Annons

Nikon D7200 vs D3200

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
Gjorde en impulsköp igår, beställde Nikon D7200, får den antagligen idag. Har förnärvarande D3200. Så vad kommer jag att märka som störst skillnad? Beställde enbart hus, dom objektiven jag har just nu är 18-55 kit, 50 mm, 70-300 (billigt tamron) och tamron 150-600.
 

Brix

Aktiv medlem
Bättre brusprestanda, större dynamiskt omfång, snabbare och mer precis AF, snabbare seriebildstagning, bättre byggkvalité/material, topp-display, mer kontroll och inställningsmöjligheter.

Du bör tänka på att köpa lite bättre objektiv nu också då D7200 absolut är värd det :) Även om ett par av objektiven du har nog är rätt skapliga. Det är ju egentligen objektiven som är viktigast sett till bildkvalitén.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Notera det mycket bättre avtrycket. Svampigt men medger snabba bildserier utan att slå på bildserietagning och utan påtvingad omfokusering.
 

filip71

Aktiv medlem
Gjorde en impulsköp igår, beställde Nikon D7200, får den antagligen idag. Har förnärvarande D3200. Så vad kommer jag att märka som störst skillnad? Beställde enbart hus, dom objektiven jag har just nu är 18-55 kit, 50 mm, 70-300 (billigt tamron) och tamron 150-600.
Du märker direkt skillnad när du sätter ögat till sökaren; "Whaa vad stort!"
 

sumpan

Aktiv medlem
Den absolut största skillnaden är att du har fler direkt-knappar och rattar. Det går att göra mer inställningar utan att behöva gå in i menyer. Samt att kameran är större och rejälare. Förhoppningsvis så får du bättre AF och bilkvalitet men det är inte säkert du tycker skillnaden är jättestor för just ditt foto.

Jag bytte själv till D7200 för snart ett år sedan. I och för sig från en D40 som är betydligt äldre än din D3200 men ändå. Det enda jag ångrar är att jag inte tog steget tidigare.... Den mindre D40:n känns som en leksak i jämförelse.

Du märker direkt skillnad när du sätter ögat till sökaren; "Whaa vad stort!"
Det här är något som många brukar påpeka men inget jag har märkt av. Möjligen om jag byter tillbaka till den gamla kameran...
 
Senast ändrad:

eskil23

Aktiv medlem
Massor av funktioner och inställningar som D3200 inte har. Gaffling, kontroll av fjärrblixtar, massor av fokuspunkter, bättre skärm, MUP-läge, dubbla kortplatser, dubbla kontrollhjul, vädertätning, inbyggd fokusmotor, etc.
 

zosma

Aktiv medlem
Nu har jag hämtat paketet. Men inte hunnit öppna det än. En fundering dock med 2 kortplatser, vad är det största nyttan av det?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nu har jag hämtat paketet. Men inte hunnit öppna det än. En fundering dock med 2 kortplatser, vad är det största nyttan av det?
Man kan ställa in det på olika sätt. Det går att lägga rawfiler på ett och jpg på det andra. Man kan ha det som utökat minne, dvs kort 2 tar vid när kort 1 är fullt. Man kan lagra samtidigt på båda, så det är en riktig back-up om ett kort skulle rasa
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
När du nu har inbyggd autofokusmotor kan du välja bland äldre men väldigt bra objektiv. Tex har jag länge haft ett 35-70/2,8 ett gammalt proffsobjektiv med superskärpa för typ 2000 spänn! Eller ett 80-200/2,8 skjutzoom med superskärpa för 3000. Slö sutofokus säger nån säkert, då säger jag att jag har fotograferat massor av snabbrörliga hundar o hästar utan problem

Lycka till med din 7200, nu har du en superbra kamera
 

zosma

Aktiv medlem
Håller på och läser manual för fullt. Kameran är nu ställts in på 14-bit raw, men hur stor skillnad är det mot 12-bit?

Än så länge endast testat med några få bilder med 50 mm objektiv, men tänkte testa mer imorgon.
 

AWid

Aktiv medlem
Håller på och läser manual för fullt. Kameran är nu ställts in på 14-bit raw, men hur stor skillnad är det mot 12-bit?.................
I praktiken ingen alls när det gäller bildkvaliteten. Däremot blir bildfilerna lite mindre vilket naturligtvis är en fördel.
 

unoengborg

Aktiv medlem
I praktiken ingen alls när det gäller bildkvaliteten. Däremot blir bildfilerna lite mindre vilket naturligtvis är en fördel.
Sant, men de bitar som inte fångas är borta för alltid. Med tanke på hur billigt disk och rimligt snabba datorer är idag känns det lite dumsnålt att inte fotografera så bra kvalitet som möjligt.
 

AWid

Aktiv medlem
Sant, men de bitar som inte fångas är borta för alltid. Med tanke på hur billigt disk och rimligt snabba datorer är idag känns det lite dumsnålt att inte fotografera så bra kvalitet som möjligt.
Inte hårddiskutrymme jag tänker på. Mer minneskortet i kameran och hantering vid efterbehandling. Men det är naturligtvis marginella fördelar. Valet är naturligtvis fritt☺
 

zosma

Aktiv medlem
Finns det någon gps modul till d7200, den som jag vet gp-1a verkar vara utgången, så finns det någon annan?
 
ANNONS