Annons

Primes till en Fuji x-t2

Produkter
(logga in för att koppla)
Hallå!

Köpte en x-t2 på ebay häromdagen och samt ett pancake 27mm f/2.8(var för billigt för att missa det köpet).

Men jag tänkte mig två till, för att täcka behov som porträtt och ett med mer vidvinkel. Dom jag sneglat på är 23mm f/2 o 50mm f/2. Är det bra val? Eller ska jag hoppa ett och välja ett "fläskigare" alternativ som t ex 56mm f/1.2 som går på samma penga som dom andra två gör ihop typ. Eller 35mm f/1.4 som är ett mellanting än dom båda andra.

Ja, ni fattar mitt dilemma här. Vill hålla mig under 10 000 som gräns iaf.
 
Senast ändrad:

Hujeta

Aktiv medlem
Hallå!

Köpte en x-t2 på ebay häromdagen och samt ett pancake 27mm f/2.8(var för billigt för att missa det köpet).

Men jag tänkte mig två till, för att täcka behov som porträtt och ett med mer vidvinkel. Dom jag sneglat på är 23mm f/2 o 50mm f/2. Är det bra val? Eller ska jag hoppa ett och välja ett "fläskigare" alternativ som t ex 56mm f/1.2 som går på samma penga som dom andra två gör ihop typ.

Ja, ni fattar mitt dilemma här. Vill hålla mig under 10 000 som gräns iaf.
Funderar själv över vilka objektiv som ska köpas in till min XT1. Dock, om du har 27mm så känns väl 23mm aningen för nära? Isåfall skulle jag gå på F1.4, för att få ett objektiv som ger något du inte finner hos pannkakan. Fast helst skulle jag nog titta mer åt något mer vidvinkligt, så som Samyang 12mm, Fuji 14/16mm alternativt 10-24. Nu vet jag inte vad du är ute efter att fota utan detta är bara spontanta förslag. Samma gäller 50mm/F2 vs 56mm/1.2, beror ju helt på vad du plåtar. Eller kanske ett gammalt manuellt objektiv med manuellt fokus?
 
Funderar själv över vilka objektiv som ska köpas in till min XT1. Dock, om du har 27mm så känns väl 23mm aningen för nära? Isåfall skulle jag gå på F1.4, för att få ett objektiv som ger något du inte finner hos pannkakan. Fast helst skulle jag nog titta mer åt något mer vidvinkligt, så som Samyang 12mm, Fuji 14/16mm alternativt 10-24. Nu vet jag inte vad du är ute efter att fota utan detta är bara spontanta förslag. Samma gäller 50mm/F2 vs 56mm/1.2, beror ju helt på vad du plåtar. Eller kanske ett gammalt manuellt objektiv med manuellt fokus?
Sant sant, finns ju även 35mm f/1.4 som är ett mellansteg mellan dom andra två. Och betydligt billigare än det där 56mm. Då kanske där finns utrymme för att även köpa ett14/16mm också. Och kanske sälja 27mm för mer än jag lyckades köpa det för.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Oj det där är nog frågar man inte kan besvara åt andra. Det bästa jag kan göra är nog att beskriva hur jag själv har tänkt.
Jag har haft Fuji X sedan X-PRO1 kom ut 2012. Då fanns det i början inte så mycket att välja på. Så det blev med tiden 18/2, 35/1,4 och 60/2,4 makro. Man kommer faktiskt långt med dessa. De kändes sega på X-PRO1 fast det berodde till största delen på att hela den kameran var seg.
De fungerar idag snabbt nog för att klara det mesta. Fast springande hundar och lekande barn kan vara en utmaning. Fast till det använder jag alltid en zoom som 50-140.

Utmanade mig själv nyligen för att se hur jag klarade mig med enbart dessa 3 objektiv. Det gck faktiskt bättre än jag förväntat mig.
Objektiven presterade också bättre än vad jag minns. Fördelen med dessa jämfört med de nya F2 objektiven är att de är optiskt är mycket bra. Nästan helt raktecknande och har bra skärpa. Slår man på och av objektikorrigering händer egentligen ingenting. De är bra från början. Gör man samma sak med F2 objektiven händer det en massa saker. De objektiven förlitar sig på objektivkorrigerig. DEt gör dem billiga att producera men ändå ger bra resultat efter korrigering. Fast inte lika bra som de gamla enligt min uppfattning.
Nackdelen med de äldre objektiven är att de inte är vädertätade och har långsammare AF.

Här kan ni se hur jag klarade min egen lilla utmaning. https://www.fotosidan.se/blogs/almdudler/norra-alvstranden-goteborg-ett-miniprojekt-tillsammans.htm

För porträtt har jag flera alternativ.Det första är 35/1,4 som är ett utmärkt porträtt objektiv på nära håll. Tittar ni på bilderna som Fujis ambassadörer tar så använder de ofta det objektivet. Det har blivit en klassiker och det är verkligen grymt bra.
Det andra är 60/2,4 makro. Det är väldigt skarpt och motsvarar ett 90/2,4 på FF. Klassisk brännvidd för porträtt. Tack vare sin korta närgräns kan man få fin bakgrunsoskärpa.
Jag har också 80/2,8 makro Ois som kanske är Fujis skarpaste objektiv. Det har väldigt fin bokeh. Eftersom det är ett makro kan man fota enbart ögat i 1:1 om man vill. Fast då kan man kanske inte kalla det för porträtt.

Av praktiska skäl använder jag också 16-55/2,8 och 50-140/2,8 OIS till porträtt. Fotar man porträtt på lekande barn är 50-140 utmärkt,
På ett dop eller ett bröllop har man inte tid att hålla på att byta objektiv hela tiden. Mycket av det man skall ha med från sådana event är personer som musiker, bestman och föräldrar mm. som befiner sig på olika avstånd. Därför har normalzoom på en kamera och 70-200 på en annan blivit det de flesta anväder. Jag kör på samma koncept. Fast oftast med en Fuji X-H1 och en Canon 5D MKIV. Ofast normalzoomen 16-55/2,8 på X-H1 eftersom den har IBIS. Sedan 70-200/4 IS på Canon.
Så till porträtt finns det en uppsjö av alternativ.

Vidvinkel tycker jag är svårare. Här gör några mm mer eller midre ganska stor skillnad
på hur bilden kommer se ut och hur mycket man för med.
För min del fotar jag ofta vidvinkel med med ganska stort skärpedjup. Som för gruppbilder, landskapsbilder. Därför valde jag 10-24/4 OIS. Det motsvarar15-36 mm på FF. Alltså från kraftig vidvinkel till klassiska 35 mm.
När jag använder det objektivet har jag upptäckt att jag konstant ändrar zoomen för nästan varje bild. Det gör det väldigt flexibelt att kunna ta en bild på 35 mm för att ta nästa billd på 15 mm.

När jag reser har jag min standard uppsättning med mig. Det är ett X-xPRO2 hus samt X-H1. Som objekktiv har jag med mig 10-24, 16-55, 50-140 och 35/1,4 om jag behöver fota i mörka miljöer.Dessutom förstås den lilla 1,4 konvertern till 50-140.

Fujinon 56/1,2 är säkert ett bra objektiv. Fast nu har jag redan 85/1,4 IS till Canon där jag kan få extremt kort skärpedjup men med ett objektiv som också har snabb AF.
Tidigare hade jag 85/1,2 till Canon. Ett magiskt objektiv fast med slö AF.
Närr man fotar med extrremt kort skärpedjup måste fokus sitta snabbt och exakt.
Är AF långsamt hinner ofta personen man fotar eller fotografen röra sig några mm och det räcker för att fokus inte skall hamna på ögat utan hamnar framför eller bakom. Jag kör förresten ofta på AF-C i de lägena på grund av att varken fotografen eller motivet är helt stilla.
56/1,2 är lite som 85/1,2 och har ganska långsam AF. Jag har länge väntat på att det skall komma en uppdaterad version med snabbare AF. Det verkar som jag får vänta ett tag till. Det finns inget sådant objektiv i deras road map. Kanske kommer 50/1:1 vara ett alternativ. Fast det kommer väl kosta skjortan och kanske byxorna också.

35/1,4 och 60/2,4 makro är objektiv man kan köpa billigt begagnade. Att de inte är vädertätade är inget större bekymmer. Jag har haft sådana objektiv ute i monsunväder utan att något hänt. Båda kan vara en billig väg framåt.

Ett objektiv ni bör kika på är 18-55/2,8-4 som man också kan köpa billigt begagnat.
Är man i städer längre söderut där det är varmare och torrare vill man inte byta objektiv för ofta. På gatora kan det damma ordentligt och det är lätt och även vinden blåser runt dammet. Då blir det lätt damm på sensorn om man byter objektiv ofta.

Hoppas detta väcker lite tankar hos er och gör er lite klokare.
 

Brix

Aktiv medlem
Hallå!

Köpte en x-t2 på ebay häromdagen och samt ett pancake 27mm f/2.8(var för billigt för att missa det köpet).

Men jag tänkte mig två till, för att täcka behov som porträtt och ett med mer vidvinkel. Dom jag sneglat på är 23mm f/2 o 50mm f/2. Är det bra val? Eller ska jag hoppa ett och välja ett "fläskigare" alternativ som t ex 56mm f/1.2 som går på samma penga som dom andra två gör ihop typ. Eller 35mm f/1.4 som är ett mellanting än dom båda andra.

Ja, ni fattar mitt dilemma här. Vill hålla mig under 10 000 som gräns iaf.
Du har ju såklart både F2-versionerna respektive F1.4-versionerna av 23mm och 35mm att välja mellan.
F1.4-versionerna verkar ha snäppet bättre bildkvalité medans F2-versionerna har snabbare AF, vädertätning och lägre pris. Det handlar ju om vad du prioriterar.

Både 23/2 och 50/2 är ju fina objektiv och blir ju en bra kombination till dina ändamål. Dock är ju inte 23mm nån jättevid vinkel, men det beror ju lite på vad du tänkt fota med det. Om du vill ha lite vidare vinkel så finns ju också t.ex Fujinon 16/2.8 som ligger i ungefär samma prisklass.

Sen finns ju såklart 56/1.2 som är ett mycket bra objektiv med fantastisk bildkvalité, men att enbart ha en brännvidd kan ju såklart bli väldigt begränsande. Du kan ju dock såklart skaffa nåt mer objektiv senare. Om du främst fotar just porträtt så kanske det kan vara värt att göra så iofs.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Väääldigt lika

Du har ju såklart både F2-versionerna respektive F1.4-versionerna av 23mm och 35mm att välja mellan.
F1.4-versionerna verkar ha snäppet bättre bildkvalité medans F2-versionerna har snabbare AF, vädertätning och lägre pris. Det handlar ju om vad du prioriterar.

Både 23/2 och 50/2 är ju fina objektiv och blir ju en bra kombination till dina ändamål. Dock är ju inte 23mm nån jättevid vinkel, men det beror ju lite på vad du tänkt fota med det. Om du vill ha lite vidare vinkel så finns ju också t.ex Fujinon 16/2.8 som ligger i ungefär samma prisklass.

Sen finns ju såklart 56/1.2 som är ett mycket bra objektiv med fantastisk bildkvalité, men att enbart ha en brännvidd kan ju såklart bli väldigt begränsande. Du kan ju dock såklart skaffa nåt mer objektiv senare. Om du främst fotar just porträtt så kanske det kan vara värt att göra så iofs.
Jag har både 2 och 1,4 varianterna av 35 mm. 2:an mest för att den är vädertätad och jag kan inte se någon skillnad på resultatet jmft med 1,4-modellen. Skillnaden om den finns måste vara hårfin. Jag använder därför f:2 och inte 1,4.
Jag har också 18mm och 60mm makro men trivs bäst med 35mm brännvidd så den sitter alltid på kameran.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har både 2 och 1,4 varianterna av 35 mm. 2:an mest för att den är vädertätad och jag kan inte se någon skillnad på resultatet jmft med 1,4-modellen. Skillnaden om den finns måste vara hårfin. Jag använder därför f:2 och inte 1,4.
Jag har också 18mm och 60mm makro men trivs bäst med 35mm brännvidd så den sitter alltid på kameran.
Prova i LR med och utan objektiv korrigering så ser du skillnaden.

Jag fick bilder i raw från en av medlemmarna här på fotosidan som tyckte kantskärpan var dålig. Jag testade och jämförde mot 35/1,4. Jag kunde bara hålla med om att hans 35/2 var avgjort sämre.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
?

Prova i LR med och utan objektiv korrigering så ser du skillnaden.

Jag fick bilder i raw från en av medlemmarna här på fotosidan som tyckte kantskärpan var dålig. Jag testade och jämförde mot 35/1,4. Jag kunde bara hålla med om att hans 35/2 var avgjort sämre.
Varför skulle jag inte använda kamerans objektivkorrigering? Jag kör alltid med Fujis JPEG som är mer än tillräckligt bra för mig.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Grattis till ett bra köp. 27/2,8 duger bra, funkar bäst med AF-S.
Pröva gärna med hög ISO och +2 i hög-/lågdager i BW Red.
Zoom och tele är inte min melodi, trött på alla platta perspektiv. Jag kö enbart jpeg 8bracket med BW Red, Velvia och Classic Chrome och slipper allt tjafs med uppdateringar, datorkrascher ;-)
Fujinon 14mm är inte litet, men väldigt trevligt, AF-S eller manuellt funkar bägge utmärkt. Duger fint för street (t.o.m. med X-M1).
18/2,0 är mycket bra, litet och glider ner i en normal ficka. Streetmogen.
Samyang 12/2,0 eller Laowa 9/2,8 är skitkul, gör fokusering i prncip onödigt.
Canon FD 24/2,8 ger en annan färgtemperatur än Fujinon, kör utan UV-filter.

Villl du komma billigt undan - hitta ett beg XC 15-45. Ja, plast helt igenom (som bl a Canon...), men OIS och redan på Win 10 fotovisare ser man när jag bytt från ett icke Fujinon till detta. Litet, något mindre än 35/1,4 och lätt.

Porträtt - ett äldre Pancolar 50/2,0 eller FED 52/2,8 (båda skall vara tidigt 70-tal eller äldre, med stort antal bländarlameller) ger en helt annan karaktär än Fujinonernas kliniska perfektion.

-J!
 
Tusen tack för alla svar!

Nu har jag gjort mina val och dom blev som så här:

Kamera: x-t2
Objektiv 1: 27mm f/2.8
Objektiv 2: 56mm f/1.2 (kunde inte låta bli när jag sprang över ett på amazon till ett väldigt fördelaktigt pris.)

Nu återstår bara väntan på att få hem sakerna. Jag kommer må hända sakna ett mer vidvinkel, men det får bli en senare historia då plånboken får återhämta sig lite nu. ;)

Återkommer när sakerna kommit hem och förhoppningsvis är i de skick som utlovats..
 
ANNONS