Annons

Ta ljusa bleka foton

Produkter
(logga in för att koppla)

esc101

Ny medlem
Hej

Jag är väldigt fascinerad över dessa ljusa, pastelliga foto man ser ibland. Senast såg jag det i boken "Close to home". http://www.fotosidan.se/cldoc/close-to-home-en-bok-om.htm.
Min fråga är hur man fotograferar eller efterarbetar sådana foto. Se speciellt foto nr. 9 som jag tycker är otroligt vacker.
Eller http://www.markmahaney.com/projects/personalwork/smartland/slide9/
Har någon tips eller förslag så emottages dessa gärna.

(Obs, ligger detta inlägg fel så flytta det gärna.)

Tack på förhand
Henrik Bengtsson
 

Snapphane

Aktiv medlem
Filter och efterbehandling är min första tanke. Sen gäller det såklart att ljuset är rätt, unvik mitt på dagen och passa gärna på när det är tjocka regntunga moln ute som mjukar upp ljuset. Inomhus kan man använda tunna vita tyger o dyl för att mjuka upp ljuset (eller fotografera igenom).

Lär säkert finnas ett par böcker på ämnet i en välsorterad butik. Eller så har vi ett proffs här i forumet. Jag kan tyvärr inte hjälpa mer än såhär :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Är heller ingen expert. Men jag har en drös olika Curves prestes till Lightroom för att göra olika typ av blekt/färgbalans/dis över hela bilden.
Brukar försöka hålla bildbehandling simpel ;)

Bildex. Skillanderna mellan bilderna är endast Curves. Kan kanske ge en bra grund till fortsatt redigering.

/Stefan
 

Bilagor

Palletheking

Aktiv medlem
Finns ju Color Efex Pro. Ett instagramliknande program från Nik Software. Mängder av filter som kan redigeras var för sig och dessutom kombineras. Där skulle du hitta något som passar dig. Använder det själv rätt mycket med för mig bra resultat.
 

Sgart

Aktiv medlem
På bild nr 9 ser det ut som att kurvan lyfts i skuggorna. Dvs all den mörkaste infon blir ljusare. Ger ett lite urtvättat utseende. Skulle tro hela bilden är lyft (uppljusad) i kurvor också.
 

MrGoose

Aktiv medlem
I PS Elements 11 har du i det guidade läget något som heter högdagra (tror jag), där programmet skapar denna bildtyp.... Går man sedan över i expert läget så kan man finjustera lagren som skapats..!! :)

Mvh. Henke
 

flossy666

Aktiv medlem
En eller två lagerkopior med blandningsläge screen brukar komma i närheten, sen kan du finjustera med ett kurvlager, och sist finjustera med opaciteten på lagren.
 

esc101

Ny medlem
Tack alla för tips! Ni är grymma.

Använder Elements 9 så kurvor finns ju inte med. Men, jag har laddat ner ett filter som heter SmartCurve som jag ska testa med.

Hur är det med dra ner mättnaden av färger? Har bara en känsla av att det spelar in? När jag testade fick jag iallafall ner styrkan i färgerna. Litelite liknande det jag är ute efter.
 

flossy666

Aktiv medlem
Ja du kommer behöva dra ur mättnad också.
Se till att inte lockas att dra upp brightness eller exposure, då kommer du blåsa ut det som redan är ljust, och det kommer se skit ut.
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Ni verkar göra det väldigt komlicerat..

Använder man adobe lightroom så finns det enkla medel!

Jag hade börjat med att dra ner mättnad, ljusat upp hudtonerna genom att minska mättnaden på just den färgkanalen där huden ligger, oftast orange. sedan bara fixat runt med ljustemp, kontrast, exponering tills önskat resultat nås.. hade väl tagit två minuter :)

I kameran ser du till att ha rätt ljus, dvs gärna ett mjukt jus vad det ser ut som.. kort skärpedjup också.. och se till att redan i kameran vara lite överexponerad :)

(sen är ju människorna på bilderna väldigt ljushyade från början, blir svårt med någon brunbränd! )
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Jag skulle inte rekommendera att överexponera i kameran, eftersom det då finns risk att fräta ur högdagrarna så de inte går att återhämta (och det tycker i alla fall inte jag blir snyggt), men det är oftast bra att exponerra så högt det bara går utan att det blir så (genom att kolla histogrammet) - då finns mesta möjliga information att använda i råkonverteringen.
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Jag skulle inte rekommendera att överexponera i kameran, eftersom det då finns risk att fräta ur högdagrarna så de inte går att återhämta (och det tycker i alla fall inte jag blir snyggt), men det är oftast bra att exponerra så högt det bara går utan att det blir så (genom att kolla histogrammet) - då finns mesta möjliga information att använda i råkonverteringen.
Självklart var det så jag menade!
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Är man ute efter att fota ljusa foton så tycker jag inte det är fel att fräta ut högdagrarna direkt på plats. Så länge det är rätt sak man fräter ut dvs.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

afe

Aktiv medlem
Är man ute efter att fota ljusa foton så tycker jag inte det är fel att fräta ut högdagrarna direkt på plats. Så länge det är rätt sak man fräter ut dvs.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Jag tycker det ser förskräckligt ut när det inte finns något som helst information i det ljusa, men det är ju jag det ...
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag tycker det ser förskräckligt ut när det inte finns något som helst information i det ljusa, men det är ju jag det ...
Det beror som sagt vad man fräter ut och vilket typ av motiv/sammanhang.
Enklaste jag kommer på är porträtt på helvit bakgrund, utträtt ;)
Inte för att jag tycker det är det finaste. Men många äskar det.

Eller motljusbild på brudpar där delar av solen tittar fram och dra ner mättnaden och lägg på ett dis och fylljus så blir det kanonbild.
 

afe

Aktiv medlem
Det beror som sagt vad man fräter ut och vilket typ av motiv/sammanhang.
Enklaste jag kommer på är porträtt på helvit bakgrund, utträtt ;)
Inte för att jag tycker det är det finaste. Men många äskar det.

Eller motljusbild på brudpar där delar av solen tittar fram och dra ner mättnaden och lägg på ett dis och fylljus så blir det kanonbild.
Jag tror jag förstår hur du menar, men jag ser ändå aldrig någon poäng med att göra det ljusa knallvitt. Kanske är en smaksak eller nåt ...
 

lusidor

Aktiv medlem
Tack alla för tips! Ni är grymma.

Använder Elements 9 så kurvor finns ju inte med. Men, jag har laddat ner ett filter som heter SmartCurve som jag ska testa med.

Hur är det med dra ner mättnaden av färger? Har bara en känsla av att det spelar in? När jag testade fick jag iallafall ner styrkan i färgerna. Litelite liknande det jag är ute efter.
Det handlar som jag ser det om att ljusa upp mellantonerna utan att påverka skuggor och högdagrar så mycket. Jag tycker det är svårt att få till bra utan Kurvor, men ett alternativ kan vara Nivåer. Justera mittreglaget så bilden blir ljusare.

Om du vill jobba mer med stilen och uttrycket i bilderna rekommenderar jag att börja jobba med RAW-filer från kameran. I konverteringsprogram typ Lightroom finns mer av justeringsmöjligheter.
 

flossy666

Aktiv medlem
Mittreglaget i ett nivålager var ett mycket bra tips. Lättare att laborera med än kurvverktyget om man inte är van.

När det gäller utfrätta partier tycker jag det ska väldigt mycket till för att det ska vara ok. Möjligen extrema vita studiobakgrunder, små vatten eller krom-blänk etc. Börjar man fräta ut vita kläder eller ansiktspartier sällar jag mig till dom som tycker det ser skit och amatörmässigt ut. I vissa fall kan man kanske komma undan med det så länge bilden ligger i en dator men på print, nej. Hela grejen med utseendet ts vill åt tycker jag är att få bilden att se så där väldigt ljus ut, men fortfarande behålla information i hela bilden och inte fräta ut nån stans. Bryr man sig inte om det, så ner med kontrast och upp med brightness och exposure så var det bra med det.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Det kan gärna vara utfrätt, men glöm inte att flytta ner vit-punkten några steg så bilden inte bara flyter ut i i kanterna när den visas på vit bakgrund.
 

esc101

Ny medlem
Tack för alla hjälpsamma tips. Jag provar och testar. Hittills tycker jag nog att knepet med nivåerna har hjälpt bäst. Men, jag ska fortsätta testa tills jag träffar rätt!
 
ANNONS