Annons

Automatisk bildkorrigering i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Harlequinesque

Aktiv medlem
Hej!

Jag har beställt Lightroom 3 tillsammans med en kamera ( man fick det på köpet) och jag tänkte att jag kanske skulle ta och börja använda RAW när jag fotograferar för jag har förstått att man får ut bättre bildkvalitet då.

Dock är jag otroligt bekväm av mig (läs lat) och vill inte hålla på och korrigera varje bild för sig.
Jag är egentligen nöjd med kamerans autokorrigering av bilderna när man plåtar i JPG men vill åt skärpan som jag förstått att RAW kan ge.



Då till min fråga.

Går det att göra så att Lightroom när man importerar bilderna från minneskortet till datorn automatiskt lägger på skärpa, kontrast, brusreducering och allt vad det nu heter och gör bilden till en JPG?

Alltså så att Lightroom (med förhoppningsvid bättre resultat) gör det som kamerans processor vanligtvis gör i JPG-konverteringen..
 

AFJ

Aktiv medlem
För att svara på dina konkreta frågor:

1) Ja, du kan lägga på skärpa, kontrast, etc vid importen.

2) Nja, normalt skapar man inte JPG direkt vid import. Det gör man i efter import med "export" - detta kräver bara ett par musklick.


Min reflektion är dock att om du är "otroligt" lat och bekväm tycker jag du skall hoppa över Lightroom och låte kameran sköta det hela. Om du tänkter behandla alla bilder exakt lika är det ingen större vinst med att använda Lightroom.

Om du däremot är normalt ambitiös och nyfiken så är jag övertygad om att du kommer trivas med Lightroom och få bättre resultat än vad kameran ger.
 

Hankki

Aktiv medlem
Om du tänkter behandla alla bilder exakt lika är det ingen större vinst med att använda Lightroom.
Jag vill invända lite på detta uttalande eftersom lightroom är väldigt bra om du har 500 bilder tagna i samma förhållande så att du t ex vill höja kontrast, skärpa och lite mättnad lika på alla bilder så är det gjort men några musklick.

Annars håller jag med.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Hej!

Jag har beställt Lightroom 3 tillsammans med en kamera ( man fick det på köpet) och jag tänkte att jag kanske skulle ta och börja använda RAW när jag fotograferar för jag har förstått att man får ut bättre bildkvalitet då.

Dock är jag otroligt bekväm av mig (läs lat) och vill inte hålla på och korrigera varje bild för sig.
Jag är egentligen nöjd med kamerans autokorrigering av bilderna när man plåtar i JPG men vill åt skärpan som jag förstått att RAW kan ge.



Då till min fråga.

Går det att göra så att Lightroom när man importerar bilderna från minneskortet till datorn automatiskt lägger på skärpa, kontrast, brusreducering och allt vad det nu heter och gör bilden till en JPG?

Alltså så att Lightroom (med förhoppningsvid bättre resultat) gör det som kamerans processor vanligtvis gör i JPG-konverteringen..

Om du inte tänker sätta sig in i hur Lightroom fungerar utan endast vill ha bättre kvalitet än vad JPEG från kameran ger så är det ett annat program du ska titta på, nämligen DXO Optics Pro 7.
Den gör automatiskt allt du nämnde dessutom anpassad till just din kamera/objektiv kombination.
Testversioner finns att ladda ner. Ett bättre alternativ till Lightroom för lata.
Men det måste sägas att INGEN program ger bättre kvalitet än Lightroom+RAW+en inte så lat användare.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om det är en modern kamera, är du helt säker på att det funkar med LR3?
tex Nikon D800 skall inte funka med 3 utan man blir hänvisad till 4.
Anledningen enligt Adobe är att raw-motorn inte kommer att uppdateras i 3.
Man får väl verkligen hoppas att de kameror som de skickar med LR3 gratis stöds av LR3, ganska värdelöst annars ;-)


Jag har en följdfråga, de inställningar som man kan ta med vid import är ju Användarinställningar som man sparat (i vänstersidan ;-). Men hur är det med det som kallas kamerakalibrering och Profil som är Adobe standard. Är det några av de andra Camera D2X mode 1, D2X Mode 2 etc eller Camera standard som är lika med kamerans jpg justering? och kan man ta med den också vid import. Den kanske ingår redan ingår när man gör sin egen fasta inställning som bas och att man gör sina egna justeringar ovanpå?

Passar på att ställa en helt annan fråga, när jag exporterar ut från LR så står det att det är i sRGB, men själva färgprofilen kommer inte med i exif filen vad jag kan se. Gör jag däremot spara ut från PSE10 så står det sRGB i EXIF data
 

Harlequinesque

Aktiv medlem
För att svara på dina konkreta frågor:

1) Ja, du kan lägga på skärpa, kontrast, etc vid importen.

2) Nja, normalt skapar man inte JPG direkt vid import. Det gör man i efter import med "export" - detta kräver bara ett par musklick.


Min reflektion är dock att om du är "otroligt" lat och bekväm tycker jag du skall hoppa över Lightroom och låte kameran sköta det hela. Om du tänkter behandla alla bilder exakt lika är det ingen större vinst med att använda Lightroom.

Om du däremot är normalt ambitiös och nyfiken så är jag övertygad om att du kommer trivas med Lightroom och få bättre resultat än vad kameran ger.

Hej och tack för svaren!

Jag trodde att kameran behandlade alla bilderna likadant när den skapade JPEG.
Men det stämmer alltså inte?
Jag menar att om kameran gör likadant med alla bilder utifrån någon algoritm så borde ju Lightroom också kunna göra det med ett liknande resultat? Och då trodde jag att Lightroom skulle vara lite vassare på detta än kamerans processor. Men jag kanske är helt ute och cyklar?

/Andreas
 
Hej och tack för svaren!

Jag trodde att kameran behandlade alla bilderna likadant när den skapade JPEG.
Men det stämmer alltså inte?
Jag menar att om kameran gör likadant med alla bilder utifrån någon algoritm så borde ju Lightroom också kunna göra det med ett liknande resultat? Och då trodde jag att Lightroom skulle vara lite vassare på detta än kamerans processor. Men jag kanske är helt ute och cyklar?

/Andreas
Jo, kameran behandlar bilderna enligt samma princip. Allt avgörs av hur du ber den exponera vid varje enskild bild.

Du kan låta Lightroom (eller i princip vilken RAW-hanterare som helst) ge dig en bild "automatiskt" för vidare export till JPG, men om du inte har för avsikt att använda dina RAW-bilder mer än så kan du lika gärna fota JPG direkt i kameran. Det är det allra snabbaste, och kameratillverkaren har generellt bäst koll på hur en bild ska skapas.
 

AFJ

Aktiv medlem
Hej och tack för svaren!

Jag trodde att kameran behandlade alla bilderna likadant när den skapade JPEG.
Men det stämmer alltså inte?
Jag menar att om kameran gör likadant med alla bilder utifrån någon algoritm så borde ju Lightroom också kunna göra det med ett liknande resultat? Och då trodde jag att Lightroom skulle vara lite vassare på detta än kamerans processor. Men jag kanske är helt ute och cyklar?

/Andreas

Jag trot inte att man kan säga att du generellt sett får ett bättre resultat med LR än vad du får med kamaren OM du bara använder en fast "mall" i LR. Mycket av fördelen med LR (och liknande programvara) är att du kan anpassa inställningarna efter bilden. Antingen helt individuellt eller "batchvis".

Alltså, om du är lat och inte vill jobba med olika inställningar för olika bilder - ja då vinner du ingen/lite kvalité med LR jämfört med kamerans JPG. Risken är faktiskt att det blir tvärtom. Dessa forum är ju fulla av frågor där någon tycker att kamerans JPG är bättre än vad t ex LR ger default.

Det är först om du är villig att lägga lite tid på efterbehandling som LR ger ett övertag. Det krävs inga stora insatser, bara med lite engagemang så kommer du får märkbart bättre resultat än vad kameran ger.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag gjorde i all fall så att du tar en bild och gör de justeringar du vill ha som grundinställningar, sedan klickar du på det + som är vid rubriken vid för Fasta inställningar i vänstermenyn, du får då upp en mall där du anger ett namn för denna inställning, är du nöjd med bockarna så sparar du. Vid import så finns det ett val i högermenyn där man kan inportera med användarinställningar och där kan du välja den mall du har skapat
 
ANNONS