Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 28-300/3.5-5.6 L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Torleif

Aktiv medlem
Hej,

Jag har börjat fundera på att skaffa ett Canon EF 28-300/3.5-5.6 L IS USM, och skulle gärna få lite feedback från FS användare vad ni tycker o tänker om detta rör.

Jag vet att det är tungt, dyrt, inte f2.8 och att skärpan inte är den allra bästa i ändlägena, men för min egen del känner jag att jag kan leva med detta då kompensationen är att "man alltid har rätt objektiv" på. Min enda egna erfarenhet av superzoom, är att jag en gång tummat på ett väl begangnat 35-350/3.5-5.6 för kanske 8-10 år sen. Då dreglade jag av upphetsning, men hade inte pengar.

Min tanke är att jag skulle lägga bort mina 17-40/f4 och 200/f2.8 och skaffa 28-300 istället. Orsakerna, eller mitt sätt att resonera är. Jag är besviken på 17-40. Det har blekdaskig färgåtergivning, och stora problem med fula motljusreflexer så fort den minsta lilla ljusstrimla kommer inom synhåll. Detta göra att jag sällan använder objektivet. 200/f2.8 är ett fantastiskt objektiv, knivskarpt, snabbt och på alla sätt underbart. Men jag märker att det sist o slutligen sitter på kameran ganska sällan. Följdaktligen kunde jag bra avvara detta objektiv ur väskan. 28-300 lär vara tillräckligt skarpt runt 200mm för att kunna fungera som ersättare, även om såväl skärpan och ljusstyrkan är sämre än med det fasta 200/f2.8. Men som sagt. Det jag gärna vill ha är ett tillräckligt bra byggt, tillräckligt skarpt och tillräckligt ljusstarkt allroundzoom som "alltid" fungerar.

Det finns dryga 50 FS:are med Canon EF 28-300/3.5-5.6 L IS USM i väskan. Dela med er av era erfarenheter, så hjälper ni mig i mitt beslut att köpa eller inte köpa.

mvh Torleif
 

ArneB

Aktiv medlem
Jag har ägt en ett kort tag. Om du kan leva med att det är stort och tungt, dyrt och ganska ljussvagt, har du hittat ditt objektiv.
 

Torleif

Aktiv medlem
Jag har ägt en ett kort tag. Om du kan leva med att det är stort och tungt, dyrt och ganska ljussvagt, har du hittat ditt objektiv.
Det är just det jag tänkt mig kunna leva med. 1D mkIII är såpass brusfri att ISO800-1600 är på helt acceptabel nivå idag. Jämför man med det som var acceptabelt under filmtiden på en Tri-X eller motsvarande så är brus/korn inget problem idag. Vikten tror jag mig kunna hantera, har ändå ett MTO-1000 f10 spegeltele som garanterat är tyngre. Priset svider, men vanligtvis svider det bara en gång. Och dessutom sparar jag ett 50 mm f/1.4 till porträtt och andra situationer då ljusstyrka/skärpedjup har högre krav.
<<<T>>>
 

Torleif

Aktiv medlem
Den borde väl gå att hitta till skapligt pris begagnat?
Möjligen, men då dessa objektiv inte är så himla vanliga så är beg.marknaden ganska liten. Finns ibland på e-bay, men det känns ändå lite osäkert. Har iofs bara goda erfarenheter av kameraköp på ebay. Men om det är någon som har ett ex i gott skick och vill sälja så är det bara att ta kontakt. Hittar jag inget, så har jag en kompis som åker "over there" i början av nästa år. Har inte så brått med detta.

<<<T>>>
 
ANNONS