Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för utnyttjande! Polisanmäler...

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Ett företag i Stockholm som kallar sig något (jag vet exakt vad men det känns osäkert att skriva ut det) .... modelagency försöker komma i kontakt med småtjejer för div. skumma bilder på dem som de uppmanar dem att plåta själva och skicka dit. Det sk företaget har använt sig av ett par fotografers namn och företag de inte har ett skit med att göra som referenser och jag är nu en av de som polisanmäler den där modelagencyn.

Men för vilket brott? Och hur får man dit idioter som detta sk företag?

(Jag ägnar mig fö inte till modellfoto ens, så kanske både tjejer och fler fotografer än just de inom modell bör se upp.)
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag föreslår att du låter polisen ta hand om brottsrubriceringen. Om företaget gjort något brottsligt kan polisen sätta rätt "etikett" på det.

Jag hittade en modelagentur som skriver på sin sida att någon uppger sig arbeta åt A, när denne letar efter modeller, utan att vara anställd på agenturen. Lite lustigt dock är att hela sidan är på engelska, utom just denna varning!
 

lottawe

Aktiv medlem
Har gjort ordentlig anmälan nu och det går som ofredande. Hoppas iof att inte andra också använts på detta fula sätt, men OM så uppmanar jag er med att anmäla. Som ett försök att få ihop samlad information och få dit idioterna iaf.

Om mig angavs tydligen bl.a. att jag skulle befinna mig i Stockholm på måndag för att söka modeller inom Fine Art Nude och tjejer uppmanades därför att skicka avklädda bilder på sig själva till den sk. modelagencyn så att de skulle kunna ha chans att bli utvalda av mig och tjäna pengar på modellande. Jag har dock aldrig och kommer aldrig att söka modeller via agenturer och detta som säger sig vara en agentur finns öht inte reggat. Är väl någon dumgubbe som sitter bakom en skärm och både kan googla upp fotografer samt hitta till sidor som bl.a. modelljakten.se där de kan nå tjejer:(
 

Ravestream

Aktiv medlem
Sjukt vad folk gör, sen behöver även folk upplysas på annat sätt så man inte går på vilka idiotsaker som helst, som tur är fattar ju dom flesta att det är bluff och båg när det ska skickas bilder & dyligt på det sättet.

Tycker absolut att du kan skriva ut namn ananrs blir det ju inte mycket till varning.

Jag vill varna för en person men jag säger inte för vem ;)
 

lottawe

Aktiv medlem
Företaget finns inte, men det utger sig för att heta Blom Modelagency och vara stationerat i Stockholm. Det andra företagsnamnet med konsult i är jag dock osäker på om det "bara" är utsatt på samma sätt som jag eller om det verkligen ligger bakom. Det är en IT-firma som anger sig vara ägt av densamme som agenturen, men sanningshalten är ju inte fastställd där.

Tycker det är vidrigt och ännu värre tycker jag nästan det är att polisen tar min anmälan på allvar och betecknar som ofredande, men tjejer som blivit ombedda att klä av sig och vänder sig till polisen svarar de med att det ju eg. inte skett något brott. Än! Fysjutton för det.
 
ANNONS