Annons

Fota i Fjärilshuset, Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

JackHer

Aktiv medlem
Hej!
Jag undrar om någon har fotat insekter i Fjärilshuset? Är det mycket folk så att det är svårt att fota? Är fjärilarna rädda och flyger iväg när man närmar sig? Är det så fuktigt i luften att det kan skada kameran?
Jag har ett 18-55mm kit objektiv och ett 55-250 zoomobjektiv, vilket bör jag använda?
Mvh Jack
 

Lars Bruce

Aktiv medlem
Jag har varit där ett par ggr. Har inte varit överfullt då iaf så inga problem att komma åt att fota och fjärilarna är inte särskilt rädda. Fukten är ju ett problem. Tror inte det är så stor risk för att skada kameran men linsen immar lätt igen. Ta god tid på dig och låt kameran acklimatisera sig till värmen/fukten. Jag skulle tro att 55-250 är mest användbart då fjärilarna ibland sitter en bit ifrån där man går.
 

JackHer

Aktiv medlem
Jag har varit där ett par ggr. Har inte varit överfullt då iaf så inga problem att komma åt att fota och fjärilarna är inte särskilt rädda. Fukten är ju ett problem. Tror inte det är så stor risk för att skada kameran men linsen immar lätt igen. Ta god tid på dig och låt kameran acklimatisera sig till värmen/fukten. Jag skulle tro att 55-250 är mest användbart då fjärilarna ibland sitter en bit ifrån där man går.
Förresten, hur acklimatiserar man sin kamera?
 

Lars Bruce

Aktiv medlem
Ja i princip så, men lite beroende på hur kallt det är ute, så kan man låta kameran ligga kvar i väskan och långsamt värmas upp.
 

elgenper

Aktiv medlem
Mitt första besök där var februari 2004. Då hade jag en m e m utrangerad digitalkamera. Den immade igen totalt, men bilderna blev rätt härliga just därför. Kameran fungerade hela besöket och även efteråt, men hade inte velat göra det med en dyrare kamera...

Så var jag där igen i lördags (barnbarn ville se hajmatning), i nu rådande svalfuktiga juliväder. Massor av folk, ingen kondens alls på kameran, rätt mediokra bilder.

Skulle väl rekommendera: 1) Gå när det är lite mindre folk. 2) Ha en lite längre glugg. 3) Använd spotmätning; det är lite lustigt ljus därinne. 4) Räkna med att skruva upp ISO-talet en hel del.
 

JackHer

Aktiv medlem
Mitt första besök där var februari 2004. Då hade jag en m e m utrangerad digitalkamera. Den immade igen totalt, men bilderna blev rätt härliga just därför. Kameran fungerade hela besöket och även efteråt, men hade inte velat göra det med en dyrare kamera...

Så var jag där igen i lördags (barnbarn ville se hajmatning), i nu rådande svalfuktiga juliväder. Massor av folk, ingen kondens alls på kameran, rätt mediokra bilder.

Skulle väl rekommendera: 1) Gå när det är lite mindre folk. 2) Ha en lite längre glugg. 3) Använd spotmätning; det är lite lustigt ljus därinne. 4) Räkna med att skruva upp ISO-talet en hel del.

Tack för rekommendationerna, jag ska ha dem i åtanke när jag åker dit.
 

Ventures

Aktiv medlem
På vintern är det kondensproblem om man kommer in med en kall kamera. Knappast annars. Jag har varit där vid "fel" tillfälle då inga fjärilar fanns kläckta. De tog betalt ändå i kassan. Det var före hajarna. Ganska misslyckat m.a.o.
Sedan brukar fjärilarna sitta ganska stilla när de väl sitter så man nästan skulle kunna använda makro. Kommer inte ihåg om man får använda blixt vilket skulle underlätta då.
Jag är aldrig rädd för att kameran skulle ta skada av fukten så länge man inte börjar byta objektiv eller tappa den i vattnet.
 

dynax9

Aktiv medlem
Jag rekommenderar att du lägger kameran i en kylväska med typ petflaskor med varmt vatten timmar före besöket, annars kommer du bli tokig (det tar lååååång tid annars för kameran att acklimatiseras)
Lycka till.
 

JackHer

Aktiv medlem
Jag rekommenderar att du lägger kameran i en kylväska med typ petflaskor med varmt vatten timmar före besöket, annars kommer du bli tokig (det tar lååååång tid annars för kameran att acklimatiseras)
Lycka till.
Tack, men måste jag göra detta även om jag åker dit på sommaren när det är varmt ute?
 

Tomasz

Aktiv medlem
Tack, men måste jag göra detta även om jag åker dit på sommaren när det är varmt ute?
Det finns sååååå många bud om detta, jag vet inte varför det verkar skilja sig så mycket mellan råden. Men imma får man om kameran är kall och luften är varm och fuktig. Och i fjärilshuset är det varmt och fuktigt.

På sommaren borde det inte vara några problem. Jag har varit där i kallaste januari och fotat utan problem. Promenaden från bilparkeringen till fjärilshuset hann nog inte kyla ner kameran speciellt mycket.

Och angående immans farlighet för kameran, jag tror inte det är någon fara. Jag har aldrig hört talas om att en kamera blivit förstörd av sådant.

God tur! /Thomas
 

dynax9

Aktiv medlem
Jag var där en sommar och höll på att bli tokig, så värm kameran oavsett det kostar inget.
/Mats
 

JackHer

Aktiv medlem
Det finns sååååå många bud om detta, jag vet inte varför det verkar skilja sig så mycket mellan råden. Men imma får man om kameran är kall och luften är varm och fuktig. Och i fjärilshuset är det varmt och fuktigt.

På sommaren borde det inte vara några problem. Jag har varit där i kallaste januari och fotat utan problem. Promenaden från bilparkeringen till fjärilshuset hann nog inte kyla ner kameran speciellt mycket.

Och angående immans farlighet för kameran, jag tror inte det är någon fara. Jag har aldrig hört talas om att en kamera blivit förstörd av sådant.

God tur! /Thomas
Tack, hoppas det funkar bra för mig då!
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag var där på hösten, har för mig att det var i oktober, så gissningsvis runt +10 ute. Då tog det ungefär en timme för kameran att aklimatisera sig.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Det var många år sen jag var där, kanske 10 år, men har för mig att i ett av rummet varnar de för att använda elektronik pga hög luftfuktighet. Och just i det rummet så jag en kamera börja ryka.

Men som sagt var det 10 år sedan. Jag använde kompaktkamera i de övriga rummen utan problem.
 

hne

Aktiv medlem
Jag är där tillräckligt ofta för att fundera på årskort. Har alltid med mig DSLR. Har aldrig haft mer problem än att allt såg ut att vara gömt i tjock dimma, efter att ha tagit upp oskyddad och inte väderskyddad kamera direkt från -15° rakt in i fuktigaste rummet. Fasta brännvidder och ett varv med kameran avslagen innan fotograferingen börjar torde minimera eventuella risker. Det största problemet jag ser är annars de riktigt skumma ljuskällorna som gör färgerna i bilderna svåra att få till bra. Speciellt hudtoner tycker jag är hopplöst i det ljuset.
 
ANNONS