Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Om du läser lite mer noga vad jag skrev så trillar nog poletten ner.

Du får bara 7fps, INTE 9fps med D850 om du inte använder EN-EL 18a.

/Mats
Tack jag vet, jag har grejerna.

Batterierna passar. Vill du köra snabbt får du betala mer för att få högre hastighet. Om man inte har råd får man harva på med 7bps.

Inget batteri blir blockerat om man inte vill.

Batterierna räcker LÄNGE så jag kör med det lilla batteriet just nu.

Du skrev:

..., samt att originalbatteriet då sitter i kameran samtidigt så att man måste montera bort vertikalgreppet och eventuella baseplates för att komma åt det interna batteriet

...
Man stoppar förstås inte i något batteri i kameran om man ska ha vertikalgrepp och baseplates, stativ eller vad du nu gillar. Vertikalgreppet har så bra snabbkoppling att man placerar batteriet lättillgängligt där, oavsett om det är litet eller stort batteri.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, men om objektivet med adapter inte fungerar med autofokus på en Sony-kamera (vilket ju är problemet att det inte gör), hur stora försäljningsframgångar tror du de får då?

Om de kan göra en serie av sina högklassiga objektiv med native E-mount som funkar bra med alla AF-funktioner till halva priset av vad Sonys optik kostar så skulle de nog kunna sälja en ansenlig mängd av dessa när nu Sony lyckats så väl på marknaden att fler köper de kamerorna.
Det är väl möjligt att Sigma kommer att bygga objektiv för E-fattning, men jag betvivlar det. I så fall skulle de väl knappast ha börjat med MC-11?

Nikon har f.ö nu också helt elektrisk fattning utan mekaniska överföringar.
Vissa Nikon-objektiv är gjorda så, liksom alla Tamron G2 och även ett par Sigma-modeller.
Jag tror att det blir fler objektiv för från Sigma att välja på för Sony-ägaren med en MC-11 för EF-fattning än med en MC-11 för F-fattning. Alla GV-objektiven finns väl inte med helelektrisk F-fattning?
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Tack jag vet, jag har grejerna.

Batterierna passar. Vill du köra snabbt får du betala mer för att få högre hastighet. Om man inte har råd får man harva på med 7bps.

Inget batteri blir blockerat om man inte vill.

Batterierna räcker LÄNGE så jag kör med det lilla batteriet just nu.
Ja, jag vet att du vet :)
Grejen jag är inte hur länge de räcker eller vad de kostar, utan att det är olika typer med olika laddare beroende på vilken funktionalitet kameran ska ha. Jag tycker det är ett onödigt krångel och att det hade varit bättre om kameran gjort 9fps med originalbatteriet och att greppet rymde två istället för att ha ett i kameran och ett i greppet. Ingen big deal dock. D850 är en grym kamera, får se om det blir en så för min del också.


GOTT NYTT ÅR


/Mats
 

PMD

Aktiv medlem
Det har det säkert, men förmodligen bara marginellt.
När jag brottades med den så kom det flera uppdateringar på löpande band och vissa gjorde en dramatisk skillnad, men helt bra blev det inte och jag tror som sagt att det aldrig ens är teoretiskt möjligt att få det bra med alla objektiv utan att konstruera om dem optiskt så att strålgången blir anpassad till hur Sony har konstruerat sensorerna och AF-systemet.
Det senare tror jag inte att Sigma kommer att bry sig så mycket om. Poängen med MC-11 tycks vara att få merförsäljning av redan färdigkonstruerade objektiv till en låg investeringskostnad.

Däremot vill de väl se till att det som går att göra fungerar bra.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Verkar som uppgifterna går isär här.

Om det inte skulle passa, och gå att använda, så vidhåller jag att det isf. är helidiotiskt.
Nä, uppgifterna går inte isär. Det var fel av mig att skriva att det inte passar, men om man vill ha den högre framraten så får man inte det med originalbatteriet, utan måste då ha det andra batteriet som är original i D5-kameran. Onödigt tillkrånglad lösning enligt mig. Kanske inte helidiotisk, men definitivt halvidiotiskt (eller felaktigt kanske).

Over and OUT från detta ämne :)


/Mats
 

PMD

Aktiv medlem
Canon hade en pryl som stack in i kameran så då hade man inget alternativ, man kunde bara köra ett batteri i taget, det i greppet.
Vilken kamera var det?

Batterigreppet till min EOS 40D som jag köpte för drygt tio år sen rymmer två batterier.

(Förtydligande: jag köpte aldrig batterigreppet, utan bara kameran, men jag kollade upp hur greppet fungerar).
 

iSolen.se

Guest
Ja, jag vet att du vet :)
Grejen jag är inte hur länge de räcker eller vad de kostar, utan att det är olika typer med olika laddare beroende på vilken funktionalitet kameran ska ha. Jag tycker det är ett onödigt krångel och att det hade varit bättre om kameran gjort 9fps med originalbatteriet och att greppet rymde två istället för att ha ett i kameran och ett i greppet. Ingen big deal dock. D850 är en grym kamera, får se om det blir en så för min del också.


GOTT NYTT ÅR


/Mats
Självfallet hade jag också önskat 9bps med lilla batteriet. Det är olika spänningar, 7V resp 11V, så det går inte att lösa med två småbatterier. Tycker de lyckats rätt bra och 7pbs är rätt snabbt. För den med högre krav finns det en lösning. Synd att möjligheten snarare tolkas som ett tillkortakommande istället för möjlighet. Är glaset halvtomt eller halvfullt?

Går man runt med vertikalgrepp på (vilket jag gjort sedan D700) är detta en ickefråga. Gillar greppet även i horisontalläge. Stora batterier kör jag för att jag gillar oändlig batteritid och att ha samma batterier i alla kameror, i värsta fall snor man ett batteri från en annan kamera. Och det är därmed en laddare till alla kameror.

Är det samma laddare för de som kör kombon A7Riii och A9?

Jag har som sagt kameran inställd på 5 eller 6bps, tycker det blir onödigt många bilder över det. Den dagen jag ska fota sport kommer jag köra 9bps.

Jag tycker inte det är krånglig, tvärtom, och det är jag som använder grejerna men jag uppskattar din omtanke.

Gott nytt år!
 

iSolen.se

Guest
Vilken kamera var det?

Batterigreppet till min EOS 40D som jag köpte för drygt tio år sen rymmer två batterier.

(Förtydligande: jag köpte aldrig batterigreppet, utan bara kameran, men jag kollade upp hur greppet fungerar).
5DMk2 eller tre, kommer inte ihåg. Det vara bara en lånekamera. Inget batteri i kameran, greppet kanske klarade två.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Poängen med MC-11 tycks vara att få merförsäljning av redan färdigkonstruerade objektiv till en låg investeringskostnad.

Däremot vill de väl se till att det som går att göra fungerar bra.
Exakt så är det. De gör sitt bästa, men för vissa objektiv kommer det nog aldrig att kunna bli bra hur de än gör.


Det senare [omkonstruktion av optik för att passa Sony - min anm.] tror jag inte att Sigma kommer att bry sig så mycket om.
Jag är säker på att de åtminstone överväger det. Om det realiseras eller inte beror nog på hur omfattande förändringar de måste göra. Om det bara är förändring av något bakre element som inte är inblandat i fokusering eller zoomning osv. så är det troligt att visst kommer att göra det. Framtiden får utvisa vem som siade rätt.

Sigma 135/1,8 på Sony A7Riii som har inbyggd stabilisering vore t.ex. lite smutt.

Sedan kanske de i framtiden tar mer hänsyn till detta redan när de utvecklar de nya objektiven. Sigma 70-200/2,8 Sports är ju t.ex. sedan länge overdue. Om ett sådant görs så det funkar bra ihop med nyare Sony och kostar hälften av Sonys egna tror jag det kan bli en stor hit.


/Mats
 

iSolen.se

Guest
Nä, uppgifterna går inte isär. Det var fel av mig att skriva att det inte passar, men om man vill ha den högre framraten så får man inte det med originalbatteriet, utan måste då ha det andra batteriet som är original i D5-kameran. Onödigt tillkrånglad lösning enligt mig. Kanske inte helidiotisk, men definitivt halvidiotiskt (eller felaktigt kanske).

Over and OUT från detta ämne :)


/Mats
Som jag skrev, det stora batteriet har högre spänning. DSLR har massa mekanik som ska flyga runt. De har i alla fall erbjudit en högre hastighet för den som måste ha det. D800/D810 led av dålig fart. 7bps är inte dåligt.

Glaset är halvfullt. Hmm, tolka det inte fel bara för att det är nyårsafton :)

ha det gott

PS. Du fick mig att flytta batteriet till batterigreppet och dubbelkolla, jag tänkte jag kanske hade fel då du verkade anginden påstridig men alla oklarheter är utredda. D.S.
 

PMD

Aktiv medlem
5DMk2 eller tre, kommer inte ihåg. Det vara bara en lånekamera. Inget batteri i kameran, greppet kanske klarade två.
Ja, batterigreppen till dessa kameror rymmer två batterier, så det måste ha varit någon annan kamera du syftade på i inlägg #2015.

Jag tror att alla Canons batterigrepp till EOS-kameror är gjorda så, men jag har inte kollat upp alla.
 

martinot

Aktiv medlem
Fokuseringen på litenhet är ett medvetet val. Det finns många fördelar med mindre kamerahus och det är definitivt sexigare , fräschare och känns modernare än de där tegelstens dinosaurie-klumparna som vissa andra tillverkare envisas att hålla fast med. (Anser jag är bäst att tillägga).
Tycker att det är olika situationer. Ibland är det en fördel med riktigt små kameror tycker jag. Tom. A7 och A9 är "dinosar" och alldeles för stora i vissa sammanhang. I andra sammanhang så vill man ha större och rejälare kamerahus (för mig iaf.).

Finns inget rätt eller fel tycker jag. Bara olika situationer och olika behov.

Det viktiga för mig är helheten, och att man har en bra balans mellan kamerahus och de objektiv som används.

Det gäller åt båda hållen tycker jag.

Det klagas ju ibland på problem med "balans" med liten kamera och stora objektiv. Kan ligga en del i det, men jag delar inte den uppfattningen.
Balans är inte viktigt?

Betydligt mer harmoniskt än t.ex. Nikon D5 med Nikkor 20/2,8 eller liknande :).
Balans är viktigt?

:)
 

iSolen.se

Guest
Ja, batterigreppen till dessa kameror rymmer två batterier, så det måste ha varit någon annan kamera du syftade på i inlägg #2015.

Jag tror att alla Canons batterigrepp till EOS-kameror är gjorda så, men jag har inte kollat upp alla.
Tycker det är en bra lösning men då tänker man varför blockera batteriplatsen i kameran som då kunde haft TRE batterier :)
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Är det samma laddare för de som kör kombon A7Riii och A9?
Japp, det är samma batteri (NP-FZ100 7.2 VDC, 2280mAh Rechargeable Lithium-Ion Battery) och samma batterigrepp också. Med greppet kan man använda ett eller två sådana batterier. Batteriet kan laddas i separat laddare eller i kameran med USB-anslutning (Micro eller USB-C), så man kan ladda i bil eller på hotell osv. utan att ha med laddaren.

All funktionalitet i kamerorna är identisk lika oavsett om man använder ett eller två batterier eller har grepp monterat eller inte.


/Mats
 
ANNONS