Annons

Nytt objektiv till Olympus m43

Produkter
(logga in för att koppla)

tillin

Medlem
Har nu hållit på att ta bilder med min aldra första kompakt systemkamera (olympus om-d e-m5 mark ii) som jag införskaffa mig i vintras och ska nu skaffa mig mitt andra objektiv, för tillfället äger jag bara (Olympus M.ZUIKO DIGITAL 14-42 mm 1:3.5-5.6 II R)

Jag har hittills använt väldigt sällan zoom men det skulle kanske va intressant att ha möjlighet att zooma om det behövs för att just kunna kanske ta bilder av t:ex djur som är skygga av sig.

Tidigare så va jag mest intresserade av att skaffa mig ett Olympus M.Zuiko 17mm f/1.8 men har nu också kanske börjat fundera om man skulle försöka få tag på ett begagnat pro objektiv från Olympus kanske ett M.ZUIKO DIGITAL ED 12‑40mm 1:2.8 PRO? eller kanske ett *M.ZUIKO DIGITAL ED 12-100 mm 1:4.0 IS PRO*?

Eller kanske få tag på ett annat objektiv med zoom som passar med adapter för kan tänka mig att dessa objektiv kostar en del.

Dom som två som jag är mest intresserade av just nu är M.Zuiko 17mm f/1.8 och ett M.ZUIKO DIGITAL ED 12‑40mm 1:2.8 PRO vilket skulle ni rekommendera?

Hoppas ni förstår vad jag menar blev ganska rörig text.

Ha en trevlig midsommar.
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Jag antar att du upplever att din normalzoom begränsar dig på något sätt eftersom du funderar på att komplettera.
Vad är det du saknar idag?

Olympus 17/1.8 ger dig en bättre ljusstyrka än vad du har idag.
Olympus 12-40/2.8 ger dig bättre ljusstyrka och bättre bildkvalitet.
Men ingen av dessa alternativen ger dig andra brännvidder - annan "räckvidd" - än det du har idag.
Olympus 12-100/4 låter dig nå längre.
Det gör även ett objektiv som Olympus 75-300/4,8-6,7.

Det är svårt att ge en rekommendation utan mer info om vad du upplever som begränsande, men ett generellt tips kan vara att antingen skaffa en ljusstark normal (Oly 25/1.7, Pana 25/1.4 eller Sigma 30/1.4) eller telezoomen ovan.

Av de objektiv du ovan nämner skulle jag välja 17/1.8 - för mig är skillnaden mellan det du har och 12-40:an inte tillräckligt stor.
 

ROOL

Aktiv medlem
Har två Olympus hus. OM-D M5 och M1. När jag valde m43 så var det det lilla formatet som lockade. Har en 12-40 Pro som passar som handsken på M1 huset men känns lite malplacerat på M5. Ett kanon objektiv vad gäller prestanda. Men litet och nätt är ju inte den kombinationen om man jämför med M5 och ett litet prime objektiv.

Har även haft 17/2.8 och 17/1.8. Har dock sålt båda 17 mm objektiven eftersom jag inte tycker att de håller riktigt samma klass som andra primar från Olympus. Dämed inte sagt att de skulle vara dåliga.

Tycker nog klassikern Panasonic 20/1.7 är ett bättre val. Pana 20/1.7 fokuserar lite långsamt och kan ha lite svårt i mörker. Men för mitt fotograferande är det definitivt inget som stör. På köpet får man ett riktigt kompakt objektiv.

Min favorit kombo är M5 och 25/1.8. Litet och nätt och ger mycket fina bilder.

Zoomen som Du har är ju inte dålig. Skulle därför komplettera denna med antingen Olympus 25/1.8 eller
Pana 20/1.7.
 

gorred

Aktiv medlem
Svårt att rekommendera, beror på vad du själv vill och hur du fotograferar.
Men , i mina ögon: Givet att 14–42 inte är ett dåligt objektiv; mZuiko 12–40/2,8 Pro är ett väldigt mycket bättre; skärpemässigt, avseende fokussnabbhet, möjlighet att fotografera i sämre ljus, byggmässigt (vädertätat) etc. Det är också betydligt dyrare, och större. Du vinner emellertid inget i brännvidd, egentligen ingen zoomskillnad, så om det är värt de extra pengarna kan bara du avgöra.
mZuiko 17/1,8 är en liten pärla. Behändig storlek, och riktigt bra bildkvalitetsmässigt. Snabb fokus, bra skärpa. Det motsvarar den klassiska gatufotobrännvidden, ungefär 35 mm motsvarande FF, dvs det som kallas fullformat – 24x36-formatet. Det finns bra recensioner på Youtube, bl a David Thorpe, värt att kolla.
MZuiko 12-100mm f/4 är ett fantastiskt objektiv. Extra bildstabilisering kompenserar till dels för det lite mindre maxbländaren, väldigt snabb fokus, vädertätat, men ganska stort (ungefär som 12–40) och ordentligt dyrt. Ett riktigt och riktigt bra allroundobjektiv.
Ovanstående objektiv har jag och har god erfarenhet av.
Sen har du också Olympus 40–150/4–5,6 som jag inte känner själv, men som fått hyfsade recensioner. Skulle ju komplettera ditt 14-42.
Och förstås Panasonic 14–140/3,5–5,6 – alla Panasonics objektiv fungerar på Olympuskamerorna, givet det handlar om microfourthirdsfattningen, m43.
Youtube är en guldgruva när det gäller omdömen och värderingar av alla de här objektiven. Kan alltså vara värt att kolla.
 

martinot

Aktiv medlem
Har nu hållit på att ta bilder med min aldra första kompakt systemkamera (olympus om-d e-m5 mark ii) som jag införskaffa mig i vintras och ska nu skaffa mig mitt andra objektiv, för tillfället äger jag bara (Olympus M.ZUIKO DIGITAL 14-42 mm 1:3.5-5.6 II R)

Jag har hittills använt väldigt sällan zoom men det skulle kanske va intressant att ha möjlighet att zooma om det behövs för att just kunna kanske ta bilder av t:ex djur som är skygga av sig.

Tidigare så va jag mest intresserade av att skaffa mig ett Olympus M.Zuiko 17mm f/1.8 men har nu också kanske börjat fundera om man skulle försöka få tag på ett begagnat pro objektiv från Olympus kanske ett M.ZUIKO DIGITAL ED 12‑40mm 1:2.8 PRO? eller kanske ett *M.ZUIKO DIGITAL ED 12-100 mm 1:4.0 IS PRO*?

Eller kanske få tag på ett annat objektiv med zoom som passar med adapter för kan tänka mig att dessa objektiv kostar en del.

Dom som två som jag är mest intresserade av just nu är M.Zuiko 17mm f/1.8 och ett M.ZUIKO DIGITAL ED 12‑40mm 1:2.8 PRO vilket skulle ni rekommendera?

Hoppas ni förstår vad jag menar blev ganska rörig text.

Ha en trevlig midsommar.
Mitt absoluta favoritobjektiv till m43 (oavsett kategori eller oaktat användningsområde) är Pana Leica 15/1,7.

https://www.dpreview.com/articles/6606804762/panasonic-leica-dg-15mm-f1-7-lens-impressions

Rekommenderas varmt som en lysande del i kittet för alla m43-ägare! :)
 

cango

Avslutat medlemskap
Extra bildstabilisering kompenserar till dels för det lite mindre maxbländaren, väldigt snabb fokus, vädertätat, men ganska stort (ungefär som 12–40) och ordentligt dyrt. .
värt att tillägga att den extra stabiliseringen (husets och objektivets i samsynk) bara erhålles med fyra Olympus hus, e-m1 mk1 och 2, e-m5 mk2, samt PenF
 

Kalli

Aktiv medlem
Tycker nog klassikern Panasonic 20/1.7 är ett bättre val. Pana 20/1.7 fokuserar lite långsamt och kan ha lite svårt i mörker. Men för mitt fotograferande är det definitivt inget som stör. På köpet får man ett riktigt kompakt objektiv.
Det är min absolut favorit objektiv och jag kunde utföra all fotografering jag gör för mig själv med bara det objektivet utan bekymmer.

Men jag var inte ensam i att ha "banding" problem med min E-M5 och Panasonic 20mm och det verkar kunna uppstå ner man använder objektivet med Olympus kameror med 16MP Sony bildsensorn (som att jag tror att är bildsensorn i alla 16MP Olympus kamerorna förutom E-M1).

Banding är när man får "randigt brus" i bilderna. Händer helst på höga ISO, men ibland kunde det hända för mig i skuggpartier ned till ISO 800. Det är ingenting mån märker hela tiden, men det kan vara trist att ha en annars fin bild som har fult randigt brus som är svårt att få bort på ett snyggt sätt.

Fast använde jag min 20mm med min E-M5 i fem år, men skaffade en G80 sedan för att komma i väg från problemet. Panasonic kameran behandlar dessutom kromatiska avvikelser(?) väldigt bra i bildfilerna så att skaffa en Panasonic kamera var nästan som uppgradering på objektivet också.
 
ANNONS