Annons

SVT's Alla är fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Men Emma Arvida Byström går bra? Vilket dravel.
Ung tjej som fotograferar sig själv naken är OK. Gubbe som fotograferar naken tjej (med exakt samma motiv) är inte OK. Gubbe som fotograferar sig själv naken är inte heller OK. Gubbe som fotograferar naken son är halv-OK, förutsatt att bilden inte kan tolkas på något som helst sensuellt sätt.

Den här är enligt en del inte OK: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/206997/2384430.htm

Det är svårt att hålla jåmna steg med PK-maffian :)
 

Tell

Aktiv medlem
Jag reagerade iofs också på när han bad henne ta av sig tröjjan. En far som ber det av sin dotter när han ska ta bilder på henne kändes ganska skevt faktiskt. O det där med medålders män, fotografering o dyra prylar är nåt jag också tänkt på ganska mycket..
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Är det bara jag som tänker "konspiratoriskt" och tror Johan säljer in sin dotter i TV-världen genom denna bild och genom den uppmärksamhet de nog anande bilden kunde få?
Det dröjer nog inte länge innan hon dyker upp som väderpresentatör eller programledare för Bingolotto.

Jag har inga problem med den bilden.

Men jag höjde på ögonbrynen då jag tyckte mig höra den där skolfotografen säga nåt i stil med:

"-Vilka fina shorts du har, vill du sitta i mitt knä?"
 

matti

Aktiv medlem
Men spänn av! Moraltanter ;-) Schyffert är och kommer tillhöra den ironiska generationen hela livet. Han anspelar säker på (och driver med, för de som fattar) Lorrygängets 'Farbror Bosse'...om ni minns? :)
 

jimmy ekdahl

Aktiv medlem
Ung tjej som fotograferar sig själv naken är OK. Gubbe som fotograferar naken tjej (med exakt samma motiv) är inte OK. Gubbe som fotograferar sig själv naken är inte heller OK. Gubbe som fotograferar naken son är halv-OK, förutsatt att bilden inte kan tolkas på något som helst sensuellt sätt.

Den här är enligt en del inte OK: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/206997/2384430.htm

Det är svårt att hålla jåmna steg med PK-maffian :)
Sant, like-torskar som vill vinna lätta PK-poäng ;)
 

Ibis

Aktiv medlem
Finns det inte ett begrepp i stil med "Man ser det man vill se", att hur man gärna tolkar saker på ett sätt som förstärker och/eller bekräftar ens redan existerande åsikt? Oftast helt omedvetet. Linnéa Pettersson verkar väldigt engagerad i kvinnofrågor vilket på alla sätt och vis är bra, men jag menar då att hon har ett visst filter som får henne att starkare reagera på dylikt, även sånt som rör sig i gråzonen.

EDIT: Lite detta: https://en.wikipedia.org/wiki/Reality_tunnel

Detta filter finns ju i oss alla, bland alla sorters åsikter. Det svåra är att pausa en stund efter det första intrycket, det som förstärks av ens personliga åsikter och försöka se förbi dem. Väldigt sällan är saker så enkla som de ter sig vid ett första intryck.

Jag fick inget intryck av något sexuellt i bilden när jag såg avsnittet, men det kan säkert förklaras med att jag är man och således en del av problemet. Eller att jag är så formad av samhället och hur det ser ut idag och således inte reagerar på kvinnlig nakenhet längre. Eller att det faktiskt inte fanns något där. Eller något mitt emellan.

Det var oavsett vad man själv tycker bra att Linnéa Pettersson skrev det hon skrev, för det får oss andra att rannsaka vår eget första intryck. Fanns det något mer där än vi såg till en början?
 

acar

Medlem
Det finns all anledning att diskutera detta. Det skärper vår argumentation och synförmåga. Men är inte i så fall också Schyfferts bild på en tioåring i klichéartad blyg flicka-pose värd att uppmärksamma? Å ena sidan (ironisk) lek, å den andra en medelålders man som skapar sitt objekt.
 

Tell

Aktiv medlem
Och jag höjde på ögonbrynen för din kommentar:

"Men tyckte det bästa med programmet var tjejen som hjälpte Schyffert. Hon var ju extremt söt!"
Jag är iaf ingen gammal medelålders sliskig skolfotograf som raggar på 14-åringar, utan en 28-åring som tycker en ~22-åring är söt. Ser inget som helst fel med det.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Jag blev förvånad att Schyfferts ville fotografera sin dotter på det sättet. Bilden hade en sexuell underton. Så fotograferar man inte sin unga dotter, tycker jag.
 

VisualD

Aktiv medlem
Jag som bara är några ynka år äldre än hans dotter såg inget sexuellt med bilden alls. Om hud i sig är så sexuellt per automatik kan vi alla börja skyla oss från top till tå, men jag köper inte att det är fallet. Jag såg precis vad Johan sade, en stark integritet och ett allvar, inte densexualiserade bilden som vekar dyka upp på folks radar.

Att män är väldans överrepresenterade inom fotografbranschen är en helt annan femma och att sexualiserade bilder av kvinnor står högt i efterfrågan är en helt annan femma. Linnea borde ha sett att just detta var ett stort tema på fotomässan med en rejäl genuskritik från inbjudna föreläsare.

Sedan kan jag tycka att detta stycke är lite unket:
"Vi behöver i stället visa upp att unga tjejers plats inte är utan kläder framför kameran utan med ett självförtroende bakom den. Vi behöver visa upp alla kvinnor som dagligen jobbar som yrkesfotografer i vått och torrt. Vi behöver visa upp att fotobranschen är till för alla och vi behöver kämpa för att den ska bli sådan."

Det kan nästan ses som att hon fördömer kvinnliga modeller som något lägre än fotografer, vilket inte är sant. Ska vi dessutom räkna antalet medverkande proffsfotografer är det än så länge väldigt jämställt, långt över fördelningen i verkligheten, så där skjuter hon men missar målet totalt.
 

trazan

Aktiv medlem
reagerade bara på det Rehborg sa, inte på att dottern hade spets-BH, skillnad vore om hon hade åmat å kråmat sig framför kameran.
Titta och jämför "Bonde söker fru" (senaste avsnittet) där cowboybonden från Värmland ska plåta sina töser till en kalender, tjejerna uppflugna på inplastade höbalar med uppmaning att kröka på ryggen och puta med rumpan...
 

VisualD

Aktiv medlem
Den han sade var "Kan du ta av dig tröjan så att man ser din tatuering?", eller något liknande.
Med andra ord handade det om att tatueringen är något som väldigt mycket känns som en tydlig känsla av hans dotter för Johan. Ingenstans sade han det som det debatteras om, att hon skulle behöva klä av sig för ett nära porträtt. Jag förstår inte varför avklädnaden i sig är så i fokus när det hela uppenbart handlade om tatueringen.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Skrev till slut ett blogginlägg om det: http://reportagebild.blogspot.se/2013/11/alla-ar-fotografer.html

Vad är det som gör att folk har ett behov av att diktera villkoren för vad andra människor ska göra och inte göra eller hur dom ska klä sig? Eller hur och vad dom ska göra med sina bilder för den delen?

/M
I dagens läge är det känsligt att fotografera en ung tjej och dotter på det viset. Och skolfotografens kommentar är talande!
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Jag som bara är några ynka år äldre än hans dotter såg inget sexuellt med bilden alls. Om hud i sig är så sexuellt per automatik kan vi alla börja skyla oss från top till tå, men jag köper inte att det är fallet. Jag såg precis vad Johan sade, en stark integritet och ett allvar, inte densexualiserade bilden som vekar dyka upp på folks radar.

Att män är väldans överrepresenterade inom fotografbranschen är en helt annan femma och att sexualiserade bilder av kvinnor står högt i efterfrågan är en helt annan femma. Linnea borde ha sett att just detta var ett stort tema på fotomässan med en rejäl genuskritik från inbjudna föreläsare.

Sedan kan jag tycka att detta stycke är lite unket:
"Vi behöver i stället visa upp att unga tjejers plats inte är utan kläder framför kameran utan med ett självförtroende bakom den. Vi behöver visa upp alla kvinnor som dagligen jobbar som yrkesfotografer i vått och torrt. Vi behöver visa upp att fotobranschen är till för alla och vi behöver kämpa för att den ska bli sådan."

Det kan nästan ses som att hon fördömer kvinnliga modeller som något lägre än fotografer, vilket inte är sant. Ska vi dessutom räkna antalet medverkande proffsfotografer är det än så länge väldigt jämställt, långt över fördelningen i verkligheten, så där skjuter hon men missar målet totalt.
Du har förstått ingenting! Han fotograferade faktiskt sin omyndiga dotter!
 
ANNONS