Annons

Tips på bra manuell kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

dFredriksen

Ny medlem
Hej!

Jag är ute efter en bra kompaktkamera med manuella inställningar till att komplettera min systemkamera de gånger man inte orkar bära runt på den. Viktigt för mig är att det blir skarpa bilder med bra kvalite både i ljus och mörker, ett plus skulle också vara att kunna få ett relativt kort skärpedjup (så gott det som det kan gå med en kompaktkamera) när man tar porträtt osv.

Priset ska väll inte ligga på allt för mycket men upp till 4000-5000 kan jag väll tänka mig. De intressanta just nu som jag kollat på är Panasonic DMC-LX3 och Canon G11, kanske någon som testat och vet något om dessa?

Har försökt läsa igenom en massa tester men vilken djungel ;)

Tacksam för alla tips :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ett tredje alternativ som är värt att titta på är Canon S90/95. Mycket trevliga reglage, inte minst inställningsratten runt objektivet. Dessutom bättre ljusstyrka än G11 på vidvinkeln.

Vad jag förstår är också en efterföljare till G11 på väg ganska snart och enligt ryktet får den ett praktiskt inställningshjul för pekfingret. Kanske värt att vänta på?
 

Fleksnes

Medlem

ÅkeK

Aktiv medlem
Jag var i samma sits och funderade på en G11 men det slutade med en NEX-3.

Med 18-55 går den ner i min jackficka, är rätt bekväm att ha över axeln eller runt halsen också.
Känns gedignare byggd och har APS-C sensor. Ger bättre bilder.
 

AndyK

Aktiv medlem
Jag tror, precis som Melker, att nya Nikon P7000 kommer att bli en trevlig överraskning. Den har i stort sett allt jag frågar efter när det kommer till en kompaktkamera.
Väntar med spänning på testbilder, gärna på lite högre ISO.
 

SvHe

Aktiv medlem
Jag måste säja att Canon S90/95 är nog det bästa alternativet idag. Otroligt trevlig kamera med skarp ljusskarp optik. Den har även en väldigt stor sensor för att vara en kompaktkamera.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Besväras du av det slappa inställningshjulet på kamerans baksida? Funderar på att slå till, men just denna detalj får mig att tveka.
Jag tycker inte heller det är något problem. När hjulet är så litet måste det vara lättrörligt. Har du känt på den?

För övrigt är ju en stor fördel jämfört med G11, LX3 och kommande P7000 att S90/95 faktiskt är ganska liten.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Jag tycker inte heller det är något problem. När hjulet är så litet måste det vara lättrörligt. Har du känt på den?
Det finns lösningar för att skydda inmatningshjulet på S90 (http://www.lensmateonline.com/store/S90ControlDial.php?__utma=1.19868050.1279646888.1280870254.1283709818.5&__utmb=153549477.1.10.1284151548&__utmc=153549477&__utmx=-&__utmz=1.1279646888.1.1.utmcsr=fotosidan.se|utmccn=(referral)|utmcmd=referral|utmcct=/forum/showthread.php&__utmv=-&__utmk=119085193), men i standardutföreande är det på S95 klart bättre.
 

buspelle

Aktiv medlem
Har en canon G11 och det är en väldigt bra kamera. Nackdelen är att den är lite stor, men å andra sidan är det just det som också gör den bra att hålla. Visserligen är en efterträdare på gång, men i dagsläget får du in en G11 i din budget, medans efterföljaren med all säkerhet blir dyrare initialt.
 

Pixelmania

Aktiv medlem
Bra Kompaktkamera

Bra Kompaktkamera (byxfickan)
Canon S95/S90
Fuji F200EXR

Bra Kompaktkamera (stor byxficka)
Panasonic LX3/LX5
Canon G11
Nikon P7000
Samsung EX1


Antar dessa kompaktkameror tillhör de bättre, sen avgör detaljer vad som passar bäst för olika användare som storlek, blixtsko, vinklingsbar skärm m.m.

Något att tänka på är också prestanda, antal bilder/sekund:
S95: 1.9 b/s
S90: 0.9 b/s
nya S95 är klart snabbare än S90, enligt canons hemsida

Att läsa tester är bra, men åk till Media Markt eller liknande fotoaffär och känn på kamerorna för det är också personligt vad som känns bäst.


MVH
.
 

eon

Aktiv medlem
Ta en titt på kamerorna från Ricoh.
De är ett naturligt val för den som är van vid systemkameror. Jag kan redovisa för GRD och GXR att de har fulla manuella inställningsmöjligheter samt att knappar och vred är programmerbara så man kan göra sin kamera som man vill ha den. Dessutom är de mer välbyggda än andra kompaktkameror gjutna i magnesium och med gummigrepp. GXR har dessutom sensor i APS-C-storlek. Övriga modeller känner jag inte till, men de borde följa stilen.
 

dFredriksen

Ny medlem
Har funderat och är väll mest intresserad nu av G11, LX3 samt Nikons P7000, eftersom jag har systemkameran från Nikon känns det som det kan vara lättare med inställningarna och så då på P7000, även om det inte brukar vara värst jobbigt att lära sig en ny kamera eller modell :)

Priset just nu känns inte som något större problem eftersom jag funderar på att köpa i New York när jag åker dit i början på nästa år och priserna där verkar ligga på åtminstone en tusenlapp lägre.

Men tänkte på er som testat G11 eller LX3, när man fotar porträtt och sådant, går det att ställa in så man får relativt kort skärpedjup med dessa?
 

AndyK

Aktiv medlem
Priset just nu känns inte som något större problem eftersom jag funderar på att köpa i New York när jag åker dit i början på nästa år och priserna där verkar ligga på åtminstone en tusenlapp lägre.
Tänk på att moms (sales tax) tillkommer när du handlar i en fysisk butik i USA. Har för mig att den ligger på ca 7% i New York.
 
ANNONS