Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Vad kostar då RF 50/1,2?

Jag har 85/1,4 IS som mitt objektiv för porträtt. Har för mig det kostade 14 500 kr totalt. Det är otroligt bra och bättre än mitt tidigare 85/1,2.
Mycket snabbare och exaktare AF. Att det inte är 1,2 utan "bara" 1,4 gör ingen skillnad. 85/1,2 var inte särskilt skarp på största bländaren och Af var tröttsamt seg och inte särskilt exakt.
Canon RF 50/1.2 kostar 27.000:-
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har köpt merparten av mina objektiv begagnade de senaste tio åren, så visst kommer jag att få betala mera, men inte lika mycket mer som de som köper allting nytt. Dessutom köper jag inte nya grejer bara för att det har kommit en ny årsmodell.


Det kommer väl gå åt till att producera mobiltelefoner istället?
Även den försäljningen är på väg ner. Inte får man roligare samtal för man har en ny telefon. Och bilderna blir för de flesta tillräckligt bra.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Då är det 2.7 miljarder kvar. En hyfsat stor marknad när ekonomin för de presumtiva kunderna tillåter det.

Var kommer dina siffror från?
Jag kommer inte ihåg var jag läste det, men det var en artikel som handlade om varför det är svårt för Apple att växa sin mobiltelefonbusiness efter som marknaden anses mättad.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vi får väl hoppas att barn under tre år hålls mobilfria ett tag till.
Tyvärr. Det är de inte. Alla ungar älskar iPad eller mobiler. Där kan man se roliga tecknade serier eller spela något enkelt spel.
Vad gör stressade föräldrar när ungen är grinig och väntar på maten eller tycker hen suttit redan för länge i bilen.
Jo man ger dem mobilen så de har något att göra och håller tyst. Jag har flera barnbarn så jag vet ganska väl hur det går till. En mobiltelefon fungerar bättre än nappen.
Ta bilder med telefonen kan de redan innan de fyllt 4.
 

afe

Aktiv medlem
Ta bilder med telefonen kan de redan innan de fyllt 4.
Just detta faktum tror jag faktiskt kan göra gott för tillväxten av framtida fotografer. Barn har god fantasi och ett annat bildtänk än vuxna (se bara på hur de tecknar huvudfotingar och annat), och att kunna börja använda det tänket i fotografi i så tidig ålder utan någon egentlig kostnad kan nog göra att i högre ålder gör bilder på ett sätt vi äldre inte ens kan tänka oss (och då kanske också med mer avancerade kameror).
 

Polar300

Aktiv medlem
Jag tror detta med minskad försäljning (globalt, och i antal) kommer att leda till ett minskat intresse från de mindre/de udda tillverkarna att hänga med i rejset. Det har vi sett under årtionden, de mindre och/eller udda försvinner. Det är helt naturligt. De stora kommer att konkurrera ännu hårdare med nysläpp och ytterligare mängder med (överflödiga) finesser. För att inte tala om ännu mer hysteriska pixelmängder direkt ur kamerasensorn.
[Hur många här får sina alster offsettryckta/inkjettade (= >150lpi) i format på AØ eller större? Jag har gjort det en enda gång (en inkjettad stortavla i ~2*3 meter. CMYK bildfilen var på drygt 770MB! Rymdes precis på den overloaded CD vi postade till tryckeriet.) och det kommer aldrig att hända mig igen. Dessutom: Vi här är nog inte direkt representativa för medelsystemkameraköparen... ] Efter ett tag har de stora nog nästintill konkurrerat ihjäl varandra de också, iom sjunkande volymer som måste betala allt dyrare teknikutveckling. För kundvolymen sjunker nog minst lika snabbt, och fylls inte på underifrån.

Hur många av oss här har inte haft udda systemkameramodeller i sin ungdom? Topcon, Miranda, Praktika någon? Senare offer blev Minolta och Konica - som visst försvann in i ett satsande Sony-konglomerat... De kommer att bli ännu färre framöver - men innerst inne oroar det inte mig, jag har (som flera här tidigare sagt) de grejer jag behöver framöver, och det långt in i pensionärstillvaron...

[Min första egna SLR blev en Topcon Unirex EE, senare inbytt i butik mot ett begagnat Miranda Sensorex EE-system (för att komma åt ljusschaktssökarfunktionen). Kombinerat med en grundskoleåldersuppväxt med en 'ärvd' AKArette som jag fortfarande har på en hylla (undrar vart teleobjektivet tog vägen?) lärde man sig hantverket; ISO/tid/bländare. Film + framkallning (och kopiering!!!) var kostsamt för veckopengen - så det gällde att man fattade galoppen tillräckligt snabbt, så att endast skärpa/skärpedjup var de parametrar som måste hanteras från annan nerv än ryggmärgsreflexen... Sånt lär sig inte folk idag, de har inte vuxit in i att verkligen lära sig fotografera. Efter Mirandan blev det två Canon A1, parallellt med en näve Minox35:eek:r. Sedan kom digitaltekniken in - en Minolta 7i och därefter tre st KonicaMinolta A2 - numera följda av DSLR i fullformat; D810 + Df. Här lär jag sluta, att byta system ännu en gång skulle bli alltför kostsamt. Och helt överflödigt.]

Håller man sig till ett system från någon av de stora på marknaden så kommer det inte att bli brist på begagnade hus (för att ersätta de omkomna, inte renoverbara olycksoffren) och inte på optiker heller. Optik har man väl tills de är mekaniskt utslita, det finns ingen anledning att byta bara för att det kommit en nyare årsmodell. Och att köpa nytt, det överlåter jag med varm hand till yrkeskillarna, de som kan dra av det på firman. Tradera m.fl. översvämmas av lätt begagnade exemplar, det är bara att veta vad man vill ha, vad man är beredd att betala - och sedan att lugnt luta sig tillbaka och låta autobevaka - för att slå till när rätt exemplar dyker upp. Och så länge denna möjlighet finns (kombinerat med allt "bättre" mobilkameror till de breda massorna) så kommer nyförsäljningsmarknaden att fortsätta minska, den är mättad helt enkelt, för något riktigt revolutionerande, som introduktionen av SLR:er på 50-talet, lär inte dyka upp under vår livstid.
/Odd
 

PMD

Aktiv medlem
Optik har man väl tills de är mekaniskt utslita, det finns ingen anledning att byta bara för att det kommit en nyare årsmodell.
Det senare håller jag med om, men det kan finnas anledning att byta ut ett objektiv mot ett nyare pga att den optiska kvaliteten har fått ett lyft. Det är inte bara kameror som blir tekniskt bättre med åren. Det har kommit en hel del mycket bra objektiv den senaste tiden.

Se bara på Sigma som har gått från ett lågprismärke med objektiv av halvbra optiskt kvalitet till ett bolag som gör toppklassade objektiv.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Just detta faktum tror jag faktiskt kan göra gott för tillväxten av framtida fotografer. Barn har god fantasi och ett annat bildtänk än vuxna (se bara på hur de tecknar huvudfotingar och annat), och att kunna börja använda det tänket i fotografi i så tidig ålder utan någon egentlig kostnad kan nog göra att i högre ålder gör bilder på ett sätt vi äldre inte ens kan tänka oss (och då kanske också med mer avancerade kameror).
Det har säkert många positiva effekter. Min svärdotter är en som jag tycker är en mycket god fotograf. Hon har känslan för att ta bra bilder och annorlunda bilder.
Nu har hon fått låna en av mina kameror under ett par månader. Fast hon fastnar i det tekniska och fotar istället med sin iPhone.
Jag skall se till att ge henne många works shops där vi fotar tillsammans. Hon måste lära sig kameran och dess inte alltid enkla menyer. Hon måste lära sig förstå slutartid, ISO och bländare och vilken effekt det har på bilderna.
Vi som gått från gamla tiders kameror till dagens avancerade monster tänker nog inte på det. Vi har långsamt vuxit upp med dem och vi hänger på fotoforum och tar till oss av vad andra lärt sig.
För den som min svärdotter skall försöka ta steget från iPhone till en Fuji X-PRO2 är steget ganska långt. Det är väldigt mycket man skall lära sig.
Så kommer det vara för alla som går från att ta bilder genom att peka och trycka av till en kamera som har mängder av inställningar. Knappar man kan konfigurera och olika typer av fokus. Bländare, Tid, ISO allt blir ganska komplicerat jämfört med mobilkameran.
Sedan kan vi ju börja prata om att fota med blixt och nybörjaren har redan svimmat.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det senare håller jag med om, men det kan finnas anledning att byta ut ett objektiv mot ett nyare pga att den optiska kvaliteten har fått ett lyft. Det är inte bara kameror som blir tekniskt bättre med åren. Det har kommit en hel del mycket bra objektiv den senaste tiden.

Se bara på Sigma som har gått från ett lågprismärke med objektiv av halvbra optiskt kvalitet till ett bolag som gör toppklassade objektiv.
Jag har funderat en del på senaste tiden på detta. Detta eftersom jag ofta fotar både med Canon och Fuji. Rent generellt skull jag säga att mina Fujinon objektiv är bättre än de jag har till Canon. Detta för de är designade och producerade med senare teknik. De har högre mikrokontrast och generellt sett skarpare. De som har IS klarar flera steg bättre än Canons gamla.
Jag är nöjd med mina objektiv till Fuji de är absolut fantastiska.

Ibland tycker jag dessa nya objektiv har en mikrokontrast och skärpa som stör bilden. Det blir för skarpt och det lite drömlika i en bild försvinner.
Nu hittar jag inget exempel på när jag tycker det blev sämre.
Istället får ni 2 bilder där jag fotat med Canon respektive Fuji. Fullformat eller APS-C.
Canon skall nog ta det lite lugnt med sina priser.
En Fuji X-H1 med IBIS och Fujinon objektiv räcker långt mot Canons pro kameror.
27 000 för ett 50/1,2. Inte undra på de tror försäljningen kommer rasa 50%.
 

Bilagor

ANNONS