Annons

x-ray och posten

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Varje maskin har sin styrka, en container-röntgen har av naturliga skäl en annan uteffekt än den handbagaget rullar igenom.

Man kan få ett undantag av den på plats, att inte behöva genomlysa film i en säkerhetskontroll, men det har aldrig funnits regler där man har rätt att undanta någonting från röntgen-kontroll, det finns förhållningssätt där man kan ta en beslut på plats, upp till den som undersöker, då gällande film, pacemaket etc.

Till syvende och sist så får man som passagerare välja att röntga eller ta annat färdsätt. Det finns ingen mänskligrättighet att få undanta något innan ombordstigning eller frakta något på sina egna villkor.

De enda som är undantagna säkerhetskontroll i Sverige är; Kungen och den närmaste familjen, Statsministern och Talmannen.
Inte ens Kungens personskydd från SÄPO med kungen själv bredvid är undantagna i någon regel av genomlysning eller visitation.

PUNKT
Då flög jag mest i USA och tydligen gällde/gäller FAA (borde vara världens största flygsäkerhetsmyndighet) regler enl nedan:

If you're going to be traveling through multiple X-ray examinations (more than 5 times), request a hand search of your carry-on baggage. FAA regulations in the U.S. allow for a hand search of photographic film and equipment if requested. (See below for further FAA information.) However, non-US airports may not honor this request.


Kodak skriver också detta:

If you're asked to step aside for a more thorough scan of your carry-on baggage, the film could be harmed if they use the more intense X-ray equipment.You should take your unprocessed film out of your luggage.
 

PMD

Aktiv medlem
Då flög jag mest i USA och tydligen gällde/gäller FAA (borde vara världens största flygsäkerhetsmyndighet) regler enl nedan:

If you're going to be traveling through multiple X-ray examinations (more than 5 times), request a hand search of your carry-on baggage. FAA regulations in the U.S. allow for a hand search of photographic film and equipment if requested. (See below for further FAA information.) However, non-US airports may not honor this request.
Citatet tror jag ska tolkas så att reglerna medger att säkerhetspersonal får undanta filmbehållare från att röntgas, men att det inte betyder att de måste göra ett sådant undantag.

Men nu ska ju inte TS flyga med film utan skicka film med en speditör. Eftersom det numera (efter 2001) är obligatoriskt att röntgenundersöka incheckat bagage så tror jag att man kan utgå från att samma sak gäller flygfrakt.
 

iSolen.se

Guest
Citatet tror jag ska tolkas så att reglerna medger att säkerhetspersonal får undanta filmbehållare från att röntgas, men att det inte betyder att de måste göra ett sådant undantag.

Men nu ska ju inte TS flyga med film utan skicka film med en speditör. Eftersom det numera (efter 2001) är obligatoriskt att röntgenundersöka incheckat bagage så tror jag att man kan utgå från att samma sak gäller flygfrakt.
Du som gillar att gräva kanske kan leta upp reglerna i dess av kodak otolkade version så slipper vi spekulera.

Jag tolkar inte reglerna som du. Kodaks sida är uppdaterad 2003, dvs efter regeländringen.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Då flög jag mest i USA och tydligen gällde/gäller FAA (borde vara världens största flygsäkerhetsmyndighet) regler enl nedan:

If you're going to be traveling through multiple X-ray examinations (more than 5 times), request a hand search of your carry-on baggage. FAA regulations in the U.S. allow for a hand search of photographic film and equipment if requested. (See below for further FAA information.) However, non-US airports may not honor this request.


Kodak skriver också detta:

If you're asked to step aside for a more thorough scan of your carry-on baggage, the film could be harmed if they use the more intense X-ray equipment.You should take your unprocessed film out of your luggage.


Nyckelordet ÄR request! och svaret kan bli nej, kanske man blandar ihop det med require snarlik stavning men stor skillnad.

Kodak har troligtvis aldrig bestämt över en enda statligt styrd säkerhetskontroll någonsin.
 

iSolen.se

Guest
Nyckelordet ÄR request! och svaret kan bli nej, kanske man blandar ihop det med require snarlik stavning men stor skillnad.

Kodak har troligtvis aldrig bestämt över en enda statligt styrd säkerhetskontroll någonsin.
Kodak refererar till FAA.

"allow for a hand search of photographic film and equipment if requested. (See below for further FAA information.) However, non-US airports may not honor this request.

...och en varning att icke US-flygplatser inte behöver "honor" the request.



Men vi kan väl vänta på Pers domslut.

Här är lite ledtråd vad att leta efter:

"section 17e of FAA Reg. 108: FAA 108"
 

iSolen.se

Guest
Kodak refererar till FAA.

"allow for a hand search of photographic film and equipment if requested. (See below for further FAA information.) However, non-US airports may not honor this request.

...och en varning att icke US-flygplatser inte behöver "honor" the request.



Men vi kan väl vänta på Pers domslut.

Här är lite ledtråd vad att leta efter:

"section 17e of FAA Reg. 108: FAA 108"
Hittade direkt:

FAA 108 section 17 e:

"If requested by passengers, their photographic equipment and film
packages shall be inspected without exposure to an X-ray system."
 
Senast ändrad:

Michael f8

Aktiv medlem
Citatet tror jag ska tolkas så att reglerna medger att säkerhetspersonal får undanta filmbehållare från att röntgas, men att det inte betyder att de måste göra ett sådant undantag.
.
Du har tolkat helt rätt, den enskilde säkerhetsoperatören har en möjlighet att undanta vid enskilda tillfällen, utan att få konsekvens OM det inte blev fel.
Vid händelser där en passagerare som promt kräver undantag och passering för något, kan de kvarhålla passageraren och kontrollera bagaget extra noga med alla verktyg som finns, du står då troligtvis på ett permanent eller tillfälligt skyddsobjekt.
 

iSolen.se

Guest
Du har tolkat helt rätt, den enskilde säkerhetsoperatören har en möjlighet att undanta vid enskilda tillfällen, utan att få konsekvens OM det inte blev fel.
Vid händelser där en passagerare som promt kräver undantag och passering för något, kan de kvarhålla passageraren och kontrollera bagaget extra noga med alla verktyg som finns, du står då troligtvis på ett permanent eller tillfälligt skyddsobjekt.
Kolla FAA 108.17e ovan.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Hittade direkt:

FAA 108 section 17 e:

"If requested by passengers, their photographic equipment and film
packages shall be inspected without exposure to an X-ray system."

https://www.swedavia.se/arlanda/kontakt/fragor--svar/#gref

I Sverige, där vi är nu, skriver man på Swedavia att det ska gå i handbagaget, givetvis är texten ingen juridiskt text och skrivet för icke insatta.

Självklart får du checka in hur mycket film du vill, men man tar inte ansvar något alls är andemeningen, man vet inte vilken sort maskin som är i bagagesorteringen (krossen) nästa vecka.

Citat:
Var ska man förvara kamerafilm under resan?
Utrustning för röntgen av incheckat bagage kan skada exponerad såväl som oexponerad. Packa därför alltid film i handbagaget.
 

PMD

Aktiv medlem
Säkerhetskontroll på amerikanska flygplatser sköts av TSA så jag tror att man ska leta på tsa.gov efter regler, men det är en sällsynt dålig webplats, så jag hittade inget vettigt efter några minuters letande.

Vad en passagerare kan eller får begära är dock helt oväsentligt i det här ärendet eftersom ingen passagerare är inblandad.
 

iSolen.se

Guest
Säkerhetskontroll på amerikanska flygplatser sköts av TSA så jag tror att man ska leta på tsa.gov efter regler, men det är en sällsynt dålig webplats, så jag hittade inget vettigt efter några minuters letande.

Vad en passagerare kan eller får begära är dock helt oväsentligt i det här ärendet eftersom ingen passagerare är inblandad.
TSA är väl utförande. FAA är myndigheten som skriver reglerna och också den som Kodak refererade till men hittar du något bättre så ska jag läsa,

Passagerare är inblandade i sidodiskussionen om flygplatsröntgen av handbagage. Du kan hoppa över den diskussionen om du vill men du har redan deltagit med synpunkter.
 

Michael f8

Aktiv medlem
För att sammanfatta ursprungsfråga kan jag konstatera att, skickar man något från/till ett annat land så:

Godset kan klara sig från genomlysning av röntgen, men godset kan också komma genomlysas en eller flera gånger, t.ex vid utförseln och införseln av filmen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
För att sammanfatta ursprungsfråga kan jag konstatera att, skickar man något från/till ett annat land så:

Godset kan klara sig från genomlysning av röntgen, men godset kan också komma genomlysas en eller flera gånger, t.ex vid utförseln och införseln av filmen.
Precis. Och det var väl vad Ola menade i sin första kommentar i tråden.
 

PMD

Aktiv medlem
TSA är väl utförande. FAA är myndigheten som skriver reglerna och också den som Kodak refererade till men hittar du något bättre så ska jag läsa,
Hur gammal är Kodak-texten?

Jag tror att det är TSA som skriver reglerna numera.

Passagerare är inblandade i sidodiskussionen om flygplatsröntgen av handbagage. Du kan hoppa över den diskussionen om du vill men du har redan deltagit med synpunkter.
Passagerare är inte inblandade i TS fråga som föranledde skapandet av den här tråden.
 

snap01

Aktiv medlem
Kolla FAA 108.17e ovan.
Jag jobbade i 7 års tid med resefoto o med diafilm. Försökte alltid få dom att kolla filmen utan röntgen. 9 av 10 gånger nekade dom oavsett om jag kunde visa upp att jag var på fotojobb. Har väl fått ca1000 rullar röntgade o aldrig fått några problem.
Jag körde oftast med velvia 50/100 o kodac vs 100.

Tror det är lugnt, men jag var alltid superstressad över röntgen, hade jobbat i seychellerna stod med 25 rullar mellanformat o 10 rullar småfilm o hade kund som väntade på bilderna. Jäkligt svårt o dyrt att göra om om det.
 

PWadstein

Medlem
Om du kör en bly behållare

Det finns, eller fanns åtminstone förr, behållare för film som var blyinfattade för att hindra röntgenstrålning att skada filmen. En sådan behållare kanske vore lämplig i detta sammanhang?
Så kommer röntgen operatören stoppa den då han/hon inte ser vad den innehåller..

Men visst finns det firmor som bara kör bil/lastbil till Spanien(fastlandet)
 

afe

Aktiv medlem
På Heathrow fick jag plocka ur precis allt ur min kameraväska, prylarna blev topsade och jag de frågade en massa saker jag inte kunde besvara. Tydligen såg min Sony A6000 synnerligen skum ut på röntgen, och de frågade om den innehölll GPS och/eller radiosändare vilket den mig veterligen inte gjorde.

Efter en halvtimme och efter att någon ansvarig varit där och kollat ett par vändor fick jag passera säkerhetskontrollen.

Det här hjälper förstås inte TS ett dugg, men som vanligt här på FS förstör vi trådarna så snabbt som möjligt :D
 

iSolen.se

Guest
Jag jobbade i 7 års tid med resefoto o med diafilm. Försökte alltid få dom att kolla filmen utan röntgen. 9 av 10 gånger nekade dom oavsett om jag kunde visa upp att jag var på fotojobb. Har väl fått ca1000 rullar röntgade o aldrig fått några problem.
Jag körde oftast med velvia 50/100 o kodac vs 100.

Tror det är lugnt, men jag var alltid superstressad över röntgen, hade jobbat i seychellerna stod med 25 rullar mellanformat o 10 rullar småfilm o hade kund som väntade på bilderna. Jäkligt svårt o dyrt att göra om om det.
Var det utanför USA? FAA gäller förstås bara USA. För andra länder får vi kolla andra regler.

Enligt kodak så är det första som händer längre kontrast och större korn. Dvs filmen blir inte förstörd utan bara sämre.
 
ANNONS