta läst och noterat hur de testade produkterna beskrivs i marknadsföring skulle jag formulera det hela på ett litet annat sätt.

Marknadsföring ljuger faktiskt väldigt sällan, men är ofta formulerad så den lätt kan misstolkas. Den i mina ögon vanligaste "fulingen" man gör är att berätta om funktioner eller egenskaper och få det att framstå som man vore ensam om dessa eller att de är sällsynt eller unikt bra i just den aktuella produkten. Notera, man säger nästan aldrig uttryckligen att man är ensam om något eller bäst på något, man bara uttrycker sig så det lätt kan tolkas så.

Överlag skulle jag säga att företag i fotobranschen - jämfört med många andra branscher - på det stora hela är rätt återhållsamma i sin marknadsföring och ganska noga med att ange korrekta siffror och relevanta mätdata i specifikationer. Och faktiskt ovanligt bra på att tala om vilken typ av mätdata man hänvisar till.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Enligt en användare hos FredMiranda jobbar Canon på en firmware för 600/4L IS III men som kommer ta en stund stt få fram.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Verkar som

Verkar som Canon fått samma problem med vertikala hopp av bildprojektionen på sensor/mattskiva som Nikon haft länge. Nya 500 pf har ju samma problem som 300 PF och som delvis 200-500/5,6 har (lite mindre hopp). Man undrar om felet ligger i de modernare objektiven eller i husen? Har ingen koll på om Nikons övriga långa telen är lika dåliga på detta som nämnda objektiv men hos Canon verkar detta vara det första objektiv som orsakar dessa effekter. Man märker ofta dock inte av dessa effekter om man inte ligger runt 1/100s i slutartid eller inte fotar på små objekt med en punkt som sas täcker hela objektet (typ fåglar på lite avstånd). I dessa fall blir det ju omöjligt att fota med lös låsning av AF-punkter och af-c (servo på canonspråk) samt serietagning om man inte ställer in IS/VR till att bara fungera i en dimension (sportläge/läge II). Vet dock inte om det är samma problem det handlar om, kanske bara en tillfällighet att vissa indikatorer är liknande.
 
Senast ändrad:
ANNONS