Annons

Hjälp ! Min autofokus har lagt av

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Rosendahl

Aktiv medlem
Hej

Igår kväll blev ja grymt förvånad, packa upp min 350D kamera och skulle börja fota.

Skulle dra i väg ett första foto, pressa ner halv vägs.. vänta och ingen röd prick eller pip och ingen Autofokus funka. Va f-n tänkte jag objektivet stod på af. Stängde av kameran drog ur batteriet o vänta.Satte i det igen slog på kameran samma sak, kollat 3 olika objektiv och ingen förändring.

Skumt, ändå använde ja kameran kväälen innan och då funka den perfekt. Verkar bara som den lagt av.. :(

Vad kan det vara? något vanligt fel, har ju garanti kvar som tur är inköpt 05 10 29, och detta borde ju gå på garantin.

Tacksam för all hjälp eller om det bara är att lämna in den.

//Niklas
 

Sir Hans

Aktiv medlem
Du har inte ställt fokussätt till "AI"? Då kommer inget pip eller röd ruta och fokus låser sig ej utan ändras vartefter du panorerar med kameran..
Jag har själv ingen 350 så jag kan inte tala om hur du ändrar men titta i manualen.
 

Vr98olli

Aktiv medlem
Sir Hans skrev:
Du har inte ställt fokussätt till "AI"? Då kommer inget pip eller röd ruta och fokus låser sig ej utan ändras vartefter du panorerar med kameran..
Jag har själv ingen 350 så jag kan inte tala om hur du ändrar men titta i manualen.
Isåfall ändrar du genom att klicka på högerpilen på baksidan och väljer alternativet längst upp. Minns inte riktigt 100 då jag sitter på tåget just nu.
 

Niklas Rosendahl

Aktiv medlem
Tack för era svar, men har gått igenom alla focus sätten. och ingen funkar.

Skall man rengöra kontakterna i huset som leder till objektivet kanske?
 

RolandM

Aktiv medlem
Det finns en knapp på objektivet som har "AF" och "MF" som alternativ. För automatisk fokus ska den inte stå i läge "MF".
 

sualo

Aktiv medlem
Det är inte så att du har varit och pillat på custominställningarna och lyckats flytta af till
*-knappen finns under AF/ae-lås i c.fn
 

NordicV

Aktiv medlem
Något liknande hände min 300D för några dagar sedan. Jag var ute och fotade och helt plötsligt slutade af att fungera. Gick mellan närgränsen och oändligheten men ville inte stanna och fokusera.
På displayen på ovansidan av kameran var också all text borta. När jag ändrade objektivet till manuell fokus så åtekom informationen som vanligt.

Jag lämnade in den på Kamerateknik i Malmö som skulle skicka den till Sthlm - de sa att det skulle gå på garantin.
 
ANNONS