Annons

Exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

Deeznts

Avslutat medlemskap
Jag har precis lärt mig hur bländaren och slutartiden fungerar. Därför har jag tagit steget att fotografera i läge A och S.

Antingen är motivet för mörkt eller för svagt!
Jag hittar liksom inget mellanläge där exponeringen blir korrekt.

Även F 1.8 blir oftast för mörk enligt "?" på kameran.

I läge S får jag heller ingen korrekt exponering, Motivet är för mörkt/Ljuset är för svagt står det.

Är det något annat jag behöver lära mig för att få en korrekt exponering ?.

Det enda alternativet kameran erbjuder under "?" är att använda blixten. Men det vill jag inte
Är det blixten som är det enda som krävs ? Känns inte rätt.

Nikon D3100 18-55 & 50mm ( 75 pga sensorn )

Tacksam för svar.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om man har för lite ljus är det som står till buds att:

a) byta till en större bländare
b) välja en längre slutartid
c) öka känsligheten (ISO)
d) tillföra mer ljus (flytta sig, vänta tills det blir ljusare, tända en lampa, använda blixt osv)

Alla saker går förstås inte alltid och medför också bieffekter.
 

Deeznts

Avslutat medlemskap
Om man har för lite ljus är det som står till buds att:

a) byta till en större bländare
b) välja en längre slutartid
c) öka känsligheten (ISO)
d) tillföra mer ljus (flytta sig, vänta tills det blir ljusare, tända en lampa, använda blixt osv)

Alla saker går förstås inte alltid och medför också bieffekter.

Tack för det! Jag ska kolla närmre på ISO då jag har dålig koll på den.
Även den största bländaren och längre slutartid har resulterat i att "?" blinkar o säger att det fortfarande är för mörkt.. Jag får väl skylla på den mörka årstiden ;)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Spelar ingen roll

Fotograferar du i något automatiskt läge, t.ex. A eller S, så finns det något som heter exponeringskompensation. Det är detta du ska använda för att få bilden ljusare eller mörkare än vad kameran tycker det ska vara. Ta fram manualen och lär dig använda denna funktion så blir bilden som du vill. Det funkar likadant på alla kameror så det är bara att träna lite så blir det som du vill.

PS fattar inte riktigt vad du menar? Vill kameran inte ta bilden eller?
 

Deeznts

Avslutat medlemskap
Fotograferar du i något automatiskt läge, t.ex. A eller S, så finns det något som heter exponeringskompensation. Det är detta du ska använda för att få bilden ljusare eller mörkare än vad kameran tycker det ska vara. Ta fram manualen och lär dig använda denna funktion så blir bilden som du vill. Det funkar likadant på alla kameror så det är bara att träna lite så blir det som du vill.

PS fattar inte riktigt vad du menar? Vill kameran inte ta bilden eller?
Tack!. Det ska jag kolla upp!

Jo, kameran kan ju ta bilderna. Men den påminner mig om att ljuset inte är tillräckligt/Eller för ljust, oavsett inställning. Jag hittar inget läge där det blir en korrekt exponering.

Antingen underexponerad eller överexponerad. Jag eftersträvar korrekt exponering under läget A eller S. Oavsett bländare eller slutartid så verkar det bli fel.

Men det kanske löser sig med tipsen jag har fått! Jag börjar få lite mer förståelse och tackar för informationen!
 

bildsten

Aktiv medlem
Kolla att du inte har ställt exponeringsmätningen i spot-läge, det kan ställa till det för den som inte är van att hantera det.
 

AFJ

Aktiv medlem
Någonting är knas!

Om du fotar i bländarprioritet (A på Nikon, Av på Canon) och använder F1.8, ja då bör exponeringen bli korrekt. Kameran kommer ju helt enkelt förlänga exponeringstiden tills den fångat tillräckligt med ljus.

Lägg upp några bilder som illustrerar problemet och förklara vilka inställningar du använt.
 

Deeznts

Avslutat medlemskap
Hur ser dina ISO inställningar ut och har du Auto-ISO aktiverad?
Har haft ISO på 200. Observera att jag är nybörjare och hade ingen koll på ISO alls.
Det enda jag kan är samband mellan slutartid och bländare.

Är det så att jag har haft min ISO på alldeles för lågt ?
Eller fotograferar jag i för mörka miljöer helt enkelt ?.

Eller är något galet med mina inställningar tro ?.

Vitbalans: Auto ( vad ? )
ISO: 200
Mätning: Matrismätning ( Ingen aning om vad mätning är )
D-Lightning: On ( Heller ingen koll )
Exponeringskomp: 0.0
 

AFJ

Aktiv medlem
Eller är något galet med mina inställningar tro ?.

Vitbalans: Auto ( vad ? )
ISO: 200
Mätning: Matrismätning ( Ingen aning om vad mätning är )
D-Lightning: On ( Heller ingen koll )
Exponeringskomp: 0.0
Det säger väldigt lite.

Gör så här:

- Tänd kökslampan
- Ställ en vinflaska eller mjölkpaket på köksbordet
- Sätt kameran i A-läget
- Ställ bländaren på 1.8
- Ställ ISO på 1600
- Ta en bild på flaskan/paketet

Vad får du för slutartid? Är bilden verkligen underxponerad?
 

Deeznts

Avslutat medlemskap
Det säger väldigt lite.

Gör så här:

- Tänd kökslampan
- Ställ en vinflaska eller mjölkpaket på köksbordet
- Sätt kameran i A-läget
- Ställ bländaren på 1.8
- Ställ ISO på 1600
- Ta en bild på flaskan/paketet

Vad får du för slutartid? Är bilden verkligen underxponerad?
Tack. Då är det alltså ISO som har betydelse.
Med ISO på 1600 får jag slutartid 1/1000

Med ISO på 200 ( Som var inställd innan jag skapade tråden ) Så talar kameran om att det befintliga ljuset är för svagt ( f 1.8 på 200 ISO )
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Frågan

Frågan gäller hur bilden ser ut, inte vad din kamera säger. Använder du stativ till statiska motiv spelar ju inte slutartiden någon roll.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack. Då är det alltså ISO som har betydelse.
Med ISO på 1600 får jag slutartid 1/1000

Med ISO på 200 ( Som var inställd innan jag skapade tråden ) Så talar kameran om att det befintliga ljuset är för svagt ( f 1.8 på 200 ISO )
Ja, ISO är viktigt, det är en av tre parametrar som ger exponeringen.

Om du får 1/1000 vid ISO 1600 så bör du alltså få 1/500 vid ISO 800, 1/250 vid ISO 400 och 1/125 vid ISO 200.

Nu vet jag inte vilket objektiv du har med om vi antar att det är ett 50/1.8 så bör 1/125 räcka bra för att få en stabil bild även om du handhåller. Det låter på mig som om din kameras varningssystem är lite väl konservativt. Och som sagt, använder man stativ så kan man i princip helt bortse från varningarna.

Men, oavsett varningen så bör bilden alltså bli lika ljus oavsett om du använder ISO 1600 eller ISO 200.

Prova lite till så kommer det nog att klarna hur de tre ISO, Bländare och Slutartid hänger ihop och påverkar varandra.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, ISO är viktigt, det är en av tre parametrar som ger exponeringen.
Nu ska vi inte "lura" nån som är ny på det här med fotografering. Det finns bara två saker som påverkar exponeringen: bländare och slutartid.

ISO-inställningen använder man för att styra hur mycket signalen, som kameran har läst ut ur bildsensorn, ska förstärkas innan den registreras på minneskortet. Högre förstärkning ger ljusare bild (givet samma exponering).

I vissa situationer räcker inte den exponering man vill använda (dvs den bländare och slutartid man vill ha) till för att få en tillräckligt ljus bild såvida man inte ökar förstärkningen, dvs ställer in ett större ISO-värde. De flesta kameror kan ställas in att automatiskt anpassa ISO till lämplig förstärkning så att man inte behöver bry sig om att ändra den titt som tätt. Nota bene dock att ju högre förstärkning man ställer in desto mer brus får man i bilden (man förstärker nämligen inte bara signalen utan även bruset från bildsensorn).
 

Deeznts

Avslutat medlemskap
Ja, ISO är viktigt, det är en av tre parametrar som ger exponeringen.

Om du får 1/1000 vid ISO 1600 så bör du alltså få 1/500 vid ISO 800, 1/250 vid ISO 400 och 1/125 vid ISO 200.

Nu vet jag inte vilket objektiv du har med om vi antar att det är ett 50/1.8 så bör 1/125 räcka bra för att få en stabil bild även om du handhåller. Det låter på mig som om din kameras varningssystem är lite väl konservativt. Och som sagt, använder man stativ så kan man i princip helt bortse från varningarna.

Men, oavsett varningen så bör bilden alltså bli lika ljus oavsett om du använder ISO 1600 eller ISO 200.

Prova lite till så kommer det nog att klarna hur de tre ISO, Bländare och Slutartid hänger ihop och påverkar varandra.
Jätte tack för det! Då har jag lite mer koll.
Varningen kanske inte betyder så mycket trots allt.

Ja objektivet är ett Nikon Nikkor AF-S 50/1,8 G. Fast det blir 75mm pga sensorn ( Om jag har förstått det rätt )

Har precis beställt hem boken fotoskolan 1. Hoppas att jag kan lära mig mycket där innan man slår på lite större och köper en kamera med den stora sensorn.
 

Deeznts

Avslutat medlemskap
Även om varningen inte spelar så stor roll. Så stör jag mig ändå på att "?" på displayen blinkar hela tiden. Ni med Nikon. Är alla modeller lika känsliga ?
Även på 1" och f 1.8 så blinkar den att ljuset är för svagt.
Men med tanke på slutartiden så blir ju bilden ändå väldigt ljus.

Bara jag lär mig att ställa den rätt så blir jag nöjd. Men som sagt, stör mig ändå på det eviga blinkandet.
 

AFJ

Aktiv medlem
Även om varningen inte spelar så stor roll. Så stör jag mig ändå på att "?" på displayen blinkar hela tiden. Ni med Nikon. Är alla modeller lika känsliga ?
Även på 1" och f 1.8 så blinkar den att ljuset är för svagt.
Men med tanke på slutartiden så blir ju bilden ändå väldigt ljus.

Bara jag lär mig att ställa den rätt så blir jag nöjd. Men som sagt, stör mig ändå på det eviga blinkandet.
Jag har inte Nikon men jag tror att den varning du får egentligen inte handlar om att bilden kommer att bli för mörk utan om att slutartiden blir så lång och att du därmed riskerar att få oskärpa på grund av kameraskak. Om du har ett objektiv som är 50 mm så brukar en grundregel vara att du skall ha en slutartid som är kortare än ca 1/50 (jag skulle nog vilja ha 1/100 eller kortare eftersom jag är darrig).

Jag har Canon och på en del av mina kameror kommer det upp en symbol i form av en hand som visar på att jag riskerar att få kameraskak.

Kanske finns det möjlighet att slå av varningen, det får någon med Nikon svara på, men jag tycker ändå att du bör fundera på varför du får varningen. Fotar du med stativ och stilla motiv, ja då kan du förstås ignorera varningen. Fotar du därmed handhållet finns det nog anledning att ta den på visst allvar. Att t ex fota handhållet med en slutartid på 1 sekund är näst intill omöjligt. Om motivet dessutom är rörligt måste du ta det med i beräkningen också.

Alla kameror, oavsett Nikon eller andra märken, fungerar under samma grundregler.

PS. Om din kamera har möjlighet att sätta ISO i läget "Auto" så kan du prova det. Om du då fotar i A-läget så bör du slippa varningen i de allra flesta "normala" ljusförhållanden.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Även om varningen inte spelar så stor roll. Så stör jag mig ändå på att "?" på displayen blinkar hela tiden. Ni med Nikon. Är alla modeller lika känsliga ?
Även på 1" och f 1.8 så blinkar den att ljuset är för svagt.
Men med tanke på slutartiden så blir ju bilden ändå väldigt ljus.

Bara jag lär mig att ställa den rätt så blir jag nöjd. Men som sagt, stör mig ändå på det eviga blinkandet.
D3100 är en instegskamera och förmodligen framtagen för att ge hint och tips på en väldigt övergripande nivå. Jag kan tänka mig att ljusmätaren och algoritmerna lämnar en hel del att önska och då blir det nog så här.

Googlar du "Nikon d3100 warnings" så får du som första träffar lite mer koll på hur läget är.

Det som direkt kan konstateras är att

1) det inte är något fel på kameran
2) du inte är ensam
3) det går inte att stänga av

Alla modeller? Nej, kika efter en semipro-modell så lär du sannolikt slippa sådant tjafs :)
 

Deeznts

Avslutat medlemskap
Stort tack för svaren. Börjar redan bli sugen på att uppgradera mig. Funderar på en D610. Men jag ska försöka hålla mig ett tag till.
 
ANNONS