Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa en 24-70

Produkter
(logga in för att koppla)

jseffel

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska köpa en 24-70 och velar en del. Har lånat kompisens gamla 24-70/2.8. Den blir jag verkligen inte kompis med - alldeles för stor och tung, det känns som den ständigt är i vägen. Har sett att de bantat den nya men har inte möjlighet att åka nånstans för att klämma på den. Hur upplever ni den nya - är det bara marginell skillnad i "bulk" eller upplevs den betydligt nättare?

Var även iväg till Elgiganten och klämde på 24-70/4 - riktigt trevligt format på den. Dock är jag fasligt förjust i att separarera bakgrunden med f/2.8 så det väger emot en del. Frågan är dock om det är värt 11k + vikt.
 

ola_nilsson

Aktiv medlem
Jag stod inför samma val för en månad sedan. Slutade med att jag köpte Canon 24-70/4. För min fotografering har jag ännu inte saknat den större bländaren. Jag har dock haft nytta av både IS och macro.

Som jag ser det beror det lite på var i brännviddsområdet som du behöver seperationen. På rimliga avstånd och 70mm så räcker f4 rätt bra.

Men det är inget lätt val att göra.
 

lonian

Aktiv medlem
Var även iväg till Elgiganten och klämde på 24-70/4 - riktigt trevligt format på den. Dock är jag fasligt förjust i att separarera bakgrunden med f/2.8 så det väger emot en del. Frågan är dock om det är värt 11k + vikt.
Hur du än gör så är inte riktigt 24-70 perfekt för att separera bakgrund.
Jag hade valt en 85 f1,8 i stället för det. Ger kortare skärpedjup och väger mindre.
Du kan ju ha en 24-70 F4 för allt annat.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det finns ju möjlighet att ha 24-70/4 för almänfoto och en fast brännvidd med stor ljusstyrka inom samma brännviddsomfång då du vill ha större bländare. T ex 24/1,4, 35/1,4 (den gamla är mindre än den nya och rel billig beg) eller 50/1,4 eller f/1,8 som komplement.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag gillar 24-70 och skulle med tanke på det du säger med vikt och pris. Välja nya Canon 24-70 4L, fota med största bländare f5.6 och lägga en blur i PS :) inte lika snyggt kanske men det tecknar fint.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Eller om man gillar 85 mm, så har Sigma släppt en 85 1,4 Art och lite billigare Tamron 85 1,8. Båda har fått toppbetyg.
 

nikitin

Aktiv medlem
Har sett att de bantat den nya men har inte möjlighet att åka nånstans för att klämma på den. Hur upplever ni den nya - är det bara marginell skillnad i "bulk" eller upplevs den betydligt nättare?
Jag bytte från Canons 24-70/2.8L mk II till 24-70/4L IS, orsaken var att 24-70/4L IS är lättare och smidigare, samt skarpare jämfört med den 2.8 versionen. Jag fotograferar oftast vid bländare 8-11.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det finns faktiskt en dark-horse som är värd att nämnas. Det är Tamrons 28-75 f/2.8 som är både liten, lätt och ändå har 2.8.

Den är förstås inte alls lika bra som Canon 24-70 f/2.8, men den är fasen inte dålig heller. På 2.8 är det väl bara centrum som är skarpt, men många gånger räcker det ju, och bländar man ner skäms det inte för sig.

Jag har 24-70 f/4, och den är mkt trevlig, men på sistone har jag faktiskt börjat ta med mig Tamron-objektivet oftare, för det är rätt trevligt att ha den separationsmöjligheten.
 

Johan.76

Aktiv medlem
Nu dyker väl snart dom första testerna upp på Sigmas nya 24-70 2,8 och Tamrons nya. Men som sagt det kanske blir bjässar det med.
 

jseffel

Aktiv medlem
Tamrons nya landar på 900g och Sigmas kommer över kilo-gränsen om jag inte missminner mig.

Det var inte en enda själ som förordade Canons nya klump :) Tack för åsikterna!
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska köpa en 24-70 och velar en del. Har lånat kompisens gamla 24-70/2.8. Den blir jag verkligen inte kompis med - alldeles för stor och tung, det känns som den ständigt är i vägen. Har sett att de bantat den nya men har inte möjlighet att åka nånstans för att klämma på den. Hur upplever ni den nya - är det bara marginell skillnad i "bulk" eller upplevs den betydligt nättare?

Var även iväg till Elgiganten och klämde på 24-70/4 - riktigt trevligt format på den. Dock är jag fasligt förjust i att separarera bakgrunden med f/2.8 så det väger emot en del. Frågan är dock om det är värt 11k + vikt.
Den gamla versionen upplevs större framförallt pga det stora och klunsiga motljuskyddet modell 70-200.

Även om den senaste versionen bantat ner sig lite och har ett märkbart nättare motljusskydd så blir ett 24-70/2.8 nästan alltid ett ganska stort objektiv oavsett vad man väljer för generation och/eller tillverkare.

Det är dock djävulskt bra, Canons 24-70 version 2. Har aldrig varit någon större vän av normalzoomar men den här sitter på nästan hela tiden.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tamrons nya landar på 900g och Sigmas kommer över kilo-gränsen om jag inte missminner mig.

Det var inte en enda själ som förordade Canons nya klump :) Tack för åsikterna!
Det var ju ingen idé. Du ansåg den vara för stor och tung och då är ju dess optiska förträfflighet irrelevant.
 
ANNONS