Annons

35mm Nikon FX

Produkter
(logga in för att koppla)

Deeznts

Avslutat medlemskap
Vilket 35mm är att rekommendera D610 ? Sigma/Nikkor ?. För/nackdelar ?.

Just nu kör jag 50mm AF-S 1:1.8 G Nikkor. Jag är nöjd, men vill ha 35mm samt något snäpp bättre kvalle.

1.8 som största bländare räcker.

Tacksam för svar.
 

gladers

Aktiv medlem
Vilket 35mm är att rekommendera D610 ? Sigma/Nikkor ?. För/nackdelar ?.

Just nu kör jag 50mm AF-S 1:1.8 G Nikkor. Jag är nöjd, men vill ha 35mm samt något snäpp bättre kvalle.

1.8 som största bländare räcker.

Tacksam för svar.
Nikons egen 35:a, 1,8 är kanon. Har den själv och är mycket nöjd. Prestanda plus lätt och liten - kanon!
 

jseffel

Aktiv medlem
Jag har ägt Sigma, Tamron och Nikon:

Sigma 35/1.4: Ruggigt skarpt vidöppet. Krävdes service samt köp av USB-puck för att få till AF. Efter all den kalibreringen så kunde fokus missa grovt av och till. Ledsnade på det.

Tamron 35/1.8: Skarp, lagom stor. Tveksam bildstabilisering.

Nikon 35/1.8: Använde den inte särskilt mycket - skickade tillbaks. Fokusringen är en riktigt tråkig historia. Tråkigt byggd rent generellt - är förvisso lätt.

Personligen tycker jag att Tamrons 35a är trevligast. Lagomt stor, skarp och välbyggd.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har ägt Sigma, Tamron och Nikon:

Sigma 35/1.4: Ruggigt skarpt vidöppet. Krävdes service samt köp av USB-puck för att få till AF. Efter all den kalibreringen så kunde fokus missa grovt av och till. Ledsnade på det.

Tamron 35/1.8: Skarp, lagom stor. Tveksam bildstabilisering.

Nikon 35/1.8: Använde den inte särskilt mycket - skickade tillbaks. Fokusringen är en riktigt tråkig historia. Tråkigt byggd rent generellt - är förvisso lätt.

Personligen tycker jag att Tamrons 35a är trevligast. Lagomt stor, skarp och välbyggd.
Har du varit nöjd med AF och byggkvalitet på Tamron (är också lite intresserad av en fast 35:a)?
 

horvendile

Aktiv medlem
Har du varit nöjd med AF och byggkvalitet på Tamron (är också lite intresserad av en fast 35:a)?
Nu var det inte mig du frågade, men jag har haft Tamron 35 till min D800 i ungefär ett år och använt den ganska mycket, framför allt på inomhusfester. Den har inte gjort mig besviken. Har aldrig känts oskarp (mest kört den på f/2,0) eller haft några nämnvärda problem med autofokusen.
Jag har dock oftast kört den på slutartider så pass korta att stabiliseringen sällan stressats på allvar.

Byggkvalitet har jag inte haft anledning att klaga på. Det kan hända att jag är mindre kinkig med sådant än en del andra. Mitt Sigma 50 A känns kanske mer solitt, men jag ville att min trettifemma skulle vara lite lättare så jag är nöjd.
 
ANNONS