Annons

E-M5 mark 2 vs E-M1 mark 2/Pen -F ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Offside

Aktiv medlem
Hej!
Funderar på att uppgradera mig från min E-M5 mark 2 till en E-M1 mark 2.
Kan någon som "gått samma väg" beskriva de största positiva skillnaderna. (Till negativa skillnader räknar jag att E-M5:an är mindre och smidigare. )
Jag är främst intresserad av ISO-kapacitet i lite mörkare förhållanden samt hur autofokus presterar i jämförelse med E-M5 mark 2.
Har nån koll på liknande jämförelse med E-M5 II vs Pen-F så är det också välkommet.
Jag är relativt påläst vad gäller de tekniska skillnaderna mellan modellerna så det är främst synpunkter från de som ägt och hanterat båda modellerna som vore intressant.

Tack på förhand! /Magnus
 

PMD

Aktiv medlem
Av de tre kamerorna är det bara E-M1 II som har fasdetekterande autofokus, så om du vill ha snabb följande AF så är den det givna valet.
 

Offside

Aktiv medlem
Aha, tack för infon!

Den är E-M1 II rätt ensam om bland m4/3?
Vad jag har förstått så har heller inte Panasonics kameror den varianten av snabbare autofokus. (?)
Mvh Magnus


Av de tre kamerorna är det bara E-M1 II som har fasdetekterande autofokus, så om du vill ha snabb följande AF så är den det givna valet.
 

PMD

Aktiv medlem
Den är E-M1 II rätt ensam om bland m4/3?
Första versionen av E-M1 har också PDAF. Det kanske finns fler m4/3-kameror med PDAF, men det vet jag inte.

Vad jag har förstått så har heller inte Panasonics kameror den varianten av snabbare autofokus. (?)
Mvh Magnus
Panasonics senare kameror har något som kallas Depth From Defocus (DFD) som gör att kontrastfokus fungerar mycket snabbare, men den fungerar bara med Panasonics objektiv. Hur prestandan är jämfört med PDAF har jag dålig koll på.
 

Offside

Aktiv medlem
Tack för svaret!



Första versionen


av E-M1 har också PDAF. Det kanske finns fler m4/3-kameror med PDAF, men det vet jag inte.


Panasonics senare kameror har något som kallas Depth From Defocus (DFD) som gör att kontrastfokus fungerar mycket snabbare, men den fungerar bara med Panasonics objektiv. Hur prestandan är jämfört med PDAF har jag dålig koll på.
 
ANNONS