Annons

Grönt i bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

silfwerax

Aktiv medlem
Tog några bidler i går och fick grönt i bilden. Någon gång på vänster sida någon gång nertill och även i mitten.
Tänkte det hade med vitbalansen att göra så jag tog på vitt osv... den bilden blev grön.
Stängde kameran och tog på nytt då blev bilden vit. Kunde ta några bilder och så hände det igen.
Nu har jag efter det tagit och det har varit som vanlig.
Någon som kan se orsaken?
 

silfwerax

Aktiv medlem
Tog några bidler i går och fick grönt i bilden. Någon gång på vänster sida någon gång nertill och även i mitten.
Tänkte det hade med vitbalansen att göra så jag tog på vitt osv... den bilden blev grön.
Stängde kameran och tog på nytt då blev bilden vit. Kunde ta några bilder och så hände det igen.
Nu har jag efter det tagit och det har varit som vanlig.
Någon som kan se orsaken?
Jag lägger in några bilder på min sida så får ni se vad jag menar.
 

Smw

Aktiv medlem
Jag lägger in några bilder på min sida så får ni se vad jag menar.
Hej !

Spontant så skulle jag tro att ljuset som kommer in är grönt, dvs reflekteras på nått grönt, ev nån stor grönsak står på fönsterbrädan och ändrar ljuset, men inte helt säker, det är inte så att det är ett annat lysrör på högersidan ?

//MW
 

silfwerax

Aktiv medlem
Hej !

Spontant så skulle jag tro att ljuset som kommer in är grönt, dvs reflekteras på nått grönt, ev nån stor grönsak står på fönsterbrädan och ändrar ljuset, men inte helt säker, det är inte så att det är ett annat lysrör på högersidan ?

//MW
Tack för ditt svar. kika på min sida har lagt ut 3 bilder där.
I denna butik finns vita brudklänningar... och rött drapperi..
 

Smw

Aktiv medlem
Tack för ditt svar. kika på min sida har lagt ut 3 bilder där.
I denna butik finns vita brudklänningar... och rött drapperi..
Jo, jag gjorde det, fast då fanns det bara 2 st, titta på nr2, jag tror fortfarande att någon av ljuskällorna ger grönt ljus, se bjälkarna i taket, de är gröna på ena sidan, i rummets högra sida.

Det är inte så att det är vårrkollektionen som visas ?

Något tekniskt fel på utrustningen känns väldigt avlägset aven om det i teorin skulle kunna vara någon kamraprofil som spökar, men det tror jag inte.

Hur är bilderna gjorda, jpeg, Raw, cannon DPP, PS ?
 

perstromgren

Aktiv medlem
Bilderna är gröna på olika delar i de olika bilderna, vilket talar för att det är ljuset som är boven, inte utrustningen. Jag tror att det är något svagt grönt bakgrundsljus, som blir synligt i skuggorna.

Per.
 

silfwerax

Aktiv medlem
Jo, jag gjorde det, fast då fanns det bara 2 st, titta på nr2, jag tror fortfarande att någon av ljuskällorna ger grönt ljus, se bjälkarna i taket, de är gröna på ena sidan, i rummets högra sida.

Det är inte så att det är vårrkollektionen som visas ?

Något tekniskt fel på utrustningen känns väldigt avlägset aven om det i teorin skulle kunna vara någon kamraprofil som spökar, men det tror jag inte.

Hur är bilderna gjorda, jpeg, Raw, cannon DPP, PS ?
Phu tänkte det var fel på kameran
Lade in en bild som jag tog efter jag stängt av den...
JPEG är bilden i. men även RAW bilden blev samma.
Vad jag kommer ihåg var det bara vita och cream färgade klänningar där inne
 

Mats.J

Aktiv medlem
Det är definitivt något lysrör som spökar. Då du har manuell vitbalans kompenserar kameran inte för färgvariationer i ljuset. Du har helt enkelt "lyckats" trycka av när det gröna ljuset var dominerande.

Du kan läsa mer om detta fenomen här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=102445

Där kan du se några av mina bilder med samma bekymmer. Dock berodde detta på den snabba serietagningen jag tog bilderna i kombination med felaktig installation (ur fotograferingssynpunkt) av lysrörsarmaturerna.

Mvh
Mats
 

perstromgren

Aktiv medlem
Tack för det, där lärde jag mig något idag också!

Botemedlet är att använda längre slutartid, verkar det som. Bilderna det gäller är tagna med kort slutartid, 1/1000 sek, så i detta fal skulle det nog lönats sig att dra ned ISO-talet för att få en tid runt 1/100s eller längre.

Per.
 

Pekka M

Aktiv medlem
Tack för intressant läsning!
Detta fenomen beror alltså på att lysrören flimrar med en viss frekvens, och med korta slutartider riskerar man att enstaka flimmer påverkar exponeringen på detta sätt.
Har jag förstått det någorlunda rätt?
 

silfwerax

Aktiv medlem
Tack för det, där lärde jag mig något idag också!

Botemedlet är att använda längre slutartid, verkar det som. Bilderna det gäller är tagna med kort slutartid, 1/1000 sek, så i detta fal skulle det nog lönats sig att dra ned ISO-talet för att få en tid runt 1/100s eller längre.

Per.
Intressant, jag får åka dit igen och testa och se
 

perstromgren

Aktiv medlem
Tack för intressant läsning!
Detta fenomen beror alltså på att lysrören flimrar med en viss frekvens, och med korta slutartider riskerar man att enstaka flimmer påverkar exponeringen på detta sätt.
Har jag förstått det någorlunda rätt?
Du har åtminstone förstått lika som jag, vad det nu är värt!

Per.
 

Mats.J

Aktiv medlem
Tack för intressant läsning!
Detta fenomen beror alltså på att lysrören flimrar med en viss frekvens, och med korta slutartider riskerar man att enstaka flimmer påverkar exponeringen på detta sätt.
Har jag förstått det någorlunda rätt?
Ja det har du. Då lysrören ändrar färg med frekvensen på strömmen som är 50Hz (= 50 ggr/sek) så ökar risken att man "fångar fel färg" ju kortare slutartid man använder. Framför allt om man använder manuell färgbalans.

Mvh
Mats
 
ANNONS