Annons

6D + 50 mm f1.4 missar fokus ofta.

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinC73

Aktiv medlem
Innan jag lämnar in prylarna till Intervision så tänkte jag höra mig för på forumet för att se om någon känner till problemet.
Kan nog säga att hälften av bilderna i mitt test missar fokus.
Bifogar några exempel på hur det ser ut, hoppas jag får med dom, är dom för små för att göra en bedömning laddar jag upp dom på min sida.
Bilderna är skärmdumpar på oredigerade raw direkt från kamera via Lightroom, förstorade till 100%.
Avstånd till motiv är ca 70 cm, diffen är väl på 15-20 mm.
Har fokuserat exakt på samma ställe på alla bilderna(se pilen i första).
Kan förstå att objektivet kan bak el framfokusera, men att den sätter ibland och missar ibland har jag nog inte läst om någonstans.
Är detta ett normalt beteende av denna utrustning?
Vad tror ni?
Några tips?
Martin.
 

Bilagor

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Vi behöver veta exakt vad du har för inställningar i kameran vad gäller autofokus?
enpunkt eller flera? kontinuerlig eller ej? osv..

Edit: kan inte se dina bilder..
 

MartinC73

Aktiv medlem
Konstigt att du inte kan se bilderna, när jag öppnar tråden syns dom.
Har skapat ett album med bilderna.
http://www.fotosidan.se/member/photos/view.htm?ID=344843
Jag fokuserar med mittpunkten, One shot, något mer jag missar?
Har fokuserat var bild för sig och varit väldigt noga med att lägga fokus på samma ställe.
Bör tillägga att det är inte alltid varannan bild som blir dålig, det är slumpmässigt.
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Kan inte heller se några bilder, får upp texten " Du får ej redigera någons annans objekt" när man klickar på din länk...
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
du får länka bilderna på annat vis, du har länkat från där du redigerar albumet vilket vi inte får, så vi kan inte se dom :)

vad gäller inställningarna känns det som det stämmer.. den ska ju inte utlösa slutare innan fokus är låst.. har du af på avtryckarknappen eller på annan knapp?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Min erfarenhet av riktigt ljusstark optik, dvs de med bl 1,4 är att af kan vara nyckfull. Tycker det är sällan de gluggarna är spot on. En bra och välkorrigerad glugg kanske sätter af 7 av 10 ggr under normala ljusförhållanden. Mer än så kan du nog aldrig hoppas på. Ex Canons 70-200 4,0 missar ju nästan aldrig fokus under normala förhållanden och även de flesta objektiv med bl 2,8 är säkra.
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Jag har använt mitt 50mm flitigt och aldrig haft detta problem. det är alltid kanonskarpt :)

Det jag först kommer att tänka på när jag ser dina bilder är, har du kameran på stativ eller handhåller?
 

MartinC73

Aktiv medlem
Jag har använt mitt 50mm flitigt och aldrig haft detta problem. det är alltid kanonskarpt :)

Det jag först kommer att tänka på när jag ser dina bilder är, har du kameran på stativ eller handhåller?
Handhållet, men jag har haft af-punkten inställt så att den visar var fokus sattes, så jag vet att jag har siktat rätt.
Skall nog ändå testa med stativ för att vara på den säkra sidan, blir nog imorgon kväll.
Fast det är mest handållet jag kommer att använda kameran, så om jag siktar rätt borde man väl kunna lita på att skärpan oxå sitter rätt.
 

Stuffert

Aktiv medlem
Hade i stort sett samma problem med mitt 50mm/1.8. Nu är det ju inte samma objektiv och inte heller samma kamera men mitt var också slumpartat.

Kunde sätta upp kameran på stativ och ändå få fokusen att "flytta sig fel" mellan korten på exakt samma punkt med kanonbelysning.

Skickade in objektivet och vips så var det problemet löst. Skulle tro att du får göra detsamma.

/Staffan
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Handhållet, men jag har haft af-punkten inställt så att den visar var fokus sattes, så jag vet att jag har siktat rätt.
Skall nog ändå testa med stativ för att vara på den säkra sidan, blir nog imorgon kväll.
Fast det är mest handållet jag kommer att använda kameran, så om jag siktar rätt borde man väl kunna lita på att skärpan oxå sitter rätt.
Rannsaka dig själv när du tar bilderna.. ställ dig frågorna som följer.

1: tar jag bilden DIREKT efter att fokus är låst? alltså vekrligen inom samma halvsekund.

2: sitter jag stilla? spciellt om du avvaktar lite efter att fokus är låst, eller omkomponerar, så kan minsta lilla rubbning göra att fokus inte ligger där du satte den. speciellt med så korta skärpedjup som vi ändå snackar om :)

Självklart måste du kolla med stativ och 2sec. självutlösare för att få pålitliga resultat :)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Bilderna du tar är kontrastrika runt fokuspunkten, så den kan låsa på dem med. Men jag förmodar att det inte enbart är dessa bilder du märker det på.

Har en 5D och en 50/1,4 som bägge är kalibrerade. 50/1,4 kalibrerades t.o.m. två gånger. Fortfarande blev det bakfokus. 5D fungerar kanon med alla andra objektiv jag har.

Köpte så 6D. Av 99 bilder satte 6D+50/1,4 fokusen i 96 fall. Två av fallen var handhavandefel och ett var kamerans fel. Jag rekommenderar dig att lämna in din kamera och ditt objektiv till Intervision. Har du fler objektiv, så lämna in dem med. Du kommer bli glad när du får tillbaks grejerna.
 

MartinC73

Aktiv medlem
Tack alla för era svar, uppskattas.
Har inte haft tid att köra fler tester, återkommer med resultat från test eller när efter att jag lämnat in den hos Intervision.
Martin.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Tack alla för era svar, uppskattas.
Har inte haft tid att köra fler tester, återkommer med resultat från test eller när efter att jag lämnat in den hos Intervision.
Martin.
Väldigt kort skärpedjup tillsammans med ny kamera kan ge liknande effekter trots helt felfri hårdvara.
För att göra testet rätt ska du använda enpunkts AF , EJ kontinuerlig utan kör med Canons motsvarighet till AF-S helst på en stativ eller bord eller vadsomhelst som är fast och stilla till skillnad från händer.
Använd LiveView som referens.
Använd nåt annat till test än en väska, om du har en skrivare hemma finns det en uppsjö av optiska testmönster att ladda ner och använda.
Kan vara värt att ta sig en timme att göra allt detta för att helt utesluta handhavandefel och isf slippa skicka in en helt frisk kamera+objektiv samt att vara utan kamera i onödan i nån vecka.

Lycka till.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Jag har provat två EF 50 mm f/1,4 USM på fyra olika kamerahus. Ingen av dem fungerar på nåt hus utan mikrojustering. Det hus som inte hade den funktionen var objektiven oanvändbara på.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Jag har provat två EF 50 mm f/1,4 USM på fyra olika kamerahus. Ingen av dem fungerar på nåt hus utan mikrojustering. Det hus som inte hade den funktionen var objektiven oanvändbara på.
Lustigt, jag har en annan erfarenhet med EF 50/1,4 där fokus fungerade perfekt på 5DMk2, 7D och tidigare 50D, däremot blev det fel med 5DMk3 där jag fick lämna in kamerahus och objektiv för justering. Är det generellt mer problem med de nyaste kameramodellerna? Någon som vet?
 

jeduven

Aktiv medlem
EF 50 1.4, även kallad Moraklockan p.g.a. grovkuggad af-krans, är väldigt lynnig med AF på mina kameror, 40D, 7D och 5DII. Fokus hamnar antingen lite framför eller lite bakom och nån gång ibland spot on. Med 5DIII sitter fokus helt rätt varenda gång. Trodde knappt mina ögon första gången jag körde med Moraklockan på 5DIII :))
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Mitt EF 1,4/50mm fungerar mycket bra på 7D och 5D Mark II.
Tidigare även på 20D, 40D, och 50D.
Det enda Canonobjektivet som jag har haft problem med var ett EF 4/300mm IS L.
 

MartinC73

Aktiv medlem
Gjorde ett skärpetest i helgen, med stativ, låst spegel och trådutlösare. Skärpan sitter, MEN fokuspunkten verkar vara väldigt känslig speciellt på höger sida, så fort den snuddar något att fästa skärpan på så gör den det, inte alls lika känslig på vänster sida. Testade med tre batterier uppställda på rad med kameran på ca 45 graders vinkel. Hade jag den röda rutan mitt på det mittersta batteriet så satt fokus, men så fort jag flyttade kameran så att högra rutlinjen snuddar(fortfarande med mittbatteriet inom rutan) det första batteriet så sätter den skärpan där.
Betyder det att det behövs en justering?
Hoppas att jag var tydlig med beskrivningen av testet.
Martin.
 
ANNONS