Annons

Död display...

Produkter
(logga in för att koppla)

gliz68

Aktiv medlem
Min EOS 550D har lagt av. Autofokus funkar men displayen är död och den tar inte bilden när man trycker ned helt. Hade Magic Lantern i kameran lite kort men tänkte att jag ville ha lite mer tid för att lära mig den och la in firmware 1.1.0 igen. från början va det firmware 1.0.9 men har kört med 1.1.0 ett halvår. Använt kameran några gånger efter jag tog ur kortet med Magic Lantern. Kan det vara Magic Lantern eller vad kan ha orsakat att kameran inte fungerar. skulle fotografera blixten med ett ND 2-400 filter för en vecka sedan och tog då en serie bilder på mörkaste läget ND400. Allt va ok och jag använde även då en sladdlös fjärrkontroll. Fångade ingen blixt men bilderna blev ändå hyfsade med mörka moln. hade slutaren öppen 20 sek i serie om 10... det blev 120 bilder. Här några av bilderna jag fotat senast innan kameran la av.

Bildernas ordning 2, 3, 5, 4, 1
 

Bilagor

PeterWem

Aktiv medlem
Avinstallerade du ML från kortet eller formaterade du bara kortet och uppdaterade firmware? Om du bara formaterat utan att avinstallera försöker kortet boota och så även kameran försöker boota från kortet.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Du kan börja felsöka genom att ta ut batteri och minneskort för att därefter efter fem minuter starta med batteri utan minneskort.
 

gliz68

Aktiv medlem
Avinstallerade du ML från kortet eller formaterade du bara kortet och uppdaterade firmware? Om du bara formaterat utan att avinstallera försöker kortet boota och så även kameran försöker boota från kortet.
Hade ett annat kort till 1.1.0 och den har fungerat efter fermwarebytet
 

PeterWem

Aktiv medlem
Gjorde en omstart utan kortet och uppdaterade 1.1.0. Nu verkar allt funka. TACK.
Om du inte avinstallerat ML bootar kameran fortfarande från kort. Egentligen inget problem men om man stoppar i ett kort som inte återställts och som ska boota upp (kort med ML eller felaktigt borttaget ML) kommer kameran vilja boota från kortet. Finns inte ML så att kameran kan fortsätta vidare blir det en fnurra på tråden.
Lösningen är att nedgradera firmware till 1.0.9, installera och avinstallera ML så som det står i displayen.
Alternativt att använda dator och Eoscard för att göra det aktuella kortet icke bootbart, men kameran försöker först testa boota från kort.

Jag vet inte om en formatering i dator av kort ändrar kortets uppstart.
 

gliz68

Aktiv medlem
Fler SD-kort

Om du inte avinstallerat ML bootar kameran fortfarande från kort. Egentligen inget problem men om man stoppar i ett kort som inte återställts och som ska boota upp (kort med ML eller felaktigt borttaget ML) kommer kameran vilja boota från kortet. Finns inte ML så att kameran kan fortsätta vidare blir det en fnurra på tråden.
Lösningen är att nedgradera firmware till 1.0.9, installera och avinstallera ML så som det står i displayen.
Alternativt att använda dator och Eoscard för att göra det aktuella kortet icke bootbart, men kameran försöker först testa boota från kort.

Jag vet inte om en formatering i dator av kort ändrar kortets uppstart.


Har fler SD-kort, som jag har 1.0.9, 1.1.0 ,och ML på. Ett för filmning med ML, och några för foto. Hade köpt för långsamma SD-kort som klarar foto men inte filmning...
 
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
En sak jag inte förstår, du har en kamera med 1.1.0 installerad. Korrekt?

Sedan har du tre minneskort där 1.0.9 ligger, 1.1.0 ligger och ett där ML ligger som kommer vilja boota din kamera som har fel firmware för ML?

Dags att formatera alla minneskort för att slippa strul då. Och kanske även nedgradera till 1.0.9 och avinstallera ML på korrekt vis, om du ändå inte ska använda det, innan formatering så att kamerans bootflag ändras från att börja läsa från minneskort.
 

gliz68

Aktiv medlem
Kollade SD

Här beskrivs det pedagogiskt
https://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=2569.msg18826#msg18826

Din symptom med svart skärm tyder på c.
Kollade SD med ML. Där va autoexec.bin.

Har dom andra firmware för att jag först la in 1.0.9 igen men hade vant mig vid att använda 1.1.0 så la in den. Vissa funktioner sköter sig själv när man kopplar till utrustning. ML tänkte jag att jag ska lära mig använda längre fram... Har ett SD med 1.1.0 i nu.
 

gliz68

Aktiv medlem
Markerar

En sak jag inte förstår, du har en kamera med 1.1.0 installerad. Korrekt?

Sedan har du tre minneskort där 1.0.9 ligger, 1.1.0 ligger och ett där ML ligger som kommer vilja boota din kamera som har fel firmware för ML?

Dags att formatera alla minneskort för att slippa strul då. Och kanske även nedgradera till 1.0.9 och avinstallera ML på korrekt vis, om du ändå inte ska använda det, innan formatering så att kamerans bootflag ändras från att börja läsa från minneskort.


Markerar nog 1.1.0 och ML SD och formaterar 1.0.9. Tänker lära mig ML framöver.
 
ANNONS