Annons

Därför gav jag inte bort mina bilder till tidningen

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Fast det är väl en ganska kortsynt tänkt om man pratar konkurrens? Bara för jag inte konkurrerade med någon vid just detta tillfället så betyder det inte att mina val påverkar andra fotografer i det långa loppet. Om tidningen vet med sig att de kommer få gratismaterial varför ska de då ta betalt? Mina val späder antingen på den mentalitet eller motarbetar det. Är det fler som gör på samma vis så blir det svårare för tidningen att parasitera på en hel yrkeskår.
Och grafikerna är i stort sett en utdöd yrkeskår. Samhället förändras. Om vi ska vara så konservativa att alla existerande yrken alltid måste finnas så kommer nog samhället att stagnera ganska mycket.

Men alla får väl göra som de vill? Som sagt så hade jag inte heller gett bort bildera, och eftersom tidningen inte tycktes vilja betala för dem så hade den blivit utan bilder även om det hade varit jag som tagit bilderna.

Däremot så tror jag inte att det går att stoppa "gratisbilderna" speciellt mycket. Nästan alla människor har en kameramobil numera, så det är mycket större chans att en nyhetshändelse är dokumenterad av en förbipasserande än av en yrkesfotograf (frilans eller inte), och då kommer yrkesfotograferna tveklöst att hamna på undantag.
 

Maverick

Aktiv medlem
Är det stampen så ska de verkligen inte ha något gratis. Finns nog inget bolag som haft sämre inverkan på svensk journalistik än just dom.

Men generellt tycker jag inte att skuldfrågan ska skrivas över på eventuella amatörfotografer. Med något undantag så finns det inga frilansfotografer som lever på att plåta pols/räddningstjänst. Den typen av bilder är bonuspengar för frilansar precis som för amatörfotografer.

Däremot kan jag tycka att det är märkligt att man ger bort bilder gratis för att någon annan ska tjäna pengar på det. Vet inte om det finns någon annanstans i samhället, möjligen är vissa idrottsevenemang och snuddar på det. Det blir som att hitta nått av värde på gatan och lämna in till närmaste loppis och låta dom sälja det för egen vinning.

Ansvaret för situationen ligger på tidningsledningar som trots att undersökningar visar att bilden blir allt viktigare, tar allt mer utrymme i mediet men får allt mindre av tidningsbudgeten.

Fotosidan Magasin är ju en våt dröm för vilken ägare som helst. Folk som bidrar gratis med innehållet och som antagligen står först i kön för att köpa produkten...
 

Kijana

Aktiv medlem
Sen så har jag dålig koll på hur landsortstingarnas miljonvinster fördelas ut till aktieägarna så den diskussionen ger jag mig inte in i.
Kan upplysa dig om att det i stort sett inte längre finns några självständiga landsortstidningar. Kan bara komma på två stycken som inte ingår i Stampen-, Mittmedia-, Gota-, NWT- eller NT-koncernen. Och den ena av dessa två ligger på konkursens rand.
 

ErlandH

Aktiv medlem
... och Eskilstuna-Kuriren. Och Promedia (som iofs delvis ägs av Stampen).

Edit: Nej, tydligen har Stampen just sålt sin andel i Promedia. Nu äger Mittmedia 55 procent. Så Promedia får väl räknas in i Mittmedia-sfären.
 

toocer

Ny medlem
Tack för upplysningen jag hade ärligt talat inte tänkt i dessa banor innan jag läste ditt inlägg...

Jag tycker att du gjorde helt rätt och skulle jag mot förmodan hamna i samma situation skulle jag göra samma sak...
 

Bofoto2

Aktiv medlem
.......
..........
Däremot kan jag tycka att det är märkligt att man ger bort bilder gratis för att någon annan ska tjäna pengar på det. Vet inte om det finns någon annanstans i samhället, möjligen är vissa idrottsevenemang och snuddar på det. Det blir som att hitta nått av värde på gatan och lämna in till närmaste loppis och låta dom sälja det för egen vinning.

Ansvaret för situationen ligger på tidningsledningar som trots att undersökningar visar att bilden blir allt viktigare, tar allt mer utrymme i mediet men får allt mindre av tidningsbudgeten.

Fotosidan Magasin är ju en våt dröm för vilken ägare som helst. Folk som bidrar gratis med innehållet och som antagligen står först i kön för att köpa produkten...
"ideellt" arbete är väl populärare än nånsin, speciellt hos dom som slipper betala.
Det finns ju grupper som söker efter försvunna personer gratis. Polisen kanske oxå kan avskaffas så småningom, det är bara att utbilda medborgargarden, pryltokiga grupper kan övervaka trafiken och IT nördar kan avlyssna nätet på fritiden....

Nej, ska jag erbjuda en tidning att köpa en bild av mig så blir det bara om den är så kommersiellt intressant så att redaktören får bromsspår i kalsongerna om dom lyckas köpa den....
 
ANNONS