Annons

Någon som har fotograferat spöken/änglar ?

Produkter
(logga in för att koppla)

gammel smurfen

Aktiv medlem
Oförklarliga upplevelser eller?

Satt och kikade på en del bilder tagna förra året och hajade till. Eftersom bilden i och för sig inte var något som jag gillade, så hamnade den bland övriga ointressanta objekt.
Nu när jag kollade på bilden så ser jag tre ansikten på bilden. Strax ovanför maskinen och till höger av den vita kabeln.
Men man ser det man vill se, eller?
 

Bilagor

easyrider

Aktiv medlem
Satt och kikade på en del bilder tagna förra året och hajade till. Eftersom bilden i och för sig inte var något som jag gillade, så hamnade den bland övriga ointressanta objekt.
Nu när jag kollade på bilden så ser jag tre ansikten på bilden. Strax ovanför maskinen och till höger av den vita kabeln.
Men man ser det man vill se, eller?
coolt. tre ansikten.
 

T_M

Aktiv medlem
Tråden var menat till dom som har lite mer fantasi ;)

Inte en massa tjafs som tex PS vs Mac / Canon vs Nikon för då hoppar jag av tråden...
 

Twilice

Aktiv medlem
Så länge det inte övergår fantasi så hakar jag på ;)



Uhm, ja har man nu gör bildtaggar på detta forumet :p Trodde det var vanliga
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Intressant i sammanhanget kanske är Wikipediaartikeln om naturalism, citerat ur denna:

"Naturalism är ett begrepp som används inom filosofin som samlingsnamn för flera filosofiska åskådningar som inte särskiljer övernaturligt (även ting som icke-naturliga värden eller universalier) från naturligt.
Naturalismen omfattar flera filosofiska åskådningar, oftast sådana med sitt ursprung i materialism och pragmatism, som inte särskiljer övernaturligt (även ting som icke-naturliga värden eller universalier) från naturligt. Naturalism påstår inte nödvändigtvis att fenomen och hypoteser som vanligtvis kategoriseras som övernaturliga inte existerar eller är felaktiga, men insisterar att alla fenomen och hypoteser kan studeras med samma metoder. Således är någonting som anses övernaturligt icke existerande, okänt eller skiljer sig inte mycket från ett naturligt fenomen eller en hypotes.
Alla metoder av härledning eller undersökningar för att införskaffa kunskap som begränsar sig till naturalistisk, fysisk eller en materiell inställning och förklaring kan anses naturalistiska".

Hela artikeln: http://sv.wikipedia.org/wiki/Naturalism_(filosofi)

Vetenskapen använder sig av metodologisk naturalism. Under nyttjande av denna har inget övernaturligt registrerats. Men registreras detta, är det alltså att anse som naturligt :) Ljusen i Hessdalen är ett sådant exempel. Klotblixtar var länge också detta, om de inte fortfarande är det.
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Ljusen i Hessdalen är ju en klassiker men det lär ju vara kopplat till samma fenomen som ofta syns vid jordskalv eller liknande aktivitet i jordskorpan, lysande fenomen på himlen som rör sig efter förkastningen. Ungefär som statisk elektricitet som bildas fast i betydligt större skala så att dem där lysande fenomenen består av plasma som varar betydligt längre i atmosfären. Ungefär samma som klotblixtarna som gissningsvis också består av plasma.

Det är dock intressant fenomen.

/ Magnus
 

Sigfuss

Aktiv medlem
Intressant tråd, jag är och har alltid varit oerhört nyfiken på övernaturliga fenomen - inte på det sättet att jag inbillar mig eller ser saker i varje träd eller buske. Men jag har alltid fascinerats av sådana fenomen som fastnat på bild och när jag själv började fotografera på allvar har jag ju lite grann hoppats på att lyckas med något sådan.....men ack, inte det minsta märkliga har jag fångat.
Detta trots min andra fascination av öde byggnader och platser, jag har nog nästan flängt runt i varannan ödekåk i vårat avlånga land med kameran i högsta hugg och inte sällan på den mörka delen av dygnet, men ändock intet.....

Till saken hör att jag också är en naturlig skeptiker, utan att för den sakens skull stänga dörren till att övernaturliga fenomen skulle existera, jag är bara övertygad om att de flesta upplevelser nog egentligen har en ganska naturlig förklaring och jag ser mig som riktigt open minded när det gäller sådant här.
(För en liten duvning i begreppet "open mindedness" rekommenderar jag denna lilla video: https://www.youtube.com/watch?v=T69TOuqaqXI )

Den enda gången jag faktiskt upplevt något riktigt mystiskt var ett tillfälle i ett gammalt ödetorp i den ljupa skogen i västernorrland då jag och en kvinnlig bekant stod i köket på stugan och betraktade förfallet när vi plötsligt hör en tung duns på vinden precis ovanför vårat huvud, förvånade så antog vi att någon annan nyfiken varit i huset när vi klev in och nu nervöst väntade på vinden tills dess att vi lämnat huset. Stugan var en väldigt liten enrummare med kök och en liten hall och vi gick runt murstocken och ut i hallen igen där trappen till vinden kom ned och skulle precis gå ut när jag av en ingivelse var tvungen att titta upp på vinden innan vi gick.
Till min förvåning var den helt tom, där var inga väggar utan bara en murstock som i mitten kom upp från nedervåningen och gick upp genom taket.
Någon skulle förstås kunna stå bakom murstocken och gömma sig, men det är det närmaste en övernaturlig upplevelse jag kan komma.

Stugan kallades förstås något i stil med "mordhuset" som alla gamla ödekåkar ute i skogarna.
Men än så länge inga märkliga bilder, men kommer det någon så¨skall jag naturligtvis dela med mig.
 

96781

Aktiv medlem
Bif. en bild som garanterat är omanipulerad end beskuren

som rubriken lyder... någon som har på riktigt lyckats fånga något från det onaturliga på bild?
Bilden är tagen på Fjäderholmarna aug 2011. Där finns en gammal luftvärnskanon som jag kollade närmare på. Väl på plats såg jag ett litet flygplan närma sig. Tänkte ta en kul bild när flygplanet kom linje med kanonröret även om flygplanet skulle se ut som en liten fluga jämfört med kanonen. Flygplanet kan skönjas något ovanför och till höger om kanonröret. Vad det är som syns ungefär i samma linje men ännu mer ovanför flygplanet vet jag inte. Detta upptäckte jag inte förrän jag kom hem o. tittade på bilderna. Kan det vara nån slags skärmseglare? Föremålet ser rektangulärt ut, det verkar även vara något som hänger nedanför samt något som sticker upp. Den vita kanten som syns skulle kunna vara belyst av solen helt enkelt. Förstora bilden och kom gärna med förslag på vad det kan vara.
(Kan lägga in bilden i mitt album om någon vill se den i originalstorlek.)
 

Bilagor

ANNONS