Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var tog alla 5D Mark II vägen?

Produkter
(logga in för att koppla)

vFrost

Aktiv medlem
Har funderat på var alla Canon 5D Mark II tog vägen. Var som att alla försvann över en natt, de fanns för några veckor sedan på Cyberphoto, Rajala mm för ca. 12000kr. Har jag missat något? Har Canon gått sålt slut på alla eller gett upp försäljningen i förmån för Mark III?

Det är alltså nya kameror jag talar om, är medveten om att det finns begagnade. :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
japp dom har slutat tillverka den och säljer den inte längre.
ersättaren är väl 6d som du får för 14-15000kr
var själv i valet och kvalet om jag skulle köpa en 5d mkll när den var som billigast men beslutade att vänta istället. mkll har ju trots allt några år på nacken även om det fortfarande är en ganska kompetent kamera.

nu är ju 6d nästan lika billig så jag skulle ju lätt köpa den istället, dock tillåter inte ekonomin det nu :)
 

vFrost

Aktiv medlem
japp dom har slutat tillverka den och säljer den inte längre.
ersättaren är väl 6d som du får för 14-15000kr
var själv i valet och kvalet om jag skulle köpa en 5d mkll när den var som billigast men beslutade att vänta istället. mkll har ju trots allt några år på nacken även om det fortfarande är en ganska kompetent kamera.

nu är ju 6d nästan lika billig så jag skulle ju lätt köpa den istället, dock tillåter inte ekonomin det nu :)
Hmm... Ja det är klart men man kan ju tycka att de borde sälja slut lagrerna helt för några tusen 5Dor måste ju finnas kvar? Låt säga att de skulle sälja ut alla för 9000kr styck, de vore grymt för att de är fortfarande en väldigt kompetent kamera.

Men men. Man får väl satsa på en Mark III istället då. ;)
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Andra marknader

Hmm... Ja det är klart men man kan ju tycka att de borde sälja slut lagrerna helt för några tusen 5Dor måste ju finnas kvar? Låt säga att de skulle sälja ut alla för 9000kr styck, de vore grymt för att de är fortfarande en väldigt kompetent kamera.

Men men. Man får väl satsa på en Mark III istället då. ;)
Det kan vara så att Canon föredrar att sälja ut mkII på andra marknader i stället. Sverige tål kanske det högre priset på mkIII bättre.
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Håll ögonen öppna, ibland brukar Scandinavianphoto "sniffa" upp nått gammalt restlager (har hänt ett antal gånger)....................................................
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hmm... Ja det är klart men man kan ju tycka att de borde sälja slut lagrerna helt för några tusen 5Dor måste ju finnas kvar? Låt säga att de skulle sälja ut alla för 9000kr styck, de vore grymt för att de är fortfarande en väldigt kompetent kamera.

Men men. Man får väl satsa på en Mark III istället då. ;)
Vi vet inte när tillverkningen slutade. Jag gissar på ett det var i samband med att 6D kom. Och nu är lagret slut. Det finns produkter som säljs under flera år efter att de slutat tillverkas.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vi vet inte när tillverkningen slutade. Jag gissar på ett det var i samband med att 6D kom. Och nu är lagret slut. Det finns produkter som säljs under flera år efter att de slutat tillverkas.
Ett exempel är Nikon D90 vars ersättare (D7000) presenterades i september 2010, för tre år sedan. Det är rimligt att anta att D90 inte tillverkats på en bit över tre år, men den säljs fortfarande ny här och var.

Min misstanle är att fenomenet generellt är lite mer utbrett ju billigare en modell är, eftersom de tillverkas i större batchar och det därför ibland kan finnas större restlager kvar när en ersättningsprodukt presenteras. Men tänk också på att nästan alla tillverkare dessutom medvetet använder äldre modeller som en slags lockvaror som kan säljas billigt, så att det finns exemplar i lager när en ersättare dyker upp är nog oftast helt avsiktligt.

Sedan är det inte otänkbart att fenomenet dessutom blir vanligare och vanligare i takt med att utvecklingen når dithän att äldre modeller fortfarande känns rätt användbara. Exemplen 5D Mark II och D90 är ju tekniskt sett gamla kameror, men som är i hög grad brukbara än idag, de är trots sin ålder fortfarande "good enough" för många ändamål.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Min misstanle är att fenomenet generellt är lite mer utbrett ju billigare en modell är, eftersom de tillverkas i större batchar och det därför ibland kan finnas större restlager kvar när en ersättningsprodukt presenteras. Men tänk också på att nästan alla tillverkare dessutom medvetet använder äldre modeller som en slags lockvaror som kan säljas billigt, så att det finns exemplar i lager när en ersättare dyker upp är nog oftast helt avsiktligt.
Nikon D3200, D3100 och D3000 har sålts parallellt. Men D3000 såldes bara hos stora elektronikkedjor, och då till riktigt lågt pris.
 

vFrost

Aktiv medlem
Håll ögonen öppna, ibland brukar Scandinavianphoto "sniffa" upp nått gammalt restlager (har hänt ett antal gånger)....................................................
Får ta och vara uppmärksam i framtiden för att se ifall man kommer över en Mark II billigt!

Vi vet inte när tillverkningen slutade. Jag gissar på ett det var i samband med att 6D kom. Och nu är lagret slut. Det finns produkter som säljs under flera år efter att de slutat tillverkas.
Tack för svaret! Får kanske bli en Mark III eller 6D ifall inget annat kommer upp. :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Tack för svaret! Får kanske bli en Mark III eller 6D ifall inget annat kommer upp. :)
Jag tycker att en 6D är ett bättre val än en ny 5D Mark II. 6D har allt som 5D Mark II har, men är bättre på en rad punkter.

Off topic: Är du släkt med Bengt Frosteryd som jobbade på Canon Svenska AB (och dessförinnan på Leicaagenturen Bandt Optik)?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag valde 5D Mark III efter Mark II. Att det inte blev 6D beror enbart på att fokussystemet är mycket snabbt och bra på Mark III.
Behöver man inte snabbheten utan står i valet mellan en ny Mark II och 6D så tycker jag att 6D är mer prisvärd även om den är dyrare när man "rear ut" Mark II.
 

vFrost

Aktiv medlem
Jag tycker att en 6D är ett bättre val än en ny 5D Mark II. 6D har allt som 5D Mark II har, men är bättre på en rad punkter.

Off topic: Är du släkt med Bengt Frosteryd som jobbade på Canon Svenska AB (och dessförinnan på Leicaagenturen Bandt Optik)?
Det får nog bli en 6D helt enkelt. Tack!


Det är jag! Han var min farfar faktiskt. Jag hörde av mig till en medlem här på forumet som hade gått på Bengts "Leicaskolan" nån gång på 60-talet. Jag fick det förklarat att din far också gick där. Världen är bra liten ibland. :)
 
ANNONS