Annons

Canon 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

fhe

Aktiv medlem
PMD skrev:
(Fast nu handlade det inte om skrivfel, utan om att skriva fullständiga meningar och ord istället för att använda IM-förkortningar.)
IMHO, IRL och andra väldigt vedertagna förkortningar kom till långt innan IM dök upp som brett koncept (jag använde dem på 80-talet). När det gäller IM/SMS har förkortningarna snarare varit på formen "lr" (eller) och "d" (det/de) vilket jag absolut tycker att man ska undvika (såväl i sms/im som på webb-forum).

När det gäller just IMHO så fungerar det enligt min ringa mening betydligt bättre i forum-texter att skriva just IMHO än att skriva t.ex "enligt min ringa mening". I stort sett alla förstår och eftersom det ändå är uppenbart att det är skribenten som vill ge sin syn på saken så är det bättre att låta texten i övrigt behandla saken och inte huruvida skribenten ödmjukast vill lägga fram sin åsikt i frågan eller om han bara tycker i största allmänhet.
Detta trots att jag aldrig skulle skriva dylika förkortningar i formell text eller i bokform.

I sak tycker jag faktiskt inte att det är värre än att skriva FEC, AF, ETTL och allt annat som man ser regelbundet. Det ena är fackförkortningar men det andra är gränsöverskridande och förekommer i alla fora. Hursomehelst är det en fråga om tycke och smak, lika lite som någon har rätt att tvinga på dig uppfattningen att det är ok är det ok att tvinga på folk den motsatta uppfattningen. Problemet är marginellt jämfört med särskrivningar, användande av konstruktioner som "dem där pressfotograferna" och annat direkt felaktigt.

Snaskiga spekulationer om 40D känns mycket meningsfullare :)
 

Arctic

Aktiv medlem
PMD skrev:
(Fast nu handlade det inte om skrivfel, utan om att skriva fullständiga meningar och ord istället för att använda IM-förkortningar.)
IMHO, IRL, ROTFLMAO m.fl. har använts av såväl engelsk- som svenskspråkiga datoranvändare långt innan webben dök upp och förpestade internet ;-)
 

PMD

Aktiv medlem
fhe skrev:
lika lite som någon har rätt att tvinga på dig uppfattningen att det är ok är det ok att tvinga på folk den motsatta uppfattningen.
Jag vet inte riktigt vad att "tvinga på någon en uppfattning" innebär. Att yttra en åsikt är knappast att tvinga någon.

F.ö. så håller jag med dig om de olika problemens dignitet.

Jag vill också 40D-spekulera: jag tror att det är extremt liten chans att den får bildstabilisering i kamerahuset. Jag hade nästan lovat mig att aldrig mer köpa en digital spegelreflex utan den finessen, men det känns lite jobbigt att byta system.
 

PMD

Aktiv medlem
Arctic skrev:
IMHO, IRL, ROTFLMAO m.fl. har använts av såväl engelsk- som svenskspråkiga datoranvändare långt innan webben dök upp och förpestade internet ;-)
Tja, kanske. Jag förknippar dem med med internets introduktion till en större skara i Sverige, runt 1990. Webben kom ju till strax efter det. På 1970-talet användes de definitivt inte ... %-)
 

fhe

Aktiv medlem
PMD skrev:
Tja, kanske. Jag förknippar dem med med internets introduktion till en större skara i Sverige, runt 1990. Webben kom ju till strax efter det.
Det beror nog bara på att du inte såg förkortningarna tidigare. I såväl Usenet, BBS-världen som i insändarspalter (engelska sådana) har många av dem funnits mycket längre.
Kopplingen till internet ligger nog mest i att det ökat spridningen av såväl termer som information i stort mellan länder och språk.
 

PMD

Aktiv medlem
fhe skrev:
Det beror nog bara på att du inte såg förkortningarna tidigare. I såväl Usenet, BBS-världen som i insändarspalter (engelska sådana) har många av dem funnits mycket längre.
Det är ju just det. Jag minns dem inte som speciellt vanliga i usenet, men jag kanske var väldigt selektiv i vilka nysgrupper jag deltog i.
 

Jordi

Aktiv medlem
Det skrivs i den den där Kamera & Bild "gissningen"
att 40d kommer att få vitbalans bracketing.
Det har ju redan 30d.
 

Micke B

Avslutat medlemskap
Antagligen lär den kosta lika många Euro här som Dollar i USA.. tyvärr! :(

Man kan ju hoppas att trenden bryts.. :)

/M
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
UPC-koden kan vara riktig men också en fake. Tydligen kan olika användare lägga in uppgifter på databasen.

Ryktet säger också att 1600$ kan inräkna en kitglugg så det behöver inte vara priset på huset.
Priset för en 30D (hus) ligger nog runt 1000$ nu.

Om priset ska vara ca 50% högre än 30D så förväntar vi oss en rejäl uppgradering och inte en kosmetisk som från 20D till 30D.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Riktpriset när Canon 1DMKIII kom var $4000 och den säljs nu för 36495:- på Cyberphoto. Om vi räknar samma på förhållande blir det 36495/4000x1600=14600:-

Om det stämmer håller jag med Jan Olof, att det kommer att krävas ett rejält lyft från 30D om den ska vara konkurenskraftig (nästan 6000:- mer än 30D idag och samma pris som D200).

D200 har ju bla en ordentlig sökare och är tätad mot damm och fukt. Får vi då se dessa även på hos 40D?
 

Niklas Rosendahl

Aktiv medlem
Tror dock priset inte stämmer, D200 ligger på 1499$ och lägga sig över det känns så där.

Skulle tippa på att den kommer ligga på samma prisnivå som 30D huset,gjorde när det släpptes, eller runt där.
 

agge_aberg

Avslutat medlemskap
Niklas Rosendahl skrev:
Tror dock priset inte stämmer, D200 ligger på 1499$ och lägga sig över det känns så där.

Skulle tippa på att den kommer ligga på samma prisnivå som 30D huset,gjorde när det släpptes, eller runt där.
Hur mkt kostade 30D huset när det släpptes?

Jag ska köpa en ny kamera men vet inte om jag ska köpa en ny 30d(finns knappt), en ny nikon d200 eller vänta tills 40d kommer. :/
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
agge_aberg skrev:
Hur mkt kostade 30D huset när det släpptes?

Jag ska köpa en ny kamera men vet inte om jag ska köpa en ny 30d(finns knappt), en ny nikon d200 eller vänta tills 40d kommer. :/
Att köpa en 30D idag är absolut inte fel. Mycket kamera för pengarna.

Du kan också avvakta tills 40D kommer för att se vilka förbättringar den har. För att sen ta ställning till om du behöver den nya kameran och om det är värt prisskillnaden. Det egentliga problemet är ju att 40D bara är ett rykte.
Alla talar om Jesus men ingen har sett honom.

Mvh J O
 

Magnuz

Aktiv medlem
uhmmm :), Jag vet folk som sett honom (Jesus alltså..)...

Men nu kanske det inte var det vi pratade om...

/M
 

elbe

Avslutat medlemskap
Något mer än 40D?

Vad kommr Canon med mer nu i aug-sept?

Ett nytt 400 f5,6L med IS?
Ett uppgraderat 300 f4L IS?
En ny kamera 4000D IS?

Eller nåt annat... Är det någon som har några teorier?..
 

Palletheking

Aktiv medlem
Re: Något mer än 40D?

elbe skrev:
Vad kommr Canon med mer nu i aug-sept?

Ett nytt 400 f5,6L med IS?
Ett uppgraderat 300 f4L IS?
En ny kamera 4000D IS?

Eller nåt annat... Är det någon som har några teorier?..
Kanske en uppgradering av gamle trotjänaren 24-70, ex en 24-70 med IS och några gram lättare. Jag tror mycket på ett nytt normalzoomsalternativ ihop med nya 1Ds Mark III.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS