Annons

Tisdagsbilden #8

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tisdagsbilden uppmuntrar till att titta och prata om bilder, men framför allt att regelbundet gå ut och fotografera.

Reglerna är enkla:

1. Publicera en bild tagen den senaste veckan och numrera den

2. Berätta gärna kortfattat om din bild. Var, när, varför? Kamera, objektiv, bländare, slutartid och ISO

3. På torsdag, på min signal, slutar vi publicera bilder och nu börjar med kommentarerna och röstningen. En röst eller en kommentar ger en pinne. Du får rösta så många gånger du vill, men inte på samma bild

4. På söndag räknar jag rösterna och korar veckans vinnare

Har du haft en stressig vecka så är det ok med en lite äldre bild, men andan bör vara relativt nytagna bilder.
 

thommya

Aktiv medlem
#3 - Rörelseoskärpa Kvibergs kyrkogård påskliljor

Ville testa med lite rörelse och fånga något abstrakt med dessa klart gult solbelysta påskliljorna mot den mörka bakgrunden.

Nikon D300, 75-150 3.5
1/3s f/32 iso200
 

Bilagor

Marteric

Aktiv medlem
#4: Spiral

Hade stora planer i går kväll. Begav mig till en lokal sjö...men fann ingen foto-magi...och det var kallt och blåste. På väg hem genom staden började färger dyka upp på himmelen och lite ny inspiration infann sig...
Fuji X-T20 + XF 55-200
ISO 200 f/6,3 1/40
 

Bilagor

Hrafne

Aktiv medlem
#5 - En halvtimme för ett liv?

Här kommer min bild för veckan. Har inte haft någon tid för kameran den veckan som varit så istället för att ladda upp en gammal bild så får det bli en väldigt viktig bild från när jag var och donerade blod igår. Har ni möjlighet så överväg att göra det ni också. Man får fika!

Taget med min mobilkamera, Samsung S9 med F/2.4, exponeringstid 1/50 och ISO-125.
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
#6 Hjalmar

Katter är något jag fotograferar ofta och mycket (kanske för att jag äger fyra stycken). Katten på bilden är Hjalmar, som är lite småkorkad och 14 år gammal (men tror ibland att han är en kattunge).

Fuji X-pro 2, XF56mm f/1,2 @ f/2, ISO 200 och 1/2000s
 

Bilagor

gamleJ

Aktiv medlem
#7 Liten och sliten

Canon 5dsr+ Canon 100-400 100mm f8 1/500 ISO800

Gillar detta lilla slitna hus. Stannade vid vägkanten på en smal landsväg med stora långtradare som blåste förbi så bilen skakade och fyrade av några skott. Hade önskat en mer kontrastrik himmel men är det redan onsdag så gäller det att leverera oavsett.
 

Bilagor

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Snapshot under en hundpromendag i helgen som var.
Samsung Galaxy K Zoom, ISO 100, 44mm, f/6.3 (245mm, f/35 småbildsekvivalent),1/350s .
Härlig bild Per. Är den rakt av eller har du micklat med den? Där jag bor är det inte så vanligt med den typen av skog och särskilt då så långa och smala björkar. Tyvärr har vi låtit gran breda ut sig ohämmat rätt länge nu.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag är uppvuxen med halvgalen halvsiameskatt men tar nästan aldrig bilder av katter eller hundar. Gillar självständiga katter mycket mer än dessa hundar som bara ställer sig in hos husse och matte och biter mig och andra utan anledning :).

Här en bild från Kefalonia av "chefen på däcksverkstan" tagen i Apostoli eller möjligen Fiscardo 2007.
(Ricoh Caplio R7 (trevlig liten kompakt), 1/125, F4 och ISO 64
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
Jag är uppvuxen med halvgalen halvsiameskatt men tar nästan aldrig bilder av katter eller hundar. Gillar självständiga katter mycket mer än dessa hundar som bara ställer sig in hos husse och matte och biter mig och andra utan anledning :).

Här en bild från Kefalonia av "chefen på däcksverkstan" tagen i Apostoli eller möjligen Fiscardo 2007.
(Ricoh Caplio R7 (trevlig liten kompakt), 1/125, F4 och ISO 64
Tisdagsbilden bygger på nytagna bilder (typ senaste veckan vilket torde framgå av startinlägget), men det är en fin kattbild :)
 

FiCa1

Aktiv medlem
Tisdagsbilden #8: Bild #10: Malmö X

#10 Malmö X
Leica M Monochrom CCD + Summicron-M 35:2.0 asph
f : 8.0, 1/350 s, ISO 320

Bilden ingår i ett större projekt om urbana miljöer. I den här bilden har jag valt att ha en person med. Att stolpen med skylten längst ut till vänster är med, är också det ett medvetet val då den utgör ett viktigt bildelement. Ögonhöjdsperspektivet förenar samtliga fotografier i serien. Bild #5 Webbhallen som jag la upp i Tisdagsbilden #6 ingår också i projektet.

/ FiCa1
 

Bilagor

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tisdagsbilden bygger på nytagna bilder (typ senaste veckan vilket torde framgå av startinlägget), men det är en fin kattbild :)
Å sorry :) Har nog inte tagit några kattbilder sedan jag fick min första kamera på 60-talet.

Katten Hjalmar är nog f.ö. inte så korkad kanske eller mycket knäppare än oss människor för hur många av oss är det inte som har lite svårt att vara åldersadekvata ibland?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Vi gör ett undantag från senaste veckan regeln för Sten-Åke denna gång. Hans bild blir:

#11 - Chefen på däckverkstan
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
#4: Spiral

Hade stora planer i går kväll. Begav mig till en lokal sjö...men fann ingen foto-magi...och det var kallt och blåste. På väg hem genom staden började färger dyka upp på himmelen och lite ny inspiration infann sig...
Fuji X-T20 + XF 55-200
ISO 200 f/6,3 1/40
Jag gillar den där bilden med spiraltrappan som går upp till himlen. Man undrar ju lite vart den leder och så stängslet som ligger där över som vore det en dubbelexponering. Ljuset är fint också. Det var nog lika bra att du sket i sjön :)
 

FiCa1

Aktiv medlem
Tisdagsbilden #8: Mina favoriter

Mina favoriter i denna omgång:
#1 Sanddyner
#4 Spiral
#7 Liten och sliten

#1 Sanddyner: Jag använder en Mac och ser dagligen denna bild när datorn startats upp (OS Mojave). Jonas, du måste ha plåtat nästan/kanske samma sandformation. Det är en bra bild som håller för att tittas på många gånger. En väsentlig skillnad mellan "Sanddyner" och "Mojave" är perspektivet. "Sanddyner" är fotograferat så att bergskedjan i bakgrunden tornar upp sig ovanför dynerna, medan "Mojave" är fotograferat från en lägre vinkel så att bergskedjan bakom bara antyds s.a.s. Hur som helst en juste bild från en fantastisk plats.

#4 Spiral: Ett "utslitet" motiv (vilket fotomotiv är inte det idag?). Jag gillar kompositionen med trappan exakt i bildens högerkant. Vanligtvis brukar trappans skugga finnas med, men här saknas den, vilket är ett plus tycker jag eftersom trappans form framhävs tydligare. Pricken över i:et är Gunnebostänslets mönster som ligger över hela bildytan, vilket skapar spänning i bilden.

#7 Liten och sliten: En bild som ger upphov till många frågor. Vem/vilka bodde (bor?) här? Vad livnärde dom sig på (småjordbruk?). Varför övergavs gården? Etc. Inramningen med de två trädstammarna till vänster och höger "suger in" betraktaren i bildcentrum, vilket också det kvadratiska formatet bidrar till. Min enda invändning är att bilden saknar "stuns" i skuggpartierna; bilden ger ett lite grådaskigt intryck. Detta dock sagt med reservation för den dassiga visningskvaliteten på bilderna i Forum.

Min vinnare blir #4 Spiral.

/ FiCa1
 
ANNONS