Annons

Epson sc p600 problem vid "nozzle check"

Produkter
(logga in för att koppla)

javilito

Ny medlem
Har korkat nog inte använt skrivaren på 2 månader och har nu fått problem med LLk, LK och PK kanalerna vid en nozzle check. Den ger inte en perfekt nozzle check på ovannämnda kanaler trots upprepade "print head cleaning", de övriga färgkanalerna var till en början också dåliga men blev bra efter "printhead cleaning" cyklerna. Enligt användarmanualen kan det vara att patronerna blivit "gamla" och behöver eventuellt bytas ut. Kan det vara så enkelt? Är det någon som har några tips om vad som kan göras?
 

snap01

Aktiv medlem
Har du bara kört rengöringar? Prova att skriva ut en bild då kan det släppa. Jag har svårt att tänks mig att det har något att göra med bläckets ålder.

Jag bytte från Epson till Canon pro 1000 har inte haft ett enda problem med igensatta munstycken. Du kommer få höra massa råd med att sitta o pilla med nål o fönster putsmedel osv.
Har inte behövt något sådant alls med nya skrivaren,
Men när jag körde Epson så var jag noga att aldrig köra mer än max 3 rengöring efter varandra. Jag körde oftast 2 sedan printade jag en bild sedan en rengöring till sedan en print till. Oftast kanske inte alls munstycken visade perfekt men det brukade släppa efter några printar.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Nu är det en Epson du har och då kan det ibland krävas manuell rengöring med nål eller fönsterputs. Läs igenom denna tråd så får du svaren. Jag fick inte ordning på svart trots många nozzelcheck men löste det med akupunkturnålar. Mitt erbjudande från tråden kvarstår om du inte hittar en lämplig nål :)

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=170852
 
Senast ändrad:

javilito

Ny medlem
Nu är det en Epson du har och då kan det ibland krävas manuell rengöring med nål eller fönsterputs. Läs igenom denna tråd så får du svaren. Jag fick inte ordning på svart trots många nozzelcheck men löste det med akupunkturnålar. Mitt erbjudande från tråden kvarstår om du inte hittar en lämplig nål :)

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=170852
Tack båda för tipsen. Har nu provat med wettexduk och Ajax men ej blivit bättre så provar gärna din variant med akupunkturnål. Var skall jag swischa till och hur mycket?
 

Artis

Aktiv medlem
Återupplivar tråden för SC-P600...

Efter nästan 25 år är sagan ”Epson” slut för min del.

Min SC-P600 efter 4 år har definitivt lagt av . Med frekvent utskrift av bilder och utskrift av ”nozzle check” minst en gång i veckan kunde jag hålla i schack färgmunstycken. Så var det fram tills nu när jag under de två senaste månaderna skrev ut endast med mattsvart bläck. Katastrofen inträffade när jag bytte till fotosvart, då blev det helt tomt i det svarta partiet. Inget hjälpte att få ut bläck i den svarta kanalen. Provade alla tips beskrivna här på forumet och alla sätt med rengöring hit och dit med Ajax, nålar och byte till Matt/Foto resulterade endast att det läckte svart bläck och sölade hela utskriften.
Då gav jag upp och mejlade Epson om saken och frågade var kan ja serva/reparera skrivaren. Efter två veckors tystnad svarade Epson:


”Prova att byta tillbaka till Photo Black, gör en munstyckekontroll för att se så det fungerar igen, om det gör det provar du att byta till MK igen. Oftast hjälper det inte att köra rengöringar så prova med ovan nämnda först.
Eventuell reparation på den modellen kostar strax over 8000 kr inkl moms. En ny SC-P700 kostar 3-4 hundra mer”.

Så min råd till er alla som sitter med den här modellen är: byt fotosvart till mattsvart och vice versa så ofta det bara går. Att skriva ut med bara mattsvart kan resultera i katastrof som det hände i mitt fall.

Så nu sitter jag här med Epson papper för 3000 kr och undrar om det går att använda det tillsammans med en skrivare från Canon.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Använd några vanliga kopieringspapper tills det slutar söla i photoblack. Är det sedan fortfarande luckor i mönstret så behövs rengöringar tills det ser bra ut. Vet inte riktigt vad Epson menade med att det sällan hjälper. Efter att du med nål fått igång flödet så borde mycket av mönstret vara tillbaka och då fungerar rengöringar. Den gamla lösningen med separata gångar för matt och fotosvart är inte kul men känns som du nästan var i mål för denna gången😃. Saknar inte problemet. Epson P900 fungerar klockrent men kan förstå att du tröttnat på Epson.
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Du kommer att få svar som rekommenderar att köpa Epson igen.
Lite från mig som inte är expert men har läst på en del och även kör olika papper i min Canon PRO-10S:
Det är mindre skillnad mellan olika pappersfabrikat än vad man tror.
Ofta fungerar det mycket bra om man väljer inställningar med samma papperstyp dvs. gloss, semigloss och matt. Och att man väljer papperstyp för pigmentbläck om det ska vara det. T.ex "Annat fine art papper" som använder pigmentsvart i stället för mattsvart i min skrivare.
Det går nog att hitta hemmagjorda ICC-profiler för Epsonpapper till många Canonskrivare på nätet om man anstränger sig och letar.
Gurus som Keith Cooper och Jose Rodrigues tror jag kan bidra om man kontakter dem via deras hemsidor.

(PRO-10S skriver fint och problemfritt men är en törstig rackare som slösar med bläck under sina underhållsrutiner)
 

Artis

Aktiv medlem
Det är svårt att förstå vad de menar med svaret. Det enda klara där är att reparationer kostar 8 tusen och att man helst borde köpa nytt.
Vet inte om jag orkar kämpa med den längre. Har nu tröttnat rejält på det här. Förstår inte varför måste man ha två olika bläck till svart. Skulle räcka med en och typ två gråa och en gloss optimiser som det fanns innan att få jämt blank yta på blanka utskrifter.
 

Artis

Aktiv medlem
Du kommer att få svar som rekommenderar att köpa Epson igen.
Lite från mig som inte är expert men har läst på en del och även kör olika papper i min Canon PRO-10S:
Det är mindre skillnad mellan olika pappersfabrikat än vad man tror.
Ofta fungerar det mycket bra om man väljer inställningar med samma papperstyp dvs. gloss, semigloss och matt. Och att man väljer papperstyp för pigmentbläck om det ska vara det. T.ex "Annat fine art papper" som använder pigmentsvart i stället för mattsvart i min skrivare.
Det går nog att hitta hemmagjorda ICC-profiler för Epsonpapper till många Canonskrivare på nätet om man anstränger sig och letar.
Gurus som Keith Cooper och Jose Rodrigues tror jag kan bidra om man kontakter dem via deras hemsidor.

(PRO-10S skriver fint och problemfritt men är en törstig rackare som slösar med bläck under sina underhållsrutiner)
Tack för svaret och tips.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det är svårt att förstå vad de menar med svaret. Det enda klara där är att reparationer kostar 8 tusen och att man helst borde köpa nytt.
Vet inte om jag orkar kämpa med den längre. Har nu tröttnat rejält på det här. Förstår inte varför måste man ha två olika bläck till svart. Skulle räcka med en och typ två gråa och en gloss optimiser som det fanns innan att få jämt blank yta på blanka utskrifter.
Ingen tvekan om det. Jag bytte själv för att jag tröttnat på separata kanaler även om jag alltid fått det att fungera igen. Det är mer om du helst vill ha igång P600 och slippa utgifter. Vill du ta nya tag så kan vi felsöka ihop😃👍. Har du kört mycket under fyra år och planera fortsätta så kan det dock för hälsans skull vara läge att byta maskin😉.
 

Artis

Aktiv medlem
Ingen tvekan om det. Jag bytte själv för att jag tröttnat på separata kanaler även om jag alltid fått det att fungera igen. Det är mer om du helst vill ha igång P600 och slippa utgifter. Vill du ta nya tag så kan vi felsöka ihop😃👍. Har du kört mycket under fyra år och planera fortsätta så kan det dock för hälsans skull vara läge att byta maskin😉.
Tack för hjälpen. I nuläge måste jag samla tankar och utvärdera det hela.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har korkat nog inte använt skrivaren på 2 månader och har nu fått problem med LLk, LK och PK kanalerna vid en nozzle check. Den ger inte en perfekt nozzle check på ovannämnda kanaler trots upprepade "print head cleaning", de övriga färgkanalerna var till en början också dåliga men blev bra efter "printhead cleaning" cyklerna. Enligt användarmanualen kan det vara att patronerna blivit "gamla" och behöver eventuellt bytas ut. Kan det vara så enkelt? Är det någon som har några tips om vad som kan göras?
Som Jonas redan påpekat så är designen med två kanaler för svart akilleshälen. I de nya skrivarna är det dedikerade kanaler för de olika svarta.

Om man byter typ av svart och den patronen man byter till länge varit oanvänd, så kan det gå illa. Har hände mig 2 ggr under sju år som jag hade P600 och då sket det sig ordentligt. Då hjälper inget annat än ordentligt med AJAX under skrivhuvudet och ordentlig rengöring av skrivhuvudet. Byt sedan till en ny patron av den strulande typen efter att dy rengjort patronmunstyckets fyra kanaler med en vanlig knappnål som passar perfekt i dessa kanaler.

Jag har haft min P900 ett bra tag nu och jag har inte haft tillstymmelse av problem trots att jag nog inte kört några nozzle checks överhuvudtaget. Det funkar finfint med att skriva ut när jag gör det. Observera att detta funkar fast P900 överhuvudtaget aldrig kör dessa minutlånga uppstarts och rensningsövningar som P600 brukade ägna sig åt. Genom detta så är P900 avsevärt mer bläcksnål än den första generationen som ju P600 tillhör. Tystare är den också då den inte står och råmar som P600-maskinen gjorde vid uppstart. Det är en väldig skillnad. De nya skrivarna ska ju också ha en smartare rensningsfunktion där piezo-elementen i skrivarhuvudet som pumpar bläcket även funkar som sensorer som reagerar på om munstycken börjat slamma igen och den vägen kan rengöra dessa utan att användaren behöver tänka på att göra detta.

Genom att varje svart kanal nu har sin egen fysiska kanal så kan man aldrig numera heller råka ut för att skrivare pumpar in gammalt bläck som kanske stått i åratal utan att användas. Detta kan alltså hända utan att man ens vill det. Drivrutinen brukar nämligen alltid gå in i defaultläget som alltså var Epson Semigloss och Photoblack. Om man som jag på slutet helt använde Canson Etching Rag och Matte Black så blev det katastrof när drivritinen gick in i default utan aktivt val. För att undvika sånt så spara era inställningar och välj alltid ur drivrutinens lista över dessa. Sista gången P600 bytte av misstag så kunde jag inte rädda den skrivaren hur jag än bad mig åt.

Hittills så har P900 funkat fantastiskt bra. Jag körde några nozzle checks i början men det har jag slutat helt med nu då jag inte har sett att de behövs längre. Det är en helt annan skrivare än den första generationen av SC-Pxxx -skrivarna.
 
Senast ändrad:
ANNONS