Annons

Utlösa blixt med radiosändare

Produkter
(logga in för att koppla)

connyM

Aktiv medlem
Hej,
Har köpt en Youngno 560III blixt och radio-triggers Youngnuo 603 för Nikon, till min X100s.
MEN kan ej få radio-triggern att utlösa blixten.
Har provat med en kabel, typ ITTL för Nikon, och där utlöser blixten !

Har någonstans läst att de användt radio-triggers för Canon, är det någon som har erfarenhet av detta?

Så nu undrar jag om någon har ett svar eller annat tips.
//Conny

PS
har oxå PW Miniflex och TT5 till min Nikon och dessa går ej heller att använda tillsammans med X100s
DS
 

connyM

Aktiv medlem

Ljusdans

Aktiv medlem
Bara ett hugskott, men min X100 löser inte ut med triggers om jag inte gjort följande menyinställning:


Shooting menu sidan 3/4->External flash->On
 

connyM

Aktiv medlem
Den inställd på extern blixt och funkar både om blixten sitter i hotshoe eller är kopplad med kabel via hotshoe.

Anledningen till att jag vill använda Youngnou 603 radioptrigger, är att i blixten är det inbyggt en radio mottagare, för just 603:an.

Vill ha så lite och kompakt utrustning med mej ;)

//Conny
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Finns det en testknapp på triggern? Fungerar det?

Funkar det om du sätter triggern i änden av kabeln istället för direkt i skon?

Triggern använder bara mittpinnen för att lösa ut, så det borde verkligen inte krångla så länge pinne och kontakt linjerar...
 

connyM

Aktiv medlem
Finns det en testknapp på triggern? Fungerar det?

Funkar det om du sätter triggern i änden av kabeln istället för direkt i skon?

Triggern använder bara mittpinnen för att lösa ut, så det borde verkligen inte krångla så länge pinne och kontakt linjerar...
Nej det går inte att utlösa med bara testknappen. Inte heller via kabeln. Men sätter jag den på min D600, så funkar det perfekt.

I artiklen som Bengt refererar till här ovan, så står det något om att den har ett av stiften till att läsa av att det är en Nikon. Så det borde ju bara vara att klippa av det stiftet. MEN som sagt jag vet inte vad som händer. Stod något om 5volt och det kan ju förstöra mycket, åtminstone på en kamera. Så det är inte första valet ;)
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Nej det går inte att utlösa med bara testknappen. Inte heller via kabeln. Men sätter jag den på min D600, så funkar det perfekt.

I artiklen som Bengt refererar till här ovan, så står det något om att den har ett av stiften till att läsa av att det är en Nikon. Så det borde ju bara vara att klippa av det stiftet. MEN som sagt jag vet inte vad som händer. Stod något om 5volt och det kan ju förstöra mycket, åtminstone på en kamera. Så det är inte första valet ;)
Nu hänger jag inte med riktigt... om du provar att slava blixten med triggerns testknapp utan att ha triggern monterad på någon kamera fungerar det inte? Men om du sätter triggern i D600:ans sko fungerar det? Eller var det på något annat sätt?
 

bengt.ka

Aktiv medlem
Sändaren behöver även spänning från kameran för att fungera som blixtsändare. Det har att göra med vake up funktionen.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Trist att det fungerar så olika med olika tillverkare.

Har Cactus V5 triggers - som bara har mittpinne i kontakten - och när jag fotade med Nikon kände dessa ändå av halvtryck på slutarknappen, och väckte sovande blixtar. Men de känner inte av halvt nedtryckt slutarknapp på varken Sony NEX-6 eller X100.
 

j2^

Aktiv medlem
Hej,
Har köpt en Youngno 560III blixt och radio-triggers Youngnuo 603 för Nikon, till min X100s.

PS
har oxå PW Miniflex och TT5 till min Nikon och dessa går ej heller att använda tillsammans med X100s
DS

INGEN TTL-utrustning går att använda på "fel" märke, så enkelt är det.

"dumma" radioutlösare (som enbart använder det standardiserade centerstiftet) funkar på olika märken, men TTL gör det icke.
 

connyM

Aktiv medlem
INGEN TTL-utrustning går att använda på "fel" märke, så enkelt är det.

"dumma" radioutlösare (som enbart använder det standardiserade centerstiftet) funkar på olika märken, men TTL gör det icke.
Hej,
Det är jag helt med på, det är därför jag köpt en helt manuell blixt, helt utan TTL och i min enfald trodde att det var var som du skriver, att sedan MITT-STIFTET på triggern, skulle utlösa med vilken kamera som helst.
Men det är det jag undrar om, varför trigger'n måste få ström/kontakt med något av de andra stiften. OCH om det finns någon/något annat sätt att utlösa blixten med dess inbyggda mottagare.

//Conny
 

j2^

Aktiv medlem
Hej,
Det är jag helt med på, det är därför jag köpt en helt manuell blixt, helt utan TTL och i min enfald trodde att det var var som du skriver, att sedan MITT-STIFTET på triggern, skulle utlösa med vilken kamera som helst.
Men det är det jag undrar om, varför trigger'n måste få ström/kontakt med något av de andra stiften. OCH om det finns någon/något annat sätt att utlösa blixten med dess inbyggda mottagare.

//Conny
Om något av datastiften får kontakt med kameran (eller bara med jord) så tror kameran att det är e TTL-källa, och då utlöser den enbart TTL-kompatibla blixtar.

På samma sätt KAN Man (exempelvis) använda en FLexTT5 som "dum trigger" på fel kameramärke genom att täcka över vissa stift med tejp.
 

connyM

Aktiv medlem
Hej igen,
Tyvärr så funkar inte Yuongnuo´s sänadre så. den utlöser inte ens med test knappen, utan den måste få ström från kameran. Vilket inte kan få från Fujin.
I artikeln som Bengt:Ka tipsar om längre upp på sidan, så står det att man måste hitta och sedan klippa av den tråden som kommer från just det stiftet. Det är något med "Wake up"-funktionen.
När det gäller PW, så kan jag få det hela att funka genom att helt enkelt gå över till Basic-mode, man behöver alltså inte ens tejpa för något.
Så man får vad man betalar för :)

MEN jag vill använda Youngnuo blixten, för att den har inbyggd mottagare (en sak mindre att ta med sej) och att jag inte vill hålla på och ändra på mina PW var gång jag sedan skall använde dem tillsammans med min Nikonutrustning.

Så mitt problem är alltså att få Fuji X100s att utlösa, min helt manuella Yuongnuo 560III via dess inbyggda mottagare, med de Youngnuo 603N sändare jag köpt ELLER med någon sändare.
Dock utan att gå in i sändaren och mixtra med kablar och säkringar, som bl.a beskrivs i Bengt:Ka artikel tips.
 

connyM

Aktiv medlem
Satt och läste mitt sista inlägg och fick för mej att det kan uppfattas som lite oförskämt / stöddigt, men så är ej tanken.

Så tack för er hjälp så här långt
//Conny
 

swebear

Ny medlem
Hej hej!

Du kanske har löst ditt problem nu, men jag har vart lite intresserad av samma setup.
Och det jag har snappat upp är att man skall använda modellen till Canon som du nämnde tidigare. Här är ett klipp på en som har fått det att funka: https://www.youtube.com/watch?v=-OWodtY83y8

Har inte testat själv, men prylarna är snart på väg hem. Så då får vi se! =)

/ Björn S
 

swebear

Ny medlem
Har testat radiosändaren Yongnuo 603C och deras blixt YN560-III med X-E2:an.
Det funkar fint trådlöst, har inte vågat testa blixten på kameran dock.
Köpte två radiosändare/mottagare så kan till och med styra kameran trådlöst med den ena sändaren. Ingår en sladd som kopplas mellan kamera och mottagare.

Kanske intresserar någon. =)

/Björn
 
ANNONS