Annons

Proffskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

MaoaM

Ny medlem
Hej, jag är snart färdigutbildad journalist och fotar även. Just nu har jag en Nikon D60 som jag köpte för ett antal år sedan. Den fungerar utmärkt till det mesta, men jag behöver någonting bättre nu. Jag kommer nämligen att ha en tjänst där jag kommer att både skriva och fota i sommar och efter det funderar jag på att frilansa som både reporter och fotograf. Jag behöver tips på vilken kamera jag behöver. Märket ska vara Nikon.

Snälla hjälp! Jag vill inte köpa en så pass dyr kamera utan att riktigt ha koll, jag vill vara stensäker på att jag får tag på rätt kamera.

//Moa Fredholm
 

perstromgren

Aktiv medlem
Du kanske ska köpa nytt objektiv till kameran du har i stället? Nikon D60 ger dig nog bildkvalitet så det räcker, men om du har ett kitobjektiv kan kanske en ljusstark normal ge dig mer möjligheter.

Vill du abslout ha ny kamera ligger väl D7000 eller D700/D800 närmast till hands.

Per.
 

Janne H

Aktiv medlem
Hej, jag är snart färdigutbildad journalist och fotar även. Just nu har jag en Nikon D60 som jag köpte för ett antal år sedan. Den fungerar utmärkt till det mesta, men jag behöver någonting bättre nu. Jag kommer nämligen att ha en tjänst där jag kommer att både skriva och fota i sommar och efter det funderar jag på att frilansa som både reporter och fotograf. Jag behöver tips på vilken kamera jag behöver. Märket ska vara Nikon.

Snälla hjälp! Jag vill inte köpa en så pass dyr kamera utan att riktigt ha koll, jag vill vara stensäker på att jag får tag på rätt kamera.

//Moa Fredholm
Kameran är bara ett instrument att fånga bilder med.
Det viktigaste är att du lär dig behärska ljuset, att både se o inse hur ljus o skuggor faller över dina motiv. Gör du det blir du en bra fotograf!
 

Palletheking

Aktiv medlem
Men hur som helst, inte skulle jag rekomendera någon att köra med en D60 som yrkesredskap. Då vill man väl ha en mer pålitlig modell som står pall för gedigen användning. Kanske en kamera med lite snabbare o säkrare af.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Snälla hjälp! Jag vill inte köpa en så pass dyr kamera utan att riktigt ha koll, jag vill vara stensäker på att jag får tag på rätt kamera.
Det avgörande för ditt kameraköp är nog hur mycket pengar du kan lägga. Alla Nikons senaste modeller är utmärkta kameror och prisvärda -- och klart bättre än din D60 på alla vis. (Dock kanske man ska undvika den billigaste, D3100, eftersom en ny och mycket bättre modell, D3200, snart kommer ut i butikerna.)

Gå till en bra fotohandlare och känn på de olika modellerna, titta i sökaren, fundera på hur den skulle vara att fotografera med i olika situationer. Ta den bästa du har råd med.

Om jag var du skulle jag köpa D7000 som verkar vara en väldigt trevlig kamera. (Det är dock inte aktuellt, eftersom jag av olika skäl använder Canon.)

Edit: För övrigt tror jag att din D60 duger alldeles utmärkt om du ska jobba som t ex lokalredaktör för en dagstidning i sommar. Många lokalredaktörer har mycket sämre utrustning.
 

joel olofsson

Aktiv medlem
Du kanske ska köpa nytt objektiv till kameran du har i stället? Nikon D60 ger dig nog bildkvalitet så det räcker, men om du har ett kitobjektiv kan kanske en ljusstark normal ge dig mer möjligheter.

Vill du abslout ha ny kamera ligger väl D7000 eller D700/D800 närmast till hands.

Per.
Jag håller till viss del med men man kan inte göra allt med ett bättre objektiv. Satsa på en D7000, eller om du har budget nog, en begangnad D700 och en 17-55 eller en 24-70 och kanske en blixt så klarar du de mesta.
//joel
 

MaoaM

Ny medlem
Tack

Tack för all hjälp!
Det verkar som att Nikon D7000 får bra betyg från er alla.
Som sagt, i sommar lär min D60 duga, men då jag vill satsa mer på fotograferande så tror jag att det kan vara värt att investera i en ny kamera.
Det blir till att gå ut i butikerna och känna lite på dem!
Tack!
 
ANNONS