Annons

Bli RAW-konverter oberonde: JPG Arkivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

jseffel

Aktiv medlem
Jag har varenda bild jag tagit i Lightroom. Som RAW. När jag printar osv så gör jag en JPG och skickar iväg - men i övrigt så blir aldrig bilden mer än en RAW-bild med justeringar i LR. Det här har fungerat bra fram tills nu när jag fått smak för Capture One. Jag är klar över att jag måste börja konvertera till JPG - men sedan? Sitter ni i Photomecanic eller motsvarade sedan för ett leta fram bilder (ie sambo letar bilder efter barn som ska skickas till någon släkting osv)? Min plan är att bli oberoende av RAW-konvertare då jag nu sitter ganska fast i LR's biblotek.
 

jseffel

Aktiv medlem
Mitt problem är att alla mina bilder ligger i LR - RAW-bilderna är redigerade men inte konverterade. Nu har jag planer på att byta över till Capture One och jag vill inte gärna betala licenspengar för båda. Således ska alltså bilderna konverteras till JPG för att få med de justeringar jag gjort - frågan är alltså hur ni gör med de bilderna: ligger de bara på disk eller använder ni något annat lämpligt ,för att se / leta efter redigerade JPG's?
 

alfin

Aktiv medlem
Om du konverterar till jpeg har du ju förstört alla fördelar du eventuellt får genom att byta till Capture One Pro. Importera LR katalogen till Capture One. Du får med alla keywords och annat. Vill du spara dina bästa bilder skulle jag konvertera dem till 16-bitars tiff-filer hellre än jpeg. Då kan du fortfarande justera dem i Capture One eller Photoshop.
 

nivas

Aktiv medlem
Varje gång jag redigerar i LR så passar jag på att exportera ut alla nya bilder som JPG i originalupplösning. På så sätt får jag ett arkiv med färdigredigerade bilder med högsta möjliga jpg-kvalitet.

Anledningen till att inte använda dng eller tiff är att jag anser att jpg är det bildformat som kommer att vara mest gångbar under överskådlig tid.

Jag har aldrig använt LR som bildarkiv, bilderna har jag i mappar, som jag hanterar i ACDSee.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Varför inte bara låta bilderna ligga kvar i Lightroom. Om Adobe inte ändrat villkoren kan du öppna och komma åt dina bilder även efter att du slutat prenumerera. Vad som slutar att fungerar när du inte betalar längre är develop och kartmodulen.

Då har du kvar alla nyckelord och sökfunktioner, och alla redigeringar du redan gjort men kan inte göra nya. Alla nya bilder lägger du in i capture one.
 

AFJ

Aktiv medlem
Om du ser till att skriva allt till xmp-filer så kommer väl Capture One kunna läsa i princip allt du har gjort?
 

kiwi

Aktiv medlem
Jag har aldrig använt LR som bildarkiv, bilderna har jag i mappar, som jag hanterar i ACDSee.
Oj. Wow.

Tja, vi gör alla på det vis som vi själva tycker är bäst, men jag har svårt att förstå varför du undviker att använda LR som bildarkiv. Det är ju supersmidigt att kunna presentera sina bilder på valfritt vis. Och som andra säger: Även om du någon gång slutar att använda LR, så finns ju bilderna lätt tillgängliga.

Jag antar att du åtminstone använder ACDSee som bildarkiv?


/ Kiwi
 

nivas

Aktiv medlem
Tja, vi gör alla på det vis som vi själva tycker är bäst, men jag har svårt att förstå varför du undviker att använda LR som bildarkiv. Det är ju supersmidigt att kunna presentera sina bilder på valfritt vis. Och som andra säger: Även om du någon gång slutar att använda LR, så finns ju bilderna lätt tillgängliga.

Jag antar att du åtminstone använder ACDSee som bildarkiv?
Japp, jag försorterar i ACDSee då det går fortare än att importera in "alla" bilder i LR.
Därefter sätter jag IPTC-taggar i ACDSee innan jag importerar ett urval av bilder till LR för redigering.
När redigeringen är klar så exporterar jag dels bilderna som jpg i originalupplösning, samt oftast mindre upplösningar med vattenmärke för publicering på nätet.
När redigeringen är klar så är jag helt oberoende av LR. Jag är även framtidssäkrad då "alla" program kan läsa jpg, samt IPTC-metadatat kan användas för att söka bilder i valfri mjukvara som stödjer detta. Jag är även oberoende av att i framtiden (om sådär 10-30 år eller så) ha tillgång till ett program som kan läsa just mina RAW-filer.
Så länge jag fortsätter att använda LR för redigering så kan jag ju alltid gå tillbaka och tweaka om det skulle behövas (händer nästan aldrig), men för det mesta så är jpg'n tillräckligt bra för de flesta användningsområden.
 
ANNONS