Annons

förstoringsram manuellt läge mark ii

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej på er!

Jag har precis köpt mig en mark ii och håller nu på att göra mig bekant med kameran och alla dess funktioner. Har suttit i timmar nu och googlat och läst igenom bruksanvisning utan att hitta det jag söker. Så nu vänder jag mig hit och hoppas att ngn här kan hjälpa mig.

Det är så att jag inte kan hitta ngn förklaring till hur jag får upp "förstoringsramen" när jag fokuserar manuellt i M-läget. Det funkar alldeles utmärkt när man fotar i "live view" men när jag ställer om till M-läge så får jag alltså inte längre upp ngn förstoringsram för manuell folusering...

Om någon kan tippsa mig om hur det funkar skulle jag vara väldigt tacksam! vill helst inte fota i live view då jag tycker af är bökig och sällan funkar som den ska.

/ Hannes
 
haha, ja det borde dom ju löst vid det här laget kan man tycka! Kanske skall maila folket på canon och ge lite användarfeedback- tipsa dem inför mark 4an=)
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
har an problem med fokus löses det ju lätt med annan gråskiva om man nu måste fokusera manuellt utan live view..
 

apersson850

Aktiv medlem
Det finns förstoringslupp att hänga på sökaren, så det går visst att fixa det som efterfrågades, mer eller mindre. Men inte genom att trycka på en knapp, förstås.
 
tackar för alla svaren!

Hur menar du med gråskiva? Jag är som sagt ny på det här, googlade lite men hittade inget vettigt.

Förstoringslupp låter vettigt!
 

apersson850

Aktiv medlem
Han menar mattskiva, eller fokuseringsskiva som den också kallas.
Nu vet jag inte vilken kamera detta gäller, för det står bara mark II, och det finns ju flera stycken mark II i Canons sortiment. Men jag tror att alla mark II jag kan komma på har utbytbar mattskiva. Finns ofta en för fokusering med objektiv med f/2,8 eller bättre. Den tillåter noggrannare fokusering, men fungerar inte bra med objektiv med mindre bländäröppning.
 

Pogge

Medlem
Inlägg i forum

Kan nån förklara för mig hur jag gör ett inlägg i detta forum. Kan inte förstå:-( ???
 
ANNONS