Annons

Tråkigt med Nikons blockerande

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Spelar det någon roll att det finns en extra text i EXIF? Jag brukar inte titta i EXIF så värst ofta och noga att jag skulle lägga märka till det, tror jag.
I alla bilder jag tar med min telefon står det LG G5 i Caption (bildtext), och laddar jag upp filerna till exempelvis Flickr eller Fotosidan kommer den texten med.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Fotosidan är en av de hemsidor som jag oftast besöker. Foto är min största hobby och genom åren sedan jag gick med har jag haft stor glädje av den. Dels som en nyhetskälla om foto, dels genom att det som diskuterats i forumen har varit givande på många sätt, dels genom att jag kunnat köpa och sälja fotorelaterade artiklar till folk som varit mindre anonyma än det man hittar på Blocket eller Tradera.

Av och till, kanske mest till, har jag varit betalande medlem. Det har inte kostat särskilt mycket.

Jag tycker att det är lite närsynt, eller kanske trångsynt, att blir djupt upprörd över ett reklaminslag här. Visst, det kan vara lite störande men inte är väl Fotosidan särskilt störande jämfört med de flesta andra ställen där man möter reklam. Att man är upprörd över det som händer på andra ställen är väl inte fotosidans fel. Jag kan leva med den reklam som visas här om det hjälper att sidan fortsätter att vara ett forum som det är nu.

Sten-Åke Sändh, men även andra, lägger enormt mycket tid på att skriva här och att uttrycka sina tankar om många olika ämnen. Så mycket tid att jag förundras över att man störs så mycket av de få sekunder det tar att ta sig förbi den störande reklamen.

Jag brukar inte skriva särskilt ofta eller långt men för balansens skull, som motvikt till många andra inlägg i denna tråd ville jag skriva och uttrycka min mening.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Spelar det någon roll att det finns en extra text i EXIF? Jag brukar inte titta i EXIF så värst ofta och noga att jag skulle lägga märka till det, tror jag.
Den förbannade texten dyker upp vid bildvisning med många program, och visas i bildspel. Dessutom är det en principsak. Jag vill inte bli påtvingad något jag in te har bett om. Och vad är nästa steg om de får hållas utan protester? Står det "Copyright: Samsung" i exif på mina foton?
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Mitt förslag, som finns redan idag, är ju att du köper silver/guld. Då kommer du automatiskt slippa alla stora annonser....
Jag tyder detta som att det finns ett pris för att slippa annonser. Det vore bra om FS skapade en tilläggstjänst till alla medlemsvarianterna, alltså även Bronsmedlemskap, där vi kunde köpa oss reklamfrihet.

Jag är inte så intresserad av Silver eller Guld eftersom merkostnaden bara ger saker som jag inte är ett dugg intresserad av samt reklamfriheten för X antal kronor. Hur stor denna del av kostnaden är för just reklamfriheten är dock okänd (om det inte är den där 10-kronan som nämndes längre upp i tråden).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
I alla bilder jag tar med min telefon står det LG G5 i Caption (bildtext), och laddar jag upp filerna till exempelvis Flickr eller Fotosidan kommer den texten med.
Precis! Caption är ett standardfält i XMP (Extensible Metadata Platform som är en Internet-standard idag (W3C)) och ingår i namnrymden "Dublin Core" som historiskt är ett av de de metadata-fält som ingått länge i biblioteksvärldens standard. EXIF är också en namnrymd som ingår i XMP. Caption är fält #120 i den XMP-fältuppsättning FotoWare DAM använder och det systemet är vanligt på alla större tidningar i Sverige idag liksom på bildbyråerna.

Om exv. en telefontillverkare skickar in "reklam" i detta fält och fälten är en del av exv. Flickers metadata-set, så kommer det visas där. I automatiserade flöden är detta kanske inga problem att rensa bort men det kan vara svårt irriterande för folk som inte förfogar över sådana hjälpmedel.

Det är också därför det kan vara bra att tänka igenom vilken grundläggande statisk metadata man vill skicka med sina bilder med hjälp av den mall som finns i exv. Lightroom, så att sånt blir rätt. Det som står i dessa fält går ju dessutom lätt att se med ett högerklick på bildfilerna i exv. Windows under "Properties" - "Details" eller i den svenska versionen ("Egenskaper" - "Information").
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fotosidan är en av de hemsidor som jag oftast besöker. Foto är min största hobby och genom åren sedan jag gick med har jag haft stor glädje av den. Dels som en nyhetskälla om foto, dels genom att det som diskuterats i forumen har varit givande på många sätt, dels genom att jag kunnat köpa och sälja fotorelaterade artiklar till folk som varit mindre anonyma än det man hittar på Blocket eller Tradera.

Av och till, kanske mest till, har jag varit betalande medlem. Det har inte kostat särskilt mycket.

Jag tycker att det är lite närsynt, eller kanske trångsynt, att blir djupt upprörd över ett reklaminslag här. Visst, det kan vara lite störande men inte är väl Fotosidan särskilt störande jämfört med de flesta andra ställen där man möter reklam. Att man är upprörd över det som händer på andra ställen är väl inte fotosidans fel. Jag kan leva med den reklam som visas här om det hjälper att sidan fortsätter att vara ett forum som det är nu.

Sten-Åke Sändh, men även andra, lägger enormt mycket tid på att skriva här och att uttrycka sina tankar om många olika ämnen. Så mycket tid att jag förundras över att man störs så mycket av de få sekunder det tar att ta sig förbi den störande reklamen.

Jag brukar inte skriva särskilt ofta eller långt men för balansens skull, som motvikt till många andra inlägg i denna tråd ville jag skriva och uttrycka min mening.
Som sagt, reklamen är ofta rätt aggressiv idag och det tar en allt större del av vår tid att hantera den, vänta ut den eller försöka stänga av den vare sig den kommer via Internet-siter eller via telefon eller via reklam-TV-kanaler om man nu ser på sådan. Det handlar inte bara om att ribban lyfts på FS under inflytande av reklamvärstingen Aftonbladet. Men FS drabbas indirekt ju då en del av oss som värderar vår tid och frid vidtar mått och steg för att minska de störningar den aggressiva reklamen á la Aftonbladet skapar idag.

Men sett över ett år är det inga små störningsförluster vi drabbas av genom alla dessa verksamheter som alla syftar till en och samma sak nämligen att vi helst ska flytta vår koncentration och uppmärksamhet till sånt som vi inte är intresserade av - igen och igen och igen. Det blir väldigt ineffektivt om man inte skyddar sig och bekämpar reklamen som drabbar en. Det enda jag egentligen begär är köpfrid. Det verkar som om det verkar provocerande på en del och det kan jag förstå om ert jobb kanske är att skräpa ner omvärlden med denna reklam. Men det blir inte bättre för mig/oss andra, för att en del av er är part i det målet.

Jag har inga problem att söka upp den info jag behöver inför ett köp då jag behöver den och det är bara det jag ber att få göra när det passar mig och inte när det passar andra. Det sorgliga är ju att all den där säljaktiviteten ju är helt meningslös om den riktas till personer som jag är. Jag brukar därför även be de som ringer att radera mig ur deras databaser så slipper de lägga tid på mig framöver. Det räcker tyvärr heller inte med att registrera sig för att slippa reklam eftersom en del ändå inte respekterar detta.

Jag tror att vi har väldigt olika scoop här många av oss. Jag ser alltid till helheten och då förstår jag att andra som inte gör det inte förstår vad jag säger, om de tror att det är blaffan på förstasidan här på FS detta handlar om och den lilla ansträngning det kostar att klicka bort den. Det är det som sagt inte och därför kommer jag alltid anse det vara min rätt att påtala när andra stör min köpfrid med säljinfo jag inte frågat efter.

Jag har egentligen inte mer att säga i den saken.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Den inställning var inte särskilt svår att förstå - du vill inte se reklam - du vill bestämma själv. Det framgick tidigt men vad jag inte förstått är hur du menar att en verksamhet skall gå runt om alla resonerar som du. Låt säga att alla över en natt slog på adblock, ställde in sin medlemsbetalningar men fortsätta skriva i forumet. Hur skulle verksamheten då överleva?

Det skulle ju såklart inte gå utan vi skulle dagen efter stänga ner allt.

Jag kan inte ha någon åsikt om din inställning men jag skulle tycka att det var enklare respektera den om du sagt "självklart bidrar jag med en liten peng mot att jag slipper reklam".
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag tyder detta som att det finns ett pris för att slippa annonser. Det vore bra om FS skapade en tilläggstjänst till alla medlemsvarianterna, alltså även Bronsmedlemskap, där vi kunde köpa oss reklamfrihet.

Jag är inte så intresserad av Silver eller Guld eftersom merkostnaden bara ger saker som jag inte är ett dugg intresserad av samt reklamfriheten för X antal kronor. Hur stor denna del av kostnaden är för just reklamfriheten är dock okänd (om det inte är den där 10-kronan som nämndes längre upp i tråden).
Ja vi har funderat på det också. Under 2017 kommer vi justera medlemskapens upplägg/innehåll och då kommer vi ha med detta i åtanke.
 

tomas.agren

Aktiv medlem
Den inställning var inte särskilt svår att förstå - du vill inte se reklam - du vill bestämma själv. Det framgick tidigt men vad jag inte förstått är hur du menar att en verksamhet skall gå runt om alla resonerar som du. Låt säga att alla över en natt slog på adblock, ställde in sin medlemsbetalningar men fortsätta skriva i forumet. Hur skulle verksamheten då överleva?

Det skulle ju såklart inte gå utan vi skulle dagen efter stänga ner allt.

Jag kan inte ha någon åsikt om din inställning men jag skulle tycka att det var enklare respektera den om du sagt "självklart bidrar jag med en liten peng mot att jag slipper reklam".
Förmodligen balanserar alla på en skala av tolerans för reklam. Jag slog i går kväll av Adblock för Fotosidan. Annonserna dyker upp som förväntat, men lite förvånande inget flimmer, blinkande eller blippande. Det ska bli spännande att se hur länge det håller i sig. Är det på den diskreta nivå som jag hoppas kan det fortlöpa utan Adblock. Men börjar det åter blinka och blippa så går den igång igen, och det fullt ut eftersom jag inte har lust att sortera "viss icke påträngande reklam".
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Förmodligen balanserar alla på en skala av tolerans för reklam. Jag slog i går kväll av Adblock för Fotosidan. Annonserna dyker upp som förväntat, men lite förvånande inget flimmer, blinkande eller blippande. Det ska bli spännande att se hur länge det håller i sig. Är det på den diskreta nivå som jag hoppas kan det fortlöpa utan Adblock. Men börjar det åter blinka och blippa så går den igång igen, och det fullt ut eftersom jag inte har lust att sortera "viss icke påträngande reklam".
Har själv inte kört med AdBlock någonstans. Fotosidan framstår inte som en site med så mycket störande reklam. Efter ett tag ser man den inte längre. Så länge det inte blippar, låter och hoppar fram och hindrar det vanliga surfandet kan jag leva med det.

Jag kan ju också inse, förstå och hålla med om att reklam kan vara irriterande, påträngande och jobbig i största allmänhet men är det någon som kommit med ett realistiskt alternativ till en annan typ av finansiering av fotosidan? Rena medlemsavgifter kommer inte att fungera. Det räcker inte. Och skulle man höja till en nivå som skulle klara finansieringen så skulle det inte finnas kvar några medlemmar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Den inställning var inte särskilt svår att förstå - du vill inte se reklam - du vill bestämma själv. Det framgick tidigt men vad jag inte förstått är hur du menar att en verksamhet skall gå runt om alla resonerar som du. Låt säga att alla över en natt slog på adblock, ställde in sin medlemsbetalningar men fortsätta skriva i forumet. Hur skulle verksamheten då överleva?

Det skulle ju såklart inte gå utan vi skulle dagen efter stänga ner allt.

Jag kan inte ha någon åsikt om din inställning men jag skulle tycka att det var enklare respektera den om du sagt "självklart bidrar jag med en liten peng mot att jag slipper reklam".
Jodå, det skulle visst gå! Ni kan ju exv. ta betalt av alla eller hur, men det lustiga är ju att du/ni inte verkar se det ens som ett möjligt val och en möjlig affärsmodell. Ni skulle definitivt få en mindre mängd användare men ni skulle säkert klara av att gå runt för så många finns det även i ett litet land som Sverige som är intresserade av fotografi seriöst. Jag är för att betala för allt jag tycker är värt att betala för. Det fina med det skulle kanske också vara att då skulle man plötsligt bli kund och då skulle jag säkert bli bättre behandlad av modereringen också och med ett bättre språk t.o.m. kanske. Vi kanske skulle vinna på det båda två. Ni kan låta siten vara öppen för läsning i de delar ni tycker och kräva avgift för de som vill vara aktiva på de sätt ni erbjuder. Men som det är idag så vill jag inte betala för reklam som ni vill sälja till mig. Ni har ju redan sålt till de som gör reklam eller hur?

Det är inte jag som skapat era eller alla de andras usla affärsmodeller på Internet som nu får halva media-Sverige att hänga på repen. Tydligen är det svårt att ta betalt för sitt redaktionella material på Internet generellt och förmodligen omöjligt om det dessutom är halvdåligt eller mediokert i ett internationellt perspektiv. Därför måste ni vara väldigt bra om ni ska kunna ta betalt för det ni tar betalt för. För en sak folk inte fattar i Sverige och heller inte på FS alla gånger är att de konkurrerar med hela världen. Vi Sony-folk har ju exv. Dyxum.com och där finns väldigt lite reklam - ja nästan ingen alls utan där visas fina bilder istället för reklam för oss. (http://www.dyxum.com/index.asp)

... och egentligen tycker väl kanske även du som är part i målet att det inte är konstigt att en del av oss värjer oss för era affärsmodeller som även innehåller konceptet att sälja även reklamen till oss och blir sura på oss när vi blockar bort den.

Som avslutning skulle jag bara vilja säga till de som säger sig inte störas av "lite reklam" att ni inte ens vet då ni faktiskt blir störda och distraherade av exv. reklamen - det är så den är gjord nämligen, ja den som ni inte stör er på. I alla studiesituationer eller situationer där man inhämtar data och processar den till relevant information för en, så är alla störningar oavsett vilka, saker som påverkar och försämrar informationsinhämtandet. Jag är adjunkt/pedagog och jobbade mest på högstadiet under hela 80-talet. Jag vet från den tiden hur viktigt det är med ro för att man överhuvudtaget ska kunna lära sig något i en skola (även regeringen verkar ha fattat det nu). Så då fattar ni vad jag tycker om mobiler i klassrummen utan att jag ens behöver skriva det.

Från 1989 fram till nu har jag varit IT-utvecklare och utvecklat både affärsrelaterade system och system för att integrera ett helt museum. I de sammanhangen har jag byggt många gränssnitt i främst underhållsapplikationer i back-end. Ska de fungera effektivt så måste de struktureras genomtänkt så att de som använder dem inte störs av ovidkommande valmöjligheter och info. Det finns en hel del forskning kring detta också och på Chalmers var den dåvarande professor Kristiansson ute tidigt med att ta fram metoder och rekommendationer för hur gränsnittskommunikation borde gå till. Bland annat tror jag rekommendationen om max 7 +- 2 menyvalsalternativ kommer därifrån liksom rekommendationen att undvika bara 2 val, för att undvika "valångest". Chalmers jobbade då med SAAB och hjälpte dem utforma gränssnitten för piloterna i våra jaktplan, där det helst inte ska finnas något som kan distrahera från uppgiften då det bokstavligt är en fråga om liv och död för piloterna.

Så när ni säger att ni inte störs av lite reklam så tror jag helt enkelt inte på er. :) Ni har bara lärt er att inte "störas" men jag lovar att det inte skulle vara särskilt svårt rent empiriskt att mäta att ni faktiskt blir "distraherade" och mindre effektiva med er tid om ni låter er distraheras av reklam. Vad ni gör med er tid är ju inte mitt problem och ni får gärna samlas som en enda stor dum klump runt er "reklam" men jag framhärdar i att bestämma vad jag gör med min egen tid och i att anpassa mig till era rådande affärsmodeller som det passar mig. Jag tycker heller inte ni kan ha några starkare vägande skäl att bli arg på mig för det.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jodå, det skulle visst gå! Ni kan ju exv. ta betalt av alla eller hur, men det lustiga är ju att du/ni inte verkar se det ens som ett möjligt val och en möjlig affärsmodell. Ni skulle definitivt få en mindre mängd användare men ni skulle säkert klara av att gå runt för så många finns det även i ett litet land som Sverige som är intresserade av fotografi seriöst.
Men det innebär ju i praktiken att man utestänger en stor grupp som tycker det känns ok med annonsering, men som inte tycker det är ok att betala en avgift :)

Hur man än vänder sig har man rumpan bak. Vilken modell FS än väljer kommer någon att störa sig på den. Det jag upplever att man försöker göra är att hitta en blandlösning som skapar så lite irritation som möjligt för så många som möjligt. En metod där är ju att utnyttja de olika nivåerna för medlemsskap. Men exakt var den ideala nivån ligger är väl aldrig helt glasklart, men av den här tråden att döma finns det en del medlemmar som tycker helsidesflashar är över gränsen. Då vet man det och kan fortsätta balansera.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
. Vi Sony-folk har ju exv. Dyxum.com och där finns väldigt lite reklam - ja nästan ingen alls utan där visas fina bilder istället för reklam för oss. (http://www.dyxum.com/index.asp)
Klart att du tycker att det inte är mycket reklam om du kör med AdBlock. Själv tycker jag det verkar vara precis som vilken sajt som helst och rätt lik reklam som den vi har (även om vi försöker hålla nere antalet annonser för ryska damer till ett minimun). Så jag tror din spaning är fel. Där är lika mycket reklam som här och allt tyder på att de inte är särskilt attraktiva som annonsplats (eftersom det bara är google ads) och det i sin tur tyder på att det där är ett hobbyprojekt som saknar anställda eller folk som lever på sajten.
 

Bilagor

Mashavet

Aktiv medlem
Så när ni säger att ni inte störs av lite reklam så tror jag helt enkelt inte på er. :) Ni har bara lärt er att inte "störas" men jag lovar att det inte skulle vara särskilt svårt rent empiriskt att mäta att ni faktiskt blir "distraherade" och mindre effektiva med er tid om ni låter er distraheras av reklam. Vad ni gör med er tid är ju inte mitt problem och ni får gärna samlas som en enda stor dum klump runt er "reklam" men jag framhärdar i att bestämma vad jag gör med min egen tid och i att anpassa mig till era rådande affärsmodeller som det passar mig. Jag tycker heller inte ni kan ha några starkare vägande skäl att bli arg på mig för det.
Så du anser dig veta bättre än jag själv vad jag störs av?
Jag VET vad jag störs och inte störs av! En stillastående reklambild som ligger diskret på sidan om det jag läser stör mig inte alls. Reklam som rör sig eller låter stör mig fruktansvärd mycket. Jag kan omöjligt koncentrera mig på att läsa en text jag vill läsa eller försöka se alla detaljer i ett foto. Reklam som lägger sig för och döljer det jag vill se gör mig TVÄRFÖRBANNAD! Det som man gör reklam för på det sättet hamnar omedelbart på min bojkotta-lista. Skit som inte går att sälja med sunda argument.
Så är det och därför använder jag AdBlock på alla sidor där sån reklam förekommer.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Klart att du tycker att det inte är mycket reklam om du kör med AdBlock. Själv tycker jag det verkar vara precis som vilken sajt som helst och rätt lik reklam som den vi har (även om vi försöker hålla nere antalet annonser för ryska damer till ett minimun). Så jag tror din spaning är fel. Där är lika mycket reklam som här och allt tyder på att de inte är särskilt attraktiva som annonsplats (eftersom det bara är google ads) och det i sin tur tyder på att det där är ett hobbyprojekt som saknar anställda eller folk som lever på sajten.
Det brukar gå synnerligen dåligt för er, särskilt om andra länder i Asien inkluderas. Dessutom har jag fått både ljus och troligen redirect via Googles skräp. Problemet med det senare är att när det redan hänt så går det inte att backa och kolla på grund av omladdningen. Jag tröttnade och spärrade redirect i webbläsaren, vilket får till följd att jag måste godkänna legitima sådana. Det var tidigare i höstas då FS-fliken (ingen annan, nota bene) helt plötsligt kunde stå på någon annan skräpsida när jag bytte tillbaka till den.

Just nu har jag inget av detta, men det är väl bara en tidsfråga innan det dyker upp nytt envist skräp från Google.

Red: Mittåt, redirect var lite längre tillbaka än några veckor. Blandade ihop tillfällena eftersom det började hända vid ett liknande tillfälle som ljudet, vilket var senare.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fotosidan tar väl redan idag betalt av alla som vill betala?
Jaa och? Men fotosidans problem är väl att de flesta inte gör det eller hur eftersom affärsmodellen ser ut som den gör. Man får väl ändra affärsmodellen om man vill ha större intäkter.

De flesta har ju inte axlat moder Theresas mantel och går omkring och letar efter underfinansierade projekt som de kan "crowd funda" eller hur?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Så du anser dig veta bättre än jag själv vad jag störs av?
Jag VET vad jag störs och inte störs av! En stillastående reklambild som ligger diskret på sidan om det jag läser stör mig inte alls. Reklam som rör sig eller låter stör mig fruktansvärd mycket. Jag kan omöjligt koncentrera mig på att läsa en text jag vill läsa eller försöka se alla detaljer i ett foto. Reklam som lägger sig för och döljer det jag vill se gör mig TVÄRFÖRBANNAD! Det som man gör reklam för på det sättet hamnar omedelbart på min bojkotta-lista. Skit som inte går att sälja med sunda argument.
Så är det och därför använder jag AdBlock på alla sidor där sån reklam förekommer.
Har du hört talas om "sublima klipp"?

Det är ju faktiskt något som användes i film tidigare tydligen men som jag tror är förbjudet. Hela grejem går ut på att man exv. visar en inklippt bild med någon form av budskap (det kan exv. vara en coca cola burk). Iden var då att få det undermedvetna att agera på denna info och få personerna som såg klippet törstiga på en Cola.

De som tillämpade denna teknik visste att folk kunde manipuleras på dessa sätt trots att de utsatta självfallet trodde de blev sugna på att köpa en Cola efter filmens slut därför att de SJÄLVA BARA AV SIN EGEN HÅRT SJÄLVKONTROLLERADE OCH FÖRNUFTSTYRDA VILJA gjorde ett förnuftstyrt val.

Allt vi ser har en potential till att påverka oss eller distrahera oss - tyvärr och om det inte var så så skulle de som köper reklam på Fotosidans andra sidor inte göra detta eller hur? Vad skulle poängen vara med det? Jag tror inte primärt att handlarna är "moder Theresa"-anstrukna och prompt vill säkerställa Fotosidans fortbestånd.

Jag VET att jag störs/distraheras av reklam och det är därför jag ser till att få bort den så mycket jag bara kan. Jag vet också att jag knappast är unik i det.
 
ANNONS