Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Småfågeltele till A7riii

Produkter
(logga in för att koppla)

Johey

Aktiv medlem
Måste öva på min aritmetik. :)

Nämen jag tror 100-400 blir en bra kompromiss, om man ens ska slänga sig med det uttrycket i sammanhanget.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Dessutom är det väldigt tungt, och vad jag förstår är af inte den snabbaste.
Ja, det är nästan omöjligt att plåta flygande småfågel med ett 400/2.8 (och längre brännvidd). Dels är det tungt och det är svårt att hitta fågeln i det "smala röret" (bildvinkeln).

Det snackades om begagnade objektiv och Sigmas 300-800/5.6 finns att köpa för under 25 000:- :) Det fungerar bra med MC-11 adapter till Sony A7 (A9). Men det är bättre fågeln sitter still och man har ett rejält stativ annars kan det bli tufft.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Sony 400mm f/2.8 GM är det självklara förstahandsvalet på alla sätt utom ett. Frågan är vad det näst bästa alternativet är för att skjuta småfåglar i flykt före soluppgången?

Kandidater jag kikar på är Sigma 150-600 Contemporary eller möjligen Sport med MC-11, Tamron 150-600 G2 med Canonfattning+Metabones V eller Sony A-fattning med EA-LA3 eller -4. Eventuellt Sony 100-400 GM, men frågan är om den inte är för slö (och tveksam prissättning).

Har kollat samtliga videor på youtube om alla ovannämnda kombinationer, men det är spridda skurar av åsikter och premisserna verkar påverkas till hög grad av vilken firmwareversion som används, vilket inte alltid framgår i testerna.

AF är viktig för mig. Jag behöver assistans som kompensation för min oförmåga att hantera min utrustning. :)

Finns det någonstans på en 10 mils radie från Södertälje där man kan hyra de ovannämnda grejerna? Allra bäst vore ju förstås att själv kunna prova före köp.
Hej Körde A7iii med MC-11 0ch Sigma 150-600C funkade riktigt bra, tyngden var ju inte kul, men autofokus funkade grymt bra
 
ANNONS