Annons

Canon 35/1,4 eller 50/1,2, behöver köpråd!

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasJ75

Medlem
hallå där,

Jag känner att det är dax att uppgradera mina objektiv lite. Därför undrar jag nu om det finns någon som kan hjälpa mig med lite råd? Funderar antingen på ett Canon 35/1,4 eller 50/1,2. Vilken är mest prisvärd?


Andreas
 

matlep

Aktiv medlem
hallå där,

Jag känner att det är dax att uppgradera mina objektiv lite. Därför undrar jag nu om det finns någon som kan hjälpa mig med lite råd? Funderar antingen på ett Canon 35/1,4 eller 50/1,2. Vilken är mest prisvärd?


Andreas
Trots att de ligger så nära i brännvidd så är de rätt så olika. Båda har sina svagheter och styrkor, men det beror på vad du främst skall fota och vilken kamera du har. Fullformat eller crop?
 

matlep

Aktiv medlem
canon 5dmark2,

skall väl användas mestadels till gatufoto och kanske lite porträtt :)
Då skulle jag säga båda ;)

Skämt åsido så är båda gluggarna riktigt bra. Ett tips är att gå till en handlare och testa båda innan du bestämmer dig.

Kanske kan du tänka så här. Behöver du bländare 1.2 eller klarar du dig med 1.4? Då kanske du kanköpa 35an och ett 50 1.4 för samma pengar som 50 1.2.
 

AndreasJ75

Medlem
ok, tack skall du ha Mattias för att du tog dig tiden åt mig :)

jag har en 50/1,4 redan..skulle vart skönt med en tyst,snabb o lite skarpare optik därför jag undrar :)
 

Fogel70

Aktiv medlem
Iom att du redan har 50/1.4 skulle jag rekommendera 35/1.4.
50/1.2 äe en häftig glugg, men någon jättestor optisk vinst är det inte i att byta ut 50/1.4, dessutom så är AF lite långsammare på 50/1.2.
 

Fogel70

Aktiv medlem
35/2 är också riktigt bra och når nästan upp i samma optiska kvalitet som 35/1.4.

Med den blir det även pengar över till en semesterresa eller något annat roligt. Frågan är om det är värt över 10000:- extra för ett stegs ljustyrka (och att ha ett sexigare L objektiv)?
 

AndreasJ75

Medlem
jag vill ju öka kvaliten på mina gluggar så jag tänker lite långsiktit :) har ju en 5dmark2 så jag delförstorar ju oxå en hel del :)
 

matlep

Aktiv medlem
35/2 är också riktigt bra och når nästan upp i samma optiska kvalitet som 35/1.4.

Med den blir det även pengar över till en semesterresa eller något annat roligt. Frågan är om det är värt över 10000:- extra för ett stegs ljustyrka (och att ha ett sexigare L objektiv)?
Det där är en sanning med modifikation. 35 1.4 har ett helt annan oskärpesläpp som 35 2.o inte har. Skärpan må vara samma, men 35 1.4 är i mitt tycker mycket bättre bättre. Specielt om man skall använda det å 1.4 som ju inte är ett alternativ med 35 2.0 ;)

Köper man det begagnat så ligger det mellan 8-10.000 och det är tycker jag ett bättre pris.

Men som det skrevs tidigare, har du redan 50 1.4 så är det ju givet att det blir 35 1.4 som rekommenderas framför 50 1.2
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag har båda 35:eek:rna. Det stämmer inte som sades ovan att det är liten skillnad mellan dem. Möjligen om du bländar ner till 4-5,6, men det är ju inte därför du överväger 35L (hoppas jag, för annars är du fel ute). 35L har en otroligt mkt snyggare färgskala, bättre mikrokontrast och ger en helt annan känsla, man märker det när man kollar resultatet. Sen är ju 35/2 en alldeles utomordentlig optik (med reservation för kantoskärpa på ff) ändå, särskilt mtp priset. Om jag vore dig skulle jag köpa 35L och ett noga utprövat Sigma 50/1,4. Hittar du rätt med det sista så är det en klar favorit, jag har hittat ett och släpper det aldrig. Visserligen inte 1,2, men ändå bättre på 1,4 än vad 1,2L klarar på motsvarande öppning. Men som sagt, akta för fokusproblem, köp aldrig över nätet eller där du inte kan pröva innan på DIN kamera, dvs du får gå till en riktig fotohandlare.
 

AndreasJ75

Medlem
tack för rådet :) har redan en Canon 50/1,4. Så det får nog bli 35/1,4:an. Trots att det suger lite prismässigt! men vill man ha kvalitet så kostar det ju :)
 

G.Barkfors

Aktiv medlem
Jag har 50/1.2L och det är ett fantastiskt objektiv. Skärpesläppet väldigt snyggt. Sitter på ganska ofta för vardagssituationer.

Det finns dock ett problem med konstruktionen. Autofokusen använder ju 1.2 läget och på nära avstånd, (upp till 1.5 meter märkbart) då man använder mindre bländare så förskjuts fokusplanet. Mycket frustrerande när jag upptäckte det. Har haft det inlämnat på Canon servicecenter i Mölndal men de kunde inte justera det.

Dvs. på nära avstånd med liten bländare får man ingen bra skärpa - typ porträtt.
Har man kameran på stativ så kan man utnyttja liveview och fokusera med dof knappen intryckt.
 

AndreasJ75

Medlem
så sant så :) det är väl bara nu innan man pungat ut som det känns tungt! när gluggen väl sitter på huset så känns det säkert annorlunda :)

tack för alla inlägg!! hjälpt mig en bra bit på vägen!

Andreas
 
ANNONS