Annons

Vilken modell påminner om D700?

Produkter
(logga in för att koppla)

nonno

Aktiv medlem
Bra svar.

Har du vägarna förbi får du gärna prova min D850, jag tycker som sagt färgerna är bättre.

Till er andra, kolla på hennes bilder, hon vet mer vad hon gör än de flesta här.

Så ja, nu är jag åter från en fotoresa i Skaraborg och Kinnekulle i synnerhet, därav sent svar.
Tack för ditt erbjudande, det är en kamera som jag inte haft möjlighet att prova. Ska lägga ditt erbjudande på minnet. :)
 

Turbo56

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D700 som använts flitigt i många år. Trivdes otrolig bra med kameran, och oavsett objektiv så har jag upplevt att jag ofta fått till bilder som jag tycker återspeglar verkligheten eller blir nästan ännu "härligare". För ett par år sen uppdaterade jag mig med en D810. Denna kamera presterar mycket mer "kalla" om än korrekta bilder, och när jag bollade detta här på forumet fick jag veta att det mycket riktigt skiljer mycket mellan olika sensorer.

Nu till min fråga: eftersom jag aldrig känt mig riktigt hemma med min D810 funderar jag att ersätta den, om möjligt med en modell som har liknande sensor som min kära gamla D700. Men jag vet inte riktigt vad jag ska undersöka/leta efter? Vägled mig gärna!
Hej
Jag hade liknande problem, när jag bytte från D700 valde till slut D750 i stället för D810, dessutom har jag kompletterat med Fujifilm först en H-Pro1 och nu även en X-H1, som ger fin känsla.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Inte att förglömma Dynamic Range som brukar finnas att justeras i olika kraftfulla steg, I äldre Sony kameror fins det 5 steg att välja på, det är ett skuggupplättnings modul i jpeg som fungerar förvånansvärt bra
Ja, det fungerar hyffsat så länge som det inte finns utbrända högdagrar, för då ser det ut som ren skit, då klippningen mellan nästan utfrätt och utfrätt blir extremt hård och fult. Ska också tillägga att om man använder de "dynamiskt omfångs" - funktionerna så sänker du kvalitén på jpeg ganska kraftigt. Min erfarenhet är att på Nikon så klarar en jpeg med "Active D'lighting knappt en kurvjustering efteråt utan att det blir bandning i himlar o andra släta enfärgade ytor, men utan D'lighting så går det göra 2-3 kurvjusteringar o dra lite i färgerna innan det går åt skogen. Under en period underexponerade jag således jpegs och lyfte dom i efterhand och hade "D'lighting på OFF så bilderna skulle klara lite lätta kurvjusteringar. Funkade faktiskt förvånande bra för det mesta, dock inte i alla situationer, därför kör jag alltid Jpeg+raw oavsett kamera nuförtiden.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja, det fungerar hyffsat så länge som det inte finns utbrända högdagrar, för då ser det ut som ren skit, då klippningen mellan nästan utfrätt och utfrätt blir extremt hård och fult. Ska också tillägga att om man använder de "dynamiskt omfångs" - funktionerna så sänker du kvalitén på jpeg ganska kraftigt. Min erfarenhet är att på Nikon så klarar en jpeg med "Active D'lighting knappt en kurvjustering efteråt utan att det blir bandning i himlar o andra släta enfärgade ytor, men utan D'lighting så går det göra 2-3 kurvjusteringar o dra lite i färgerna innan det går åt skogen. Under en period underexponerade jag således jpegs och lyfte dom i efterhand och hade "D'lighting på OFF så bilderna skulle klara lite lätta kurvjusteringar. Funkade faktiskt förvånande bra för det mesta, dock inte i alla situationer, därför kör jag alltid Jpeg+raw oavsett kamera nuförtiden.

Jo men man får prova sig fram med olika styrka, det kraftigaste läget är nog inte så bra, sedan beror det helt på motivet, tanken var nog att Jpeg användare skulle få lite automatisk hjälp, det påminner till vissa delar om vad man kan göra i Raw-hanteraren, varenda kamera i dag är fullsmockade med inställningar för jpeg, bildstilar och gud vet allt, tycker sedan länge att många kameror exponerar ovanligt bra, man kan välja om man vill ha lite mörkare eller ljusa bilder med +/- knappen. Jpeg är inget för eliten så klart, men många är nog nöjda med Jpeg som jag tror en stor andel telefonägare är.
 
ANNONS