Annons

Utrustning för semestern!

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
O solen rätt in i objektivet? Nej Tack
Det händer att jag tar med mig blixten ut i skidbacken. Används med fördel vid fotande av hopp :)
Det finns förvisso skidbackar på Cypern, men de är nog inte aktuella under sommaren ...

Det går för övrigt att skärma av motljus på andra sätt än med just motsljusskydd (t.ex. med en hand, en tidning eller annat som man kan hålla över både blixt och objektiv). Själv skulle jag aldrig släpa med mig en extern blixt på semester om inte fokus låg enbart på foto - det finns många andra sätt att lätta upp motljus om så skulle behövas.
 

lonian

Aktiv medlem
Blixt är nog det minsta man behöver på semester. Om det inte är nattlivet som ska dokumenteras. :)
För nattfoto hade jag hellre tagit stativ.
Av de objektiv du har hade jag valt 18-105.

Jag har själv ett 24-70 som jag tycker är tråkig att använda men just vid resor så åker den med bara för att minimera antalet objektiv.
 

martinot

Aktiv medlem
Ska ta mig mot Cypern i sommar och har lite fundering på vad man ska ha med för utrustning, man vill ju inte ta med hela väskan. Bästa hade varit endast hus och ett objektiv.
Är även ute efter ett nytt objektiv, zoom men det kanske inte kan diskuteras här, men skriver med att ja är ute efter ett iaf för max 2000-2500kr ;)

Det jag har är en Nikon D90,
Objektiv:
Nikon 35 1.8
Tamron 17-50 2.8
Kitobjektiv Nikon 18-105

Vad skulle ni tagit med på resan, alternativt köpt?
Det beror helt på vad och hur jag både skall fota och resa/semestra.

Men för mig så hade jag nog troligen lämnat mina Nikon DSLR:er hemma, och kört antingen på ett av mina spegellösa APS-C hus (som tex. Fuji X-T10 eller X-T2) eller ett ytterligare mindre m43-hus (som tex. Panasonic GX80 eller GX8). Till det hade jag tagit en bra superzoom (gärna hyfsat vädertätad) och 1-2 bra ljusstarkare fasta objektiv.

Glöm inte en bra trevlig kameraväska att ha allt med i. Trevlig resa! :)
 

FiCa1

Aktiv medlem
Enklast möjliga

Semesterfoto för mig = Fujifilm X100 + ett extra batteri

Lätt
Liten
Rolig att fota med
Inga objektivbyten
Liten sensor = många bilder på ett kort
Inte stöldbegärlig

Fotosemester för mig = Nikon D300 + batterigrepp, två extra batterier, 18–200 zoom, 35 mm, 10–20 mm zoom, 105 mm macro, samt Leica Monochrom, extra batteri + 35 mm & 21 mm.

/ mvh FiCa1
 
ANNONS