Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brus är snyggt!

Produkter
(logga in för att koppla)

joppis

Aktiv medlem
mannbro skrev:
Fotar man i RAW så får du bilden i princip obehandlad från sensorn, och du kan själv, i RAW-konvertering och övrig efterbehandling, påverka hur och hur mycket bruset ska påverkas i betydligt högre grad än vad du kan vid framkallning och kopiering av analog film.
Du har förmodligen mer kunskap än mig inom efterbehandling och därför har du åsikten att man kan ha tillräcklig kontroll för att säga att det inte är ett problem.

Jag får nog lära mig mer inom detta område för att känna den kontrollen själv.
 

Makten

Aktiv medlem
Joel Höglund skrev:
Jag jämför väl egentligen inte med analog fotografering i hela mitt tankesätt. Rubriken till tråden syftar på att brus är snyggt. Jag tycker du har givit ett bra exempel på i vilken situation det kan vara snyggt. Men det känns ändå lite som att bilden platsar inom en viss genre.

Jag kan ha missförstått allt också. Jag menar alltså att i många fall/motiv är det inte snyggt. Om jag då inte har kontrollen så blir det ju pannkaka.
Det är sant, men jag menar då att filmkorn väl heller inte alltid är snyggt. Det är ju rätt sällan det är nåt man vill åt, åtminstone vid färgfotografi, eller hur? Det är svårt att inte jämföra;-) Från början var också det en "defekt" förstås, som sen har blivit något man gillar. Precis som en lite knastrig vinylskiva.

Man kan som du säger använda toycameras för att i vissa situationer öka sin kreativitet men det är inte så bra liknelse då du kan använda din systemkamera istället när du inte vill ha den effekten.
Pja, jag undrar ju om man skulle bli gladare om man hade en kamera som alltid gav "perfekt" bildkvalitet. Ingen som helst kornighet vid ISO tolv miljader, ingen vinjettering, knallskärpa, och så vidare. Vore det verkligen kul? Ibland kanske, men för de flesta är det helt onödigt. Man lär sig ju kamerans egenskaper och vet efter ett tag hur högt man kan dra upp känsligheten och vad det ger för resultat.

Bandning är väl ett resultat av hur mjukvaran i kameran hanterar datat och som också kräver lite kunskap för att eliminera. En repa på filmen är snarare tillfällig och du är inte låst vid den "effekten" på bilderna.
Om repan orsakas konsekvent av nåt i kameran så är den ju alltid där.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Makten skrev:
Då ska du få se ett utsnitt i 100% av min vansinnigt brusiga ISO 6400-bild. Det brusar faktiskt inte alls mest i skuggorna, utan i mellantonerna. Dessutom är bruset synnerligen oregelbundet. Visserligen är det här ganska extremt, men ändå. Jag ska se om jag kan gräva fram nån bild med lite rimligare ISO.

Edit: Här syns dock om man kikar noga bandning. DET är verkligen inte snyggt.
Martin
Där signalnivån är lägst är bruset som högst=skuggor och inte i mellantoner.
Mikael
 

Makten

Aktiv medlem
macrobild skrev:
Martin
Där signalnivån är lägst är bruset som högst=skuggor och inte i mellantoner.
Mikael
Tydligen inte, titta på bilden. Jag bryr mig inte om det tekniskt sett är brusigare där om det inte ser ut så. Det är hur det ser ut som räknas.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Vad du ser och inte ser har jag blivit medveten om ett antal gånger - men oavsett vad du nu än ser så är signal/brus alltid högst där signalnivån/antal fotoner/elektroner är som lägst=skuggor/lågdager.
Fysikens lagar måste väl gälla även för dig-eller hur? Att sedan en programvara kan klippa/brusreducera i lågdagern så att du tror att det är mindre brus är en annan sak.

Mikael
 

Makten

Aktiv medlem
macrobild skrev:
Vad du ser och inte ser har jag blivit medveten om ett antal gånger - men oavsett vad du nu än ser så är signal/brus alltid högst där signalnivån/antal fotoner/elektroner är som lägst=skuggor/lågdager.
Fysikens lagar måste väl gälla även för dig-eller hur? Att sedan en programvara kan klippa/brusreducera i lågdagern så att du tror att det är mindre brus är en annan sak.
Jadå, det är självklart att signal/brusförhållande blir som värst i skuggorna, men det betyder ju inte att det syns. Och det är det viktiga, tycker i alla fall jag. Den lilla information som trots allt finns (eller skulle ha funnits) i skuggorna behöver ju inte vara viktig alltid, och om den förloras men att bruset ser lågt ut där så är i alla fall jag glad.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
En bild som man vill titta på har ju i regel fått högre kontrast pålagd i mellantoner än i låg- och högdagrar. Det får ju naturligtvis bruset att framstå tydligare.
 

Makten

Aktiv medlem
jimh skrev:
En bild som man vill titta på har ju i regel fått högre kontrast pålagd i mellantoner än i låg- och högdagrar. Det får ju naturligtvis bruset att framstå tydligare.
En S-kurva knökar givetvis till mellantonerna och mörkar ner skuggorna, men hög kontrast hos film gör väl precis samma sak? Jag vet inte tillräckligt mycket om framkallning för att uttala mig om hur det funkar, men en kornig svartvit bild tagen med film brukar ju vara rätt "sotig" i skuggorna den med, det vill säga med väldigt lite information.

Jag tycker att det är bra att det blev lite debatt kring film mot digitalt, men det är synd att inte fler lägger upp exempel. Bara för att man gillar det ena så måste man väl inte såga det andra? ;-) Jag tycker att digitaltbrus kan vara snyggt. Ibland ser det förjävligt ut, men är det bra så är det bra. Skitsamma hur "kornet" uppstått, från film eller sensor.
 

kreatören

Aktiv medlem
tomasandersson skrev:
Men hallå, det här tråden ligger i "fritt bildforum". Sluta tjafsa så mycket och lägg upp bilder istället... ;-)
Ändå en liten teknikfråga först:
Jag har ingen "proffs" digitalare men har arbetat med min lilla Powershot G5 sen den kom ut 2003. Nu strax före jul köpte jag en beggad 350:a och jag har märkt att 350:an inte har samma distinkta skärpa/brus som G5:an vilket gör att jag får arbeta lite mer med 350:ans bilder...
Kan någon av er förklara varför?...eller är det så enkelt att G5:ans mjukvara automatiskt lägger på skärpa.

...åsså en brusbild då!
 

Bilagor

Makten

Aktiv medlem
kreatören skrev:
eller är det så enkelt att G5:ans mjukvara automatiskt lägger på skärpa.
Javisst, kompakterna lägger på redigt med skärpa jämfört med systemkamerorna. Fan Bernt, sånt här borde du ju ha koll på! Du är ju helt fenomenal på efterarbete i PS vad jag kan se, och tar rysligt bra bilder.
Med skärpan kommer också bruset, eller det syns mer. Sen ger ju den större sensorn i 350D mycket mindre brus än en kompakt.

Edit: Snyggt brus förresten:)
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Det finns flera orsaker att vissa kameror ger ett mer filmlikt brus, en är ccd och det andra är inlagd uppskärpning.
Nikon d1x ger ett mer filmlikt brus än d2x, Canon 5d 30d osv
Dels beror det på att Canon redan på sensorn har utjämning/brusreducering och därmed blir konturerna i bruset inte lika synlikt avgränsade.
Vill man ha ett brus som mer efterliknar film/korn skall man hålla sig till Nikon och ccd eller kompaktkameror med ccd.

Mikael
 

Makten

Aktiv medlem
macrobild skrev:
Det finns flera orsaker att vissa kameror ger ett mer filmlikt brus, en är ccd och det andra är inlagd uppskärpning.
Nikon d1x ger ett mer filmlikt brus än d2x, Canon 5d 30d osv
Dels beror det på att Canon redan på sensorn har utjämning/brusreducering och därmed blir konturerna i bruset inte lika synlikt avgränsade.
Vill man ha ett brus som mer efterliknar film/korn skall man hålla sig till Nikon och ccd eller kompaktkameror med ccd.
Åhå, där ser man. Det kanske är därför jag tycker att bruset från D200 är rätt snyggt även om det är en hel del ibland. Dock tycker jag att det är gräsligt om man fotar helt utan brusreducering. "Kornen" blir då väldigt vassa, och framträder i små anhopningar som ligger "kors och tvärs" 90 grader mot varandra. Med lätt brusreducering blir de istället runda och trevliga. Lite för runda för att se ut som filmkorn kanske.
 
ANNONS