Annons

Färgkalibrering av scanner för Kodachrome

Produkter
(logga in för att koppla)

Andersa

Medlem
Hej,

Jag har en Reflecta Digidia 6000 scanner som jag ska scanna diabilder med. Eftersom det är ett mycket stort antal bilder så måste jag automatisera processen så mycket som möljigt. Ungefär hälften av bilderna är Kodachrome. Tanken är att använda mjukvaran Vuescan så långt som möjligt, och sedan importera bilderna i Lightroom. Samtidigt tänker jag låta Vuescan spara raw-filer så jag kan gå tillbaka till ett litet antal bilder vid eventuella behov att göra dem riktigt bra.

Vuescan-mjukvaran skulle vara förberedd för Kodachrome. Lite naivt trodde jag att jag inte skulle behöva kalibrera scanner + diafilmstyp.

Jag har nu insett att någon typ av kalibrering behövs. 35mm IT8-targets för Kodachrome verkar vara närmast omöjliga att köpa.

Jag har redan tillgång till X-rites skärmkalibrering som även har stöd för scannerkalibrering.

Jag kan se några olika lösningar på problemet:
* Finns det någonstans generella ICC-profiler för Reflecta DigitDia + Kodachrome att ladda ned, eller är det någon som kanske redan har sådana att dela med sig av?
* Kan man hyra eller låna IT8-targets för Kodachrome någonstans?
* kan man lämna in sin scanner för kalibrering med IT8-targets för Kodachrome?

Finns det andra lösningar på problemet, eller någon som vet var man kan hyra eller låna en It8- Kodachrome-target?

Mvh//Anders
 

Worley

Avslutat medlemskap
Det finns ganska mycket information om skanning av Kodachrome om man Googlar.

Det är dock en utmaning för de flesta scanners, utom Nikon Coolsan 5000 som har ett särskilt Kodachrome-läge. Paradoxalt nog har folk fått hyfsade resultat med flatbäddskanners, typ Epson V700.

Kodachrome är faktiskt ett fall då det kan vara enklare att fotografera av dian med en digitalkamera. Det går att köpa diaduplikatorer för fullformatskameror ganska billigt, vilket gör det snabbare och enklare.

Annars önskar jag lycka till!
 

Andersa

Medlem
Tack för ditt svar

Tyvärr har jag inte tillgång till en Nikon Coolscan 5000. Att fotografera av mer än 10000 dia med min fullformatare tar alldeles för mycket tid.

Jag ska alltså scanna många bilder och vill kunna scanna hela magasin i taget. Jag är ute efter en så automatiserad process som möjligt och söker inte superperfekta resultat. Slutresultatet bör dock ha hyfsat rätt färgåtergivning.

Den bästa lösning jag hittade genom att googla var att kalibrera mot en IT8-target.

Hoppas nu att någon på forumet kan peka mig i någon riktning angående IT8 Kodachrome targets, kalibrering av scannern eller kanske ytterligare någon helt annan lösning.

Mvh//Anders
 

cowboy

Aktiv medlem

Andersa

Medlem
Tack Bo!

Tyvärr verkar IT8 för Kodachrome vara slut hos Lasersoft, men de har IT8 targets för andra Kodak.filmer kvar. De hänvisar i sitt forum istället till scandig http://www.scandig.com/colour-management/it-8-targets/index.html som tar 599 EUR för de fåtal de har kvar. Det får nog bli min sista utväg...

Jag hoppas fortfarande hitta en lite billigare lösning t ex genom att låna eller hyra en IT8 target för Kodachrome eller låta någon kalibrera scannern åt mig med deras IT8 target för Kodachrome.

Mvh//Anders
 

stefohl

Aktiv medlem
Tack Bo!

Tyvärr verkar IT8 för Kodachrome vara slut hos Lasersoft, men de har IT8 targets för andra Kodak.filmer kvar. De hänvisar i sitt forum istället till scandig http://www.scandig.com/colour-management/it-8-targets/index.html som tar 599 EUR för de fåtal de har kvar. Det får nog bli min sista utväg...

Jag hoppas fortfarande hitta en lite billigare lösning t ex genom att låna eller hyra en IT8 target för Kodachrome eller låta någon kalibrera scannern åt mig med deras IT8 target för Kodachrome.

Mvh//Anders
Har gjort Kodachrome-profiler med framgång med hjälp av dessa anvisningar http://www.hutchcolor.com/PDF/Kodachrome_profiles.pdf

Du kan alltså använda ett IT8-original som är på Ektachrome eller Fujichrome.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Tack Bo!

Tyvärr verkar IT8 för Kodachrome vara slut hos Lasersoft, men de har IT8 targets för andra Kodak.filmer kvar. De hänvisar i sitt forum istället till scandig http://www.scandig.com/colour-management/it-8-targets/index.html som tar 599 EUR för de fåtal de har kvar. Det får nog bli min sista utväg...

Jag hoppas fortfarande hitta en lite billigare lösning t ex genom att låna eller hyra en IT8 target för Kodachrome eller låta någon kalibrera scannern åt mig med deras IT8 target för Kodachrome.

Mvh//Anders
För 600 euro kan du köpa en coolscan...
 

Andersa

Medlem
Hej,

Tack Stefohl, ditt förslag verkar värt ett försök.

Wosley, Nikon Coolscan 5000 hade naturligtvis varit kanon. Så tipsa gärna om var jag hittar en Nikon Coolscan 5000 för 600 EUR, helst med slide-feeder. Jag har inte lyckats hitta någon.

Mvh//Anders
 

FranzEA

Aktiv medlem
Tips:

Tänk på att Kodachrome 25 och 64 "ger" andra färger när man scannar än Kodachrome 200, som verkar vara en annan typ (?) av film.

Detta upptäckte själv när jag skulle scanna mina diabilder.

I mitt fall gav jag upp och fotade av Kodachrome 200 bilderna med digitalkameran.
 

Andersa

Medlem
Tack för alla tips!

Jag kommer fortsätta leta efter en IT8 target för Kodachrome samtidigt som jag försöker mig på Stefans förslag.

Mvh//Anders
 
ANNONS