Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äldre Nissin 26t

Produkter
(logga in för att koppla)

MarriMarizol

Ny medlem
Hejsan!
Jag är nybörjar fotograf, och håller på att testar mig framåt. Jag avskydde den inbyggda blixten och fick nyss tag på en lite mer vintage extern blixt. En Nissin 26t. Den funkar utmärkt. Har testat den på min Canon 1100D. Men är det någon här som har erfarenhet av denna blixt?

Jag skulle gärna vilja veta vad de olika inställningarna på blixten betyder exakt.

ft
m
ASA (det är ISO right?)
DIN

Osv osv.

Här är en bild på den externa blixten.

Nissin 26t.jpg
 

perstromgren

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag är nybörjar fotograf, och håller på att testar mig framåt. Jag avskydde den inbyggda blixten och fick nyss tag på en lite mer vintage extern blixt. En Nissin 26t. Den funkar utmärkt. Har testat den på min Canon 1100D. Men är det någon här som har erfarenhet av denna blixt?

Jag skulle gärna vilja veta vad de olika inställningarna på blixten betyder exakt.

ft
m
ASA (det är ISO right?)
DIN

Osv osv.

Här är en bild på den externa blixten.

Visa bilaga 131054
Blixten har tre styrkeinställningar, som ställs med omkopplaren. Efter du ställt in styrkan, ska du skjuta sliden så att pilen står över din inställda känslighet på kameran (som alltså inte får ha auto-ISO), där ASA=ISO, precis om du gissar. Sedan ska du ställa bländaren på kameran där den färgade linjen visar. Kameran ska lämpligen ställas i hel-manuellt läge, eller möjligen bländarförval.

Sliden visar arbetsavståndet för blixten, ju starkare desto bättre räckvidd. Å andra sidan behövs större bländare (mindre tal).

Blev det tydligt nog?

Per.

PS. Blixten kan alltså inte använda din kameras eleganta blixtautomatik.
 

AWid

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag är nybörjar fotograf, och håller på att testar mig framåt. Jag avskydde den inbyggda blixten och fick nyss tag på en lite mer vintage extern blixt. En Nissin 26t. Den funkar utmärkt. Har testat den på min Canon 1100D. Men är det någon här som har erfarenhet av denna blixt?

Jag skulle gärna vilja veta vad de olika inställningarna på blixten betyder exakt.

ft
m
ASA (det är ISO right?)
DIN

Osv osv.
En liten varning i all välmening. Gamla blixtar har ofta en väldigt hög synkspänning som kan blåsa elektroniken i moderna kameror. Jag tror din Nissin har en synkspänning på över 200 V och då börjar det bli riskabelt. Jag menar - det kan ju vara synd att blåsa kameran.
Bifogar en länk där du kan söka vidare avseende detta problem.
länk
Anders W

Red: För kännedom ligger moderna blixtar till Canon och Nikon med en synkspänning på mindre än 6 V.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag blev litet inspirerad och tog fram en gammal Nissin 350T, som jag monterade på min Nikon D50. Det funkade rätt bra, såfort jag upptäckte att jag borde slå av auto-ISO... Dessutom behövde jag justera bländaren en aning, blixten var inte fullt så stark som den hävdade. På en digital kamera är det ju såååå mycket enklare att justera blixten så att det blir lagom belysning!

Per.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Har själv ett par gamla Sunpak 3000 men de vågar jag inte använda. De har en synkspänning på nästan 250 V. Men din Nissin klarar sig va?
Anders W
Jag kollade länken du tipsade om och där stod det att det verkade OK, så jag provade. Och D50:an klarade sig, i alla fall! Jag vågade inte börja med min D90, om jag ska var ärlig...

Per.
 

MarriMarizol

Ny medlem
Det funkar bra!

Den funkade faktiskt väldigt bra!
Inget har hänt med kameran och blixten funkar bra :)
Kosta mig bara 80kr så varför inte ^__^
 

bildsten

Aktiv medlem
Till er som funderar på äldre blixtar men tvekar inför risken att digitalkameran kan ta skada kan jag tipsa om två modeller som jag själv har flera stycken av. De är alla omkring 30 år gamla och jag har använt dem till flera digitalkameror i många år. Spänningen är klart under 12 V i anslutningen på båda modellerna.

Det ena är Nissin 360 TSO med ledtal 36 vid ISO 100. Den här modellen har mycket bra exponeringsmätning. ISO 200 på kameran, bl 8, 1/125 och grön prick på blixten och det blir perfekt. Lämpar sej väl att slå i taket.

Det andra är Sunpak auto 30 DX, ledtal 30 vid ISO 100. Den har lite fler inställningsmöjligheter och min erfarenhet är att dess exponeringsmätning är inte riktigt lika bra som Nissins. Men den har istället möjlighet att reglera effekten manuellt i 5 steg från 1/1 - 1/16 och kan alltså fungera som enkel studioblixt tillsammans med optisk utlösare, paraplyhållare, paraply och stativ. På kameran behövs då antingen en s.k. IR-utlösare eller ytterligare en likadan blixt nedställd på 1/16-dels effekt och riktad åt sidan eller i taket och ev med någon dämpning om den svaga blixten skulle störa ljussättningen. Kameran i manuellt naturligtvis, jag brukar börja med 1/125 och bl 5,6 och sedan antingen justera bländaren beroende på önskat skärpedjup eller effekten på blixten. Alltså samma teknik som med riktiga studioblixtar.

De här blixtarna såldes dels som universalblixtar och dels dedicerade till olika kameramodeller. Dedicerade blixtar har flera småkontakter runt huvudkontakten i foten av blixten och småkontakterna bör tas bort eftersom de kan skicka en olämplig signal/spånning till digitalkameror. Det är bara att skruva bort foten på blixten och klippa av sladdaran till småkontakterna och isolera dem med en bit eltape eller knipsa dem intill kortet de är anslutna till och sedan ta bort de små kontakterna och vips har du en blixt som passar på vilken kamera som helst med fäste för extern blixt, undantagandes Minolta som väl har en avvikande blixtkontakt.
 
ANNONS