Annons

Göra zinkbalja "antik"

PatrikAdolfsson

Aktiv medlem
Hej,

har en ny zinkbalja jag skulle vilja få att se lite gammal ut. Dvs inte så blank. Någon som vet någon process att använda för att göra detta hyffsat snabbt?

tack på förhand.
 

Bilagor

Nome Nescio

Aktiv medlem
Bada den i lut?
Jag lyckades förstöra ytan på en aluminuim detalj med lut. Vet inte om det är samma mekanismer för oxideringsskyddet för zink.
 

ROYSAN

Aktiv medlem
Oxidera Zink

Tänk lite.
vad finns i luften som får Zink att se gammal ut med åren.
Jo den sura luften, det sura nedfallet.
Det finns svavel i luften.
Sur är syra, inte Lut som är alkaliskt.
När man gör vätgas för att fylla balonger använder amn Zink och salpetersyra. (eler var det Svavelsyra?)
Men åldringen av förzinkade saker, dvs Zink pålagt på järn åldras med järnet och det är nog det som man ser på gamla saker.
det blir brunt o man tror att det rostat trots förzinkningen.
Men det bruna är en Zink Järn förening som är mycket stabil.
30år gamla lyktstolpar, och babaljor som finns i inlandet där det inte är så mycket svavel i luften får den färgen.
det är såldes bara att vänta så att Järnet o Zinken får bli kompisar, det tar en 30 år för denna förening att bli klar, de förzinkade delarna är mogna och rostfria.
Lut kokar o fräser kraftig med Zink men det blir inte likt gammalt.
Fosforsyra, kan man prova, det är vad man köper på Macken för att ta brt rost på bilar, kan heta rostätare etc. (Ja fosforsyra är smakämne i Cola, men mycket svagt)
Cironsyra värt att testa, kläm ur en Citron eller lös upp några C-vitaminer.
Väntar med spänning på resultatet.
Kanske enklare att gå på auktion o köpa en gammal bandbalja....
 

Third eye

Aktiv medlem
Jag själv patinerar nya silversmycken som jag vill ge en sliten look med ägg.
Ett lätt krossat hårdkokt ägg tillsammans med silvret i en vanlig fryspåse och det är lika svart som gjutjärn efter en natt.
Cola (eller mjölk, eller mjölkersättning, eller ost för den delen) hjälper föga...fosfor är för snällt.

Saltsyra och svavelsyra borde hjälpa.
Citronsyra etsar aluminium och vanlig b!ekande fasadtvätt för ommålning är ju känd för att förstöra glas, bleck och redskap.

Så även jag är nyfiken på baljans resultat :)
 
ANNONS