Annons

Bare ett objektiv! vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Till min D3 skulle jag nog välja en 28-300 och till min NEX en Zeiss 16-70. Jag fotograferar helst med fasta brännvidder, men fick jag bara välja ett objektiv blev det en zoom då jag fotograferar allt mellan himmel och jord :)
 

PMD

Aktiv medlem
Olympus M.Zuiko 45mm f/1.8

Inte nog med att det är fantastiskt skarpt. Det är billigt också. Bäst pris/prestanda av alla objektiv jag har, skulle jag tro.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Är inte det en ovanligt töntig fråga? Vilken information ger svaren?
Bör du inte be dem precisera till vad.
Någon älskar sin 16-35 till reportage men det betyder ju inget för fågelfotografen för han kommer älska sitt 500/4 eller 400/5,6.
Så vad har denna tråden för värde?
Vill du få vettiga svar som ger information till andra bör du nog be alla att också precisera till vad.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Är inte det en ovanligt töntig fråga? Vilken information ger svaren?
Bör du inte be dem precisera till vad.
Någon älskar sin 16-35 till reportage men det betyder ju inget för fågelfotografen för han kommer älska sitt 500/4 eller 400/5,6.
Så vad har denna tråden för värde?
Vill du få vettiga svar som ger information till andra bör du nog be alla att också precisera till vad.
TS frågar just det, Vad fotar du helst, och vilket objektiv. Anger man fågel så är det nog inte ett vidvinkel man väljer är min gissning
 

afe

Aktiv medlem
Hans förfrågan är klart otydlig. Ser du någon som uppfattat detta? All beskriver bara sitt favorit objektiv?
Jag svarade med två objektiv som jag inte äger, men som är de jag skulle välja om jag bara fick ha ett. Om du tycker frågeställningen är dum eller av andra anledningar inte vill svara så är det ju valfritt :)

Visst är det så att tråden inte kommer att hjälpa någon, men det behöver inte alla trådar göra. Att klaga på på en tråd, i tråden i fråga hjälper inte heller någon ...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nej fotosidan är inte var det en gång var. En gång var det en plats där det fanns djupa diskussioner som man lärde sig mycket av. Av kunniga personer som jämförde objektiv och diskuterade tekniska skillnader mellan olika typer av sensorer.
Idag finns dess personer hos DPR.
Dagens meningslösa debatt är ganska typisk för vad Fotosidan utvecklats till. Det har blivit likt facebook som jag hatar.
Jag tror jag också kommer lämna medlemskapet när det förfaller i December.
Denna typ av trådar är nu mycket sällsynta. De är mer av den typ vi nu diskuterar.
För min egen del är de absolut meningslösa.
Jag har bortåt 10 L-objektiv i skåpet och det finns ett skäl bakom varje.
När jag reser har jag 3-5 av dem med mig. Det är mycket vikt med det finns en tanke bakom vad jag tar med mig.
Så Anders vad tror du jag lär mig av denna tråden?
Att få veta folks favoritobjekitiv? Oavsett fabrikat?
Så länge denna diskussion inte är mer specifik är det bara en att fråga "I like"
 

afe

Aktiv medlem
Finns det något forum där alla trådar leder fram till något vettigt, och är det ens önskvärt? Varför svarar du i tråden om du tycker den är meningslös?

Det är ju synd att du tycker FS blivit sämre, men det kan kanske ha att göra med att det blivit väldigt många fler medlemmar än det var när du och jag gick med här. Vi försöker styra upp trådarna på en något så när vettig nivå, men det finns inte (och har aldrig funnits såvitt jag vet) några krav på att trådarna ska vara lärorika.

Detta är dock väldigt off topic, så om du vill diskutera detta vidare rekommenderar jag att du tar det i forumet fotosidan.se.
 

Polka-ko

Medlem
Nej fotosidan är inte var det en gång var. En gång var det en plats där det fanns djupa diskussioner som man lärde sig mycket av. Av kunniga personer som jämförde objektiv och diskuterade tekniska skillnader mellan olika typer av sensorer.
Idag finns dess personer hos DPR.
Dagens meningslösa debatt är ganska typisk för vad Fotosidan utvecklats till. Det har blivit likt facebook som jag hatar.
Jag tror jag också kommer lämna medlemskapet när det förfaller i December.
Denna typ av trådar är nu mycket sällsynta. De är mer av den typ vi nu diskuterar.
För min egen del är de absolut meningslösa.
Jag har bortåt 10 L-objektiv i skåpet och det finns ett skäl bakom varje.
När jag reser har jag 3-5 av dem med mig. Det är mycket vikt med det finns en tanke bakom vad jag tar med mig.
Så Anders vad tror du jag lär mig av denna tråden?
Att få veta folks favoritobjekitiv? Oavsett fabrikat?
Så länge denna diskussion inte är mer specifik är det bara en att fråga "I like"
En smula ironiskt att du har åsikter om forumets kvalité då användare som inte håller sig till trådskaparens ursprungsämne tenderar att dra ner på just denna.

Detta är inte en tråd som handlar om vad man anser om Fotosidan. Vill du diskutera forumets kvalité så föreslår jag att du startar en egen tråd - om just det.

Frågan är inte heller vilket som är ens favoritobjektiv, utan vilket objektiv man valt om man tvingats att bara ha ett. Det finns en skillnad.

Mitt favoritobjektiv är Nikkor 105/2,8, då det är det jag tycker är roligast att använda, i de områden där det är lämpligt. Hade jag däremot bara fått välja ett så hade det troligtvis blivit Nikkor 24-70/2,8. Detta då användningsområdet är väldigt brett - precis som mitt fotande. Jag fotar allt från porträtt, landskap till gatufoto. Detta objektiv hade kanske inte varit optimalt i alla områden som jag fotar, men fungerat i samtliga.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Jag svarar också med tvånobjektiv, eller rättare, jag svarar två gånger:

Mitt favoritobjektiv (roligaste..), som jag använder för sällan, är 85/1.2.

Om jag bara skulle ha ett blir det nog fasta 35/2 IS. Skarpt, trevlig vinkel på tex 6D och man kan fotografera under dygnets alla timmar.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
EF16-35 f/2,8L USM
&/el
EF 400 f/2,8L IS USM mkII

**
Beroende på vart jag lever och hur jag arbetar så hade valet blivit lätt mellan dessa två. 4 av sex dagar i veckan så faller nog valet på 16-35.
/N
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fotboll 80-200/ önskar 70-200 lr 120-300
normalt 24-70 / 17-35
Slalom 85 / 17-35 / 24-70 / 80-200 beroende på väder o vad jag vill fota under dagen
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Nikon 24-70/2.8.

Plåtar mest porträtt, men även en del annat. Funkar även till reportage. Bästa allround-gluggen för mig.
 
ANNONS