Annons

Priser i Australien

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Eller köp och gör som jag - åk hem och bekymra dig inte. Tullen har nog andra saker att tänka på, än bekymra sig om någon skulle ta med sig en nyinköpt kamerautrustning som ev. skulle vara införskaffad i ett icke- EU land...
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag hoppas Magic Lanterntrådarna är tydliga att man skall betala tull för sin kamera när man installerar den mjukvaran på sin kamera.

Någon kan ju fråga tullverket vad som gäller där.

/Karl
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
På digitalkameror (som var det som nämndes i första inlägget) är det ingen tull. Objektiv och övriga tillbehör är annorlunda. Moms ska dock betalas oavsett produkt.

Varusmuggling och andra olagligheter kan vi lämna därhän ;)
Är tullreglerna lika mellan alla handelszoner?
Jag tror inte det, jag får kolla på jobbet när jag kommer ihåg det.
 

keroan

Aktiv medlem
Det är helt korrekt så länge du inte tar in det i Sverige. Andra länder har sina lagar.
I princip om du inte kan visa upp kvitto på det du har i väskan så får du skatta för alltihop om du inte har bevis på att du ägde det redan när du åkte ut ur Sverige.
Innebär det här att jag som amatörfotograf och har ett t.ex 24-70 i nyskick köpt i Sverige för 2 år sen måste ta med kvitton om jag åker utomlands för att slippa betala moms när jag kommer hem??
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Innebär det här att jag som amatörfotograf och har ett t.ex 24-70 i nyskick köpt i Sverige för 2 år sen måste ta med kvitton om jag åker utomlands för att slippa betala moms när jag kommer hem??
Njae
Det finns ngt maxtak du får ta in utan att behöva ta upp det, ngn nämde 4000kr tidigare. Man får kolla upp det.
Men det maxvärdet gäller ALLT nytt du tar in.
Vilket innebär att du måste kunna visa att kläder, väskor, klockor, telefoner, datorer osv inte är köpta utomlands.
Nu har jag aldrig hört talas om ngn som åker utomlands privat som har fått frågan om man har köpt sina byxor i Sverige eller USA. Men det är ju en annan sak.
Hur många sparar kvitton på sina kläder o väskor?

Jag känner folk som åkt till USA med familjen o väskan väger bara ett par kilo ut men maxvikt hem. Skor, kläder, elektronik...eller Kina o väskan köps i Kina, väskan är inte ens med hemifrån...
Men lagligt...

För att återgå till frågan: Nej du behöver inte ta med dig kvittot. I praktiken kan tullen skapa en lista av allt du har med dig hem. Sedan är det upp till dig att bevisa att det är köpt hemma. Blir det polisärende så kommer de säkert att titta på alla dina kreditkortsköp o då blir det ganska uppenbart...
 

Falumas

Aktiv medlem
Njae
Det finns ngt maxtak du får ta in utan att behöva ta upp det, ngn nämde 4000kr tidigare. Man får kolla upp det.
Men det maxvärdet gäller ALLT nytt du tar in.
Vilket innebär att du måste kunna visa att kläder, väskor, klockor, telefoner, datorer osv inte är köpta utomlands.
Nu har jag aldrig hört talas om ngn som åker utomlands privat som har fått frågan om man har köpt sina byxor i Sverige eller USA. Men det är ju en annan sak.
Hur många sparar kvitton på sina kläder o väskor?

Jag känner folk som åkt till USA med familjen o väskan väger bara ett par kilo ut men maxvikt hem. Skor, kläder, elektronik...eller Kina o väskan köps i Kina, väskan är inte ens med hemifrån...
Men lagligt...

För att återgå till frågan: Nej du behöver inte ta med dig kvittot. I praktiken kan tullen skapa en lista av allt du har med dig hem. Sedan är det upp till dig att bevisa att det är köpt hemma. Blir det polisärende så kommer de säkert att titta på alla dina kreditkortsköp o då blir det ganska uppenbart...
Jag har blivit tvungen att betala tull och skatt för en videokamera jag haft med för att jag inte hade kvittot att visa upp. Fick tillbaka pengarna efter en tvist där jag kunde visa upp att den var köpt på Vasagatan. Det var visserligen 1999, så det kan ha ändrat sig sedan dess.

/Karl
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har blivit tvungen att betala tull och skatt för en videokamera jag haft med för att jag inte hade kvittot att visa upp. Fick tillbaka pengarna efter en tvist där jag kunde visa upp att den var köpt på Vasagatan. Det var visserligen 1999, så det kan ha ändrat sig sedan dess.

/Karl
Nä jag kan inte föreställa mig att det har ändrat sig
 

Falumas

Aktiv medlem
Normalt så passerar varken passagerare eller deras bagage tullen när man byter plan på en internationell flygplats.
Men har man ett par timmars transfer så är det inte så svårt att göra. Borde vara helt lagligt och göra att man tjänar ett antal procent om man gör det på rätt ställe.

/Karl
 

reboot81

Aktiv medlem
Jag har blivit tvungen att betala tull och skatt för en videokamera jag haft med för att jag inte hade kvittot att visa upp. Fick tillbaka pengarna efter en tvist där jag kunde visa upp att den var köpt på Vasagatan. Det var visserligen 1999, så det kan ha ändrat sig sedan dess.

/Karl
Skulle du kalla händelsen och för sen delen kameran "vanlig"? Eller pratar vi produktionsprylar?
 

Falumas

Aktiv medlem
Skulle du kalla händelsen och för sen delen kameran "vanlig"? Eller pratar vi produktionsprylar?
Det var en JVC mini-DV fickstorlekskamera, kostade 11k har jag för mig. Tullen hittade givetvis ett betydligt högre belopp. Problemet var att jag köpt den precis innan resan och hade packat ner den ouppackad i kartongen med manualer och allt.

Vanlig skulle jag nog inte kalla händelsen. Otur att bli stoppad under olyckliga omständigheter som kostade mig en massa tid och tålamod.

/Karl
 

PMD

Aktiv medlem
Innebär det här att jag som amatörfotograf och har ett t.ex 24-70 i nyskick köpt i Sverige för 2 år sen måste ta med kvitton om jag åker utomlands för att slippa betala moms när jag kommer hem??
Nej, men om du har riktig otur så kan du få objektivet tillfälligt beslagtaget tills du har visat upp kvittot (som du förstås har sparat hemma). Men då ska du ha ungefär lika mycket otur som att träffas av en blixt.

Precis det scenariot har jag haft en brevväxling om med en tulltjänsteman för några år sen. Jag kan gräva fram den vid behov.
 

PMD

Aktiv medlem
Mig veterligen kostar det ingenting, eftersom varorna är " begagnade ". ( Under förutsättning att du använt prylarna )...
Det där är en svårdödad myt. Det spelar ingen roll om en vara är begagnad eller ny när man importerar den till Sverige. Tull och moms på varans värde måste betalas.
 
ANNONS