Annons

canon 70-200 f4

Produkter
(logga in för att koppla)

silfwerax

Aktiv medlem
Har problem som kanske någon kan lösa, eller i alla fall förklara.
Satte detta objektiv på Canon 7D, det blir inga bra bilder. Suddigt, suddigt, även med stabilisator. Alla möjliga inställningar. provade på 200mm
Provade också AF på olika sätt
Satte det på stativ, lika suddigt.

Sedan satte jag det på 5D mark ll och då tog den bra bilder, klara fast timmen var sen på frihand.

Hur är detta möjligt?

7D tar mycket bra bilder med tex Sigma 18-200 även ute på 200mm. Tokina makro 100mm
eller med tokina 11-16.

jag blri rådvill och fattar inget alls.
Skall man inte kunna använda ett L objektiv på 7D?

Ville ha snabbheten med den kameran... skall på resa och fånga örnar.
Tänkte ha 70-200 på 7D och 24-105 på 5D
vad göra?
 

TmF

Aktiv medlem
Du kan testa att micro-justera kameran mitt objektivet.

Finns i kameran och kan göras själv.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
 

polar590

Aktiv medlem
Syns det direkt på displayen att kortet inte blev bra eller måste du lägga in det i datorn för att se om det blev dåligt?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Testa med att ta bilder i Liveview. Ställ då fokus manuellt i 10 ggr. förstoring på displayen.
Om bilderna blir skarpa då men inte med vanlig AF så behöver kameran och objektivet justeras tillsammans på verkstad.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har en EF 70-200 mm f/4L IS USM som för några år sedan gav konstigt resultat. Ibland hur bra som helst, ibland konstigt suddiga bilder. Detta då på samma kamerahus (7D).

Anledningen till fenomenet blev uppenbar när det blev så illa att det började låta i objektivet när jag vände på det. En låsring till ett linspaket inuti objektivet hade lossnat. När det blev utbytt blev det ett helt annat resultat.
 

dersa

Aktiv medlem
Lämna in kameran och objektivet så får du det injusterat ihop, så gjorde jag med mitt 70-200/2,8 och EOS 7d, Objektivet fungerade på annan kamera och kameran med andra objektiv, men inte ihop, tog ett par veckor (lämnade in i början på Juli-semesterperiod), och fungerar nu problemfritt!
 
ANNONS