Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
Och jag hoppas för min och allas skull att 16-35 nerbländad till 8 inte är den nya 16-35mm zoomen, bilden är/ser förfärlig ut mot kanterna på en 1,3 crop stor sensor. Bildutsnitt från kant och mer in mot mitten. (verkar vara den gamla gluggen)
 

Bilagor

Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
Hej Omar

Såg att du var inne och skrev på dpreview, att du troligen kan få samma resultat med 1dmk3 som d2x vad det gäller detaljnivå/uppskärpning via intern uppräkning från Canon 1dmk3.

Jag är inte så säker på det, om du läser Anders Uschold test av 1dsmk2 och d2x så beskriver han utförligt Nikons förfinade uppskärpning av vissa frekvenser vilket Canon saknar. Anders menar att Nikon har en mer sofistikerad uppskärpning inlagd än vad Canon kan erbjuda.
Artikeln skrevs i POP.
Intern färguppräkning, evaluerad exponeringsmätning, intern skärpning är bara några saker som jag ser som bättre hos mina Nikon än hos mina Canonkameror.

Mikael
 
Senast ändrad:

Omar

Aktiv medlem
Hej

Tyckte själv att D2X bilden såg klart skarpare ut och det är mycket möjligt att man inte kan få en mark3 bild lika bra, ej testat, men Canon proffs DSLR brukar vara lite snåla med skärpa och kontrast default. Men nu hade de visserligen satt kamerorna på noll skärpa, lite osäker på vad det innebär exakt, noll kanske innebär en viss grundskärpa ändå?? Inget jag har testat.

De hade satt kamerorna på normal kontrast, säkerligen har Canon och Nikon olika definitioner på normal kontrast.

Det var ju ursprungligen en brustest.

Skulle man jämföra skärpa och detaljer får man nog använda samma objektiv och maximera deras olika inställningar för att jämföra. Och har man RAW så är det vad man kan maximalt få ut där och jämföra dessa bilder.

Jag bara svarade på någon som såg det som en skärpe test, fastän det var mer en brus test, med en skärpe test finns det en del andra parametar att tänka på.

Från tråden http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=23632789&page=1

"
24Peter wrote:
> Now I want a D2X! Clearly the best overall images. (I never shoot
> above ISO 400)

"Hi


If You look at sharpness and contrast it depends alot what settings You have in the camera. If You change the settings in the Mark3 You could probably get similar or closer sharpness and contrast as the Nikon D2X.

I think one should only look at the noise in this test.


Canon default normally have lower contrast and sharpness settings than Nikon default."


Omar Brännström
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Hej igen
Tittar du tillbaka på min test av d2x här på fotosidan och även Björn Rörsletts där han och jag jämför 1dsmk2 med d2x så är inte konklusionen tagen ur luften, dvs "jag vill ha d2x och fotograferar inte över 400iso" ,men så fort du frångår ca 320iso så händer det "saker" med d2x vad det gäller brusbild/detaljnivå.

Mikael
 

Arne S

Aktiv medlem
Hoppas jag inte uppfattas som gnällig nu...

Det kan säkert vara intressant med jämförelser mellan olika kameramärke, gluggar o.s.v.

Jag känner nu att denna tråden, som ligger i "Canonkameror" och handlar om MkIII, håller på att bli en vs-tråd. Låt oss undvika det.

Eventuella jämförelser bör ligga i en vs-tråd. Och kan där vara riktigt intressanta.

MVH

/Arne
 

Omar

Aktiv medlem
B]Klart renare återgivning av blått och blåa nyanser
Mikael [/B][/QUOTE]

Hej

Mörkade ner lite vänster i första bild då jag tyckte den var lite mer exponerad än den högra.





Omar
 

Bilagor

Torleif

Aktiv medlem
C.F.n I-8: Safety shift: 2 (ISO)

Efter att ha fotat en del med C.F.n I-8: Safety shift på läge 2 (ISO) har jag märkt följande, vilket jag tycker är negativt. Detta kan även läsas i manualen, så egentligen kan jag skylla på min egen förmåga inom läs&förstå....

C.F.n I-8: Safety shift: 2 ändrar ISO inom området 100-3200 oberoende av inställningarna på C.F.n I-3 & 12-13. Mao. finns det ingen möjlighet att begränsa ISO med C.F.n I-3 till max ISO1600 vilket jag skulle önska. Jag antog i mitt tidigare inslägg (s 118) att detta skulle vara möjligt, men jag hade alltså fel. I kombination att man dessutom förlorar max serietagning från 30 till i sämsta fall 24 vid ISO 800 börjar jag igen luta till att ändra tillbaks till C.F.n I-8: 1 Safety shift Tv/Av.

En annan eventuellt negativ aspekt (som även kan ses som ett handhållandeproblem) vad det gäller auto ISO som inte kan begränsas är att man lätt får onödigt höga ISO tal, pga av att man ställt in för hög tid eller för liten bländare. Ett exempel på detta kan visas i bilden nedan, tagen som ett snapshot efter bastun på sommarstugen igårkväll, Tv, blixt 1/300 f1.6 och så drog auto ISO iväg till 1600. Helt onödigt tycker jag då det hade varit möjligt att klämma ur lite mer ur blixten och få samma exponering vid betydligt lägre ISO tal.

Hursomhellst, jag kommer att ge C.F.n I-8: 2 läget ännu några chanser eftersom jag tilltalas av tanken bakom. Hoppas dock på förbättringar i kommande firmwares så att det skall gå att begränsa max ISO i samband med denna inställning.

mvh Torleif
 

Bilagor

Omar

Aktiv medlem
Hej

De flesta känner nog till det, men om man vill se var AF punkten var på objektet så kan man öppna bilderna i Canon ZoomBrowser EX.

Klicka upp en bild, så den fyller skärmen, klicka på af-punkt symbolen.

Så tex en sekvens med fågel i luften så kan man gå igenom den med högra piltangenten.

Ibland kan det vara så att man tycker af punkten är direkt på fågeln och tycker att det är konstigt att inte fågeln är skarp, men kollar man här så kanske man upptäcker att af punkten är på himmeln istället för fågeln och då är det inte konstigt att fågeln inte är skarp.

Själv visar detta mig att jag siktar väldigt dåligt:) :) :)

Var en kille som hade en tråd på Naturescapes där han skulle visa hur dåligt Mark3 fokuserade på en flygande fågel över vatten, han såg inte själv att AF punkten var ju inte på fågeln utan på vattnet, inte konstigt då att fågeln inte blev skarp.

Mvh

Omar
 

solvargen

Aktiv medlem
Hej Omar.
Kan möjligtvis även vara så att af var rätt inställt men objektet hunnit förflyttat sig.
Ett andra skäl skulle möjligtvis vara lite skakningsoskärpa då ni inte är många som använder stativ!!!
Mvh Thomas
 

Omar

Aktiv medlem
solvargen skrev:
Hej Omar.
Kan möjligtvis även vara så att af var rätt inställt men objektet hunnit förflyttat sig.
Ett andra skäl skulle möjligtvis vara lite skakningsoskärpa då ni inte är många som använder stativ!!!
Mvh Thomas
Hej

Rent teoretiskt skall AF i al servo justera fokusen om objektet förflyttar sig, om man nu lyckas hålla af-punkten på objektet, men af hinner inte alltid med, kan också vara så att objektet är för kontrastlöst så af har svårt att få fäste.

Visst stor risk för skakningsoskärpa utan stativ, men i vissa fall är jag mycket snabbare på att fota en snabb händelse handhållet än på stativ med kulled. När jag blir bättre i vänstern skall jag nog använda monopod lite mer.

Mvh

Omar
 

solvargen

Aktiv medlem
Omar skrev:
Hej

Rent teoretiskt skall AF i al servo justera fokusen om objektet förflyttar sig, om man nu lyckas hålla af-punkten på objektet, men af hinner inte alltid med, kan också vara så att objektet är för kontrastlöst så af har svårt att få fäste.

Visst stor risk för skakningsoskärpa utan stativ, men i vissa fall är jag mycket snabbare på att fota en snabb händelse handhållet än på stativ med kulled. När jag blir bättre i vänstern skall jag nog använda monopod lite mer.

Mvh

Omar
När jag fotograferade forsärlor förra året var jag besviken över en del bilder. Var hundra på rätt inställd skärpa. Senare när jag tittade på bilder hade jag ochså rätt. Problemet var då istället skakningsoskärpa. Men hur då frågade jag mig som alltid använder stativ.
Det visade sig att det var kombinationen av längre tider och att forsärlan nästan aldrig är stilla...den "gyppar" upp och ner hela tiden. Tror att även hund-fotografer har ett liknande problem med al-servo då hundar inte har regelbunden(samma hastighet i rörelsen) konstant.
Hundar stannar ju upp en lite i fart inför varje nytt skutt.
Nu tror jag dock ändå att det inte bara är fotografens egna fel. Har en känsla av att af-fokusering i al-servo inte riktigt hänger med..speciellt om man förflyttar af-punkten från annat läget än mitten.
Mvh Thomas
 

solvargen

Aktiv medlem
Angående AF och al-servo på 20D och/skillnaden mellan 1Dmark II eller III är säkerligen markant så jag måste tillägga att jag använt 20D.
Mvh Thomas
 

JoeCole

Aktiv medlem
Jag skulle vilja klämma å känna på en Mark III nu.
Verkar va stopp i Canon-fabriken, man vill ju att det ska börja hända saker.
 

lastrand

Avslutat medlemskap
Stopp eller inte, men man kan ju börja undra om Canon började tillverka M3:an några dagar innan första leveransen. Mest upprörande tycker jag ändå är att det är stört omöjligt att ens få ett besked om när man kan förvänta sig leverans. Tycker faktiskt det är ganska nonchalant beteende gentemot kunderna. Eller är Canon så säkra på att få sälja även om en kund får vänta 6 - 12 månader? Nu är det ju uppenbarligen inte första gången detta händer och frågan jag tycker man kan ställa sig är hur detta kommer att påverka framtida försäljning. Men vad vet jag: kanske tidningar och bildbyråer räcker för Canon, medans privatkunder mer är en irriterande åkomma i de aktre regionerna?

Ska man se något positivt i detta så är det möjligtvis att jag lärt mig att aldrig mer förhandsbeställa en ny Canon-modell. Och skulle någon högt uppsatt nisse i Canon-hierarkin läsa detta så vill jag bara klargöra att mitt tålamod inte är utan gräns. Vill ni sälja får ni förbaske mig se till att få tummen ur h****... ;-)
 

Robert_Vallentuna

Aktiv medlem
Just nu är det 23st som har reggat att de är ägare av mk3or här på Fotosidan. (om de har beställt eller har framgår inte) Teoretiskt så vet jag att finns ett 100-tal ute redan i Sverige så vad är det att gnöla över? Konstatera istället att du skulle ha vart snabbare på att ställa dig i kö och i flera köer.

Det var nog ingen som ens hade en tanke om att Canon skulle ha massor på lager denna gång vid release. Husen är inte billiga och jag tror inte ens Canon gillar att lägga stålarna i lager inför en lansering. Möjligen när det släpps nya konsument DSLR kan du få se något sådant igen.
 

Karl Larsson

Aktiv medlem
Robert_Vallentuna skrev:
Just nu är det 23st som har reggat att de är ägare av mk3or här på Fotosidan. (om de har beställt eller har framgår inte) Teoretiskt så vet jag att finns ett 100-tal ute redan i Sverige så vad är det att gnöla över? Konstatera istället att du skulle ha vart snabbare på att ställa dig i kö och i flera köer.
Ser att du fått din kamera idag? eller ialla fall registrerat först idag.

Själv har jag köat sen 24 Februari, hoppas det är min tur snart.
 
ANNONS