Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

FiCa1

Aktiv medlem
Det verkar ha lugnat ner sig, hyenorna har knaprat färdigt och sakfrågan kan diskuteras , vilket den bör göras.
och bra beslut att inte försöka pressa en medmänniska till en intervju som befinner sig i kaostillstånd efter all uppståndelse
Och vilken är sakfrågan (enligt dig)? Obs! Inte ironi! / mvh FiCa1
 

FiCa1

Aktiv medlem
Jag förstår att vissa tycker synd om Terje. Jag tycker däremot mer synd om:

- Den rättmätiga mottagaren av utmärkelsen "Årets naturfotograf 2010" som gått miste om äran och 15000 kronor.

- Anneli Nivrén och övriga på naturvårdsverket som får lägga onödigt jobb på att redan ut Terjes soppa istället för att jobba med viktigare frågor.

- Gunnar Glöersen som avslöjat en bedragare men blev kallad både det ena och det andra och från många håll fortfarande får den uppskattning har förtjänar.

- Fotografer som fått sina bilder stulna av Terje.

- Redigerare som får sålla bort Terjes bilder ur kommande böcker.

- Människor i Mullsjö som varit rädda för mårdhundens existens i skogen.

- Ärliga naturfotografer som nu får sina bilder granskade.

- Mårdhundsprojektet som lagt ner tid och pengar för att fånga in Terjes påhittade mårdhund.

- Terjes vänner, beundrare och medlemmar inom PhotoNatura, Naturfotograferna/N och Mullsjö Fotoklubb som känner sig lurade.

Kort sagt; jag tycker ofantligt mycket mer synd om offren än bedragaren.
100 % mitt i prick! / FiCa1
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Ett litet utdrag från Terjes blogg:

Att lyfta upp andra fotografer…

"Det är inte alls någon självklarhet, det att lyfta fram andra fotografer. Jag har mött ett antal naturfotografer upp genom åren som gör allt de kan för att hävda sig själv, och som mer eller mindre är livrädda för att dela med sig. Jag har egentligen aldrig förstått varför. Vad är man rädd för? Vad är det så viktigt att inte förlora?

Det finns fotografer som kopierar andra, men som aldrig berättar vem som inspirerat. Det finns fotografer som vill ha tips från andra, men som aldrig skulle ge några tips tillbaka. Det finns fotografer som aldrig skulle gå fram till en annan fotograf, eller konkurrent, och sedan berätta om hur mycket man uppskattar den fotografens bilder. För att man då kanske tror att man förminskar sig själv.

Jag är inte alls av den uppfattningen. Jag tror fullt och fast på att om man lyfter andra fotografer, så kan man även vara med på att lyfta fotografin i sig själv. Och om man lyfter fotografin i sig själv, ja då lyfts ju alla. Även jag själv! Dessutom kan jag ju också vara med på att förstärka andra fotografer så pass mycket att deras energi kanske kommer mångdubbelt tillbaka. Inte illa, eller?

En liten tanke såhär under lördagen…"
 

Johan.D

Aktiv medlem
Inte alla på flashback som gillar att bli kallade pöbel etc etc..

Trist att det forum som avslöjde terje är det som blir smutskastat.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Detta är anledningen till att jag anser att vi inte i nu läget ska avkräva Terje nån förklaring omedelbart.
Jag tror inte att han i dagsläget vet det själv utan att han då kommer att hitta på nåt som senare vid en granskning visar sig osann.

Terje, behöver tid att jobba igenom situationen själv innan han kan ge ett svar som är trovärdigt.
Många av oss andra behöver också viss distans till det som hänt Just nu kommer alla vara som hökar och minsta sak som verkar misstänkt kommer att starta ett nytt drev.
Det som nu pågår är inte något drev - enligt min uppfattning / mvh FiCa1
 

Billingen

Aktiv medlem
Man fascineras av alla sidohändelser den här skandalen skapar. Vissa är allvarliga och det är väl det som bör stå i fokus i denna tråd, men för att man ska förstå fenomenet i dess mediala helhet får man väl också nämna satiren och humorn.

Det nybildade ordet "terja/terjad" är ett exempel. Ett annat är sajten Dayviews, som har utlyst en tävling om bästa lodjursmontage i Hellesö-stil.

http://dayviews.com/p/forum/4/91227/

Och vad sägs om den fingerade nya Pentaxmodellen "Pentax K-r Special Terje Edition" som en flashbackare har lanserat:

http://data.fuskbugg.se/skalman02/af0578ca_terjeEdtion.jpg
 

Maverick

Aktiv medlem
Är det inte lite problematiskt att först avkräva ett svar från TH för att bringa klarhet för att i nästa andetag säga att det inte är trovärdigt och ingen kommer tro honom?

Det förtar väl liksom poängen med att uttala till att börja med?

/Maverick
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap


(tack för länk)

Tillåter mig att spekulera..

Hm, jag är inte så fan av att spekulera men visst låter det som att 1/100sek låter som en lite väl lång tid för att stoppa en sån seglare.. Men frågan är ju då också vilket ISO och vilken bländare han hade. Jag menar, med den ljusbilden så borde ju tiden vara mycket kortare än 1/100 (även vid lägsta ISO). Däremot så är ju gräset rättså skrapt vilken skulle kunna antyda att bländaren är den minsta och därmed blir tiden längre.

Men!
I den bilden så blir jag mer förundrad över brännvidden kontra en sån seglares verkliga storlek. Där blir jag riktigt förbryllad faktiskt. Ngn som vet brännvidden? Att tyda utifrån den omgivande miljön och distorsionsfenomenen så ser det ut att vara en rejält vid vinkel, kanske 16-18mm? En sån seglare måste (för att bli så stor i bild) befinna sig galet nära marken, och hur ofta är en sådan fågel så nära marken?

Jaja. Nog om det.
Känns lite fel att spekulera så men ärligt talat så väcks ju nyfikenheten. Drivkraften bakom nyfikna spekulanter hoppas jag är positiv och inte "gottande i annans olycka". Hoppas. Är osäker själv då min mage mår lite illa av alla (inkl min spekulation).

MVH Niclas,
 

FiCa1

Aktiv medlem
Spekulationerna kommer tvärtom att bli ännu större om han avvaktar. Särskilt om han avvaktar tills flashbackarna inte har tillgång till fler bilder.

Det hela är upp till honom. Säger han inget nu så är risken att hela hans genom åren samlade produktion blir misstänkt. Och att hans trovärdighet aldrig någonsin återhämtas.
Risken? Naturligtvis måste hela hans produktion som professionell naturfotograf bli ifrågasatt. Och det p.g.a. hans eget agerande fr.o.m. det första ifrågasättandet av äktheten i några av hans bilder. Som jag tidigare sagt i debatten, så är THs trovärdighet som naturfotograf totalt utraderat - något som självklart får konsekvenser för hur vi alla kommer att betrakta hans livsgärning (som fotograf) som helhet. Tråkigt kanske, men helt och hållet sjävförvållat. Men Terje måste inse att snyftvalsen inte kommer att fungera mot förhärdade moralister som undertecknad (kolla mina tidigare inlägg i denna tråd).

/ mvh FiCa1
 

vbg_snake

Aktiv medlem
(tack för länk)

Tillåter mig att spekulera..

Hm, jag är inte så fan av att spekulera men visst låter det som att 1/100sek låter som en lite väl lång tid för att stoppa en sån seglare.. Men frågan är ju då också vilket ISO och vilken bländare han hade. Jag menar, med den ljusbilden så borde ju tiden vara mycket kortare än 1/100 (även vid lägsta ISO). Däremot så är ju gräset rättså skrapt vilken skulle kunna antyda att bländaren är den minsta och därmed blir tiden längre.

Men!
I den bilden så blir jag mer förundrad över brännvidden kontra en sån seglares verkliga storlek. Där blir jag riktigt förbryllad faktiskt. Ngn som vet brännvidden? Att tyda utifrån den omgivande miljön och distorsionsfenomenen så ser det ut att vara en rejält vid vinkel, kanske 16-18mm? En sån seglare måste (för att bli så stor i bild) befinna sig galet nära marken, och hur ofta är en sådan fågel så nära marken?

Jaja. Nog om det.
Känns lite fel att spekulera så men ärligt talat så väcks ju nyfikenheten. Drivkraften bakom nyfikna spekulanter hoppas jag är positiv och inte "gottande i annans olycka". Hoppas. Är osäker själv då min mage mår lite illa av alla (inkl min spekulation).

MVH Niclas,
Visst är det jobbigt när man tvivlar och vill granska varje bild man öppnar nu i efterhand.
 

Merlin

Aktiv medlem
(tack för länk)

Tillåter mig att spekulera..

Hm, jag är inte så fan av att spekulera men visst låter det som att 1/100sek låter som en lite väl lång tid för att stoppa en sån seglare.. Men frågan är ju då också vilket ISO och vilken bländare han hade. Jag menar, med den ljusbilden så borde ju tiden vara mycket kortare än 1/100 (även vid lägsta ISO). Däremot så är ju gräset rättså skrapt vilken skulle kunna antyda att bländaren är den minsta och därmed blir tiden längre.

Men!
I den bilden så blir jag mer förundrad över brännvidden kontra en sån seglares verkliga storlek. Där blir jag riktigt förbryllad faktiskt. Ngn som vet brännvidden? Att tyda utifrån den omgivande miljön och distorsionsfenomenen så ser det ut att vara en rejält vid vinkel, kanske 16-18mm? En sån seglare måste (för att bli så stor i bild) befinna sig galet nära marken, och hur ofta är en sådan fågel så nära marken?

Jaja. Nog om det.
Känns lite fel att spekulera så men ärligt talat så väcks ju nyfikenheten. Drivkraften bakom nyfikna spekulanter hoppas jag är positiv och inte "gottande i annans olycka". Hoppas. Är osäker själv då min mage mår lite illa av alla (inkl min spekulation).

MVH Niclas,
Det har jag också funderat över. Enligt hans egen text till bilden så ska den vara fotad med en 16mm fisheye på en D100. Har en D100 en förlängningsfaktor på 1.5? I så fall är blir ju brännvidden 24mm.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Jag väljer att bumpa detta då det känns väldigt aktuellt:

Citerar från en konv. på Flashback:

"Nej, det är inte samma trana.

Däremot undrar jag om den kromatiska aberration som syns vid månen inte även borde synas på silhuetten av tranan.

Någon mer kunnig på opitik/foto får gärna räta ut mitt frågetecken."

- "Jo, det borde den. Här är en fungerande länk till bilden: http://static.foto.no/linkeddata/art...6_1024x768.jpg, Aberrationen kan sprida sig över flera pixlar om föremålet inte är i fokus, men det finns inte tillstymmelse till aberration någonstans på tranan, i någon del av silhuettens kant, och den måste ju ha alla upptänkliga riktningar relativt bildens våg/lodplan, eftersom den bildar en sluten kontur.

Dessutom finns det störningar i månbakgrundens struktur precis runt tranan, som rimligen inte bara kan vara JPEG-artefakter, eftersom deras struktur och utsträckning är oberoende av om tranans kontur är mjuk eller flikig just där, och dessutom innehåller en gulbrunare färgnyans än resten av månen."

http://oi54.tinypic.com/ne4oj.jpg - där är tranan i fråga uppförstorad till 600%.

Någon som kan kasta något ytterligare ljus på dessa tankar?

Det enda jag reagerar på är näbben.
Tranans näbb är mycket spetsig. Har denna kört näbben i en vägg? Handpennorna är ju relativt spetsiga och skarpa...
 

krukvaext

Aktiv medlem
Väljer att bumpa detta då det känns någorlunda aktuellt:

Citerar från en konv. på Flashback:

"Nej, det är inte samma trana.

Däremot undrar jag om den kromatiska aberration som syns vid månen inte även borde synas på silhuetten av tranan.

Någon mer kunnig på opitik/foto får gärna räta ut mitt frågetecken."

- "Jo, det borde den. Här är en fungerande länk till bilden: http://static.foto.no/linkeddata/articles/images/23736_1024x768.jpg, Aberrationen kan sprida sig över flera pixlar om föremålet inte är i fokus, men det finns inte tillstymmelse till aberration någonstans på tranan, i någon del av silhuettens kant, och den måste ju ha alla upptänkliga riktningar relativt bildens våg/lodplan, eftersom den bildar en sluten kontur.

Dessutom finns det störningar i månbakgrundens struktur precis runt tranan, som rimligen inte bara kan vara JPEG-artefakter, eftersom deras struktur och utsträckning är oberoende av om tranans kontur är mjuk eller flikig just där, och dessutom innehåller en gulbrunare färgnyans än resten av månen."

http://oi54.tinypic.com/ne4oj.jpg - där är tranan i fråga uppförstorad till 600%.

Någon som kan kasta något ytterligare ljus på dessa tankar?
 

Mesch

Aktiv medlem
Är det inte lite problematiskt att först avkräva ett svar från TH för att bringa klarhet för att i nästa andetag säga att det inte är trovärdigt och ingen kommer tro honom?

Det förtar väl liksom poängen med att uttala till att börja med?

/Maverick
Hehe, du har helt klart en poäng.

Jag tror inte Terje kan eller vill svara på ett sådant sätt att den stora massan tror honom.
Han har ju tappat all form av trovärdighet både vad gäller foto och åsikter runt detta.

Terje verkar göra som i stort sett alla "kändisar" gör i denna situation. Han försöker mörka, släta över och söka sympatier bäst han kan. Det förbättrar ju inte direkt hans trovärdighet.

Om han kastat upp alla korten (hehe) på bordet när första beviset dök upp så skulle detta blåst över mycket smidigare. Fortfarande jätteskandal så klart men han som person/fotograf hade klarat sig bättre.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS