Annons

Stativhuvud för framtungt tele?

Produkter
(logga in för att koppla)

rasmus_w

Aktiv medlem
Hallojs,

jag skaffade ett begagnat Nikon AIS 500 F/4 i veckan och upptäckte i stort sett bums att kulleden (Vanguard SBH-100) på mitt stativ är lite i klenaste laget för den typen av antika muskedunder. Objektivet väger runt 4 kilo och är rejält framtungt. Jag har inte testat med en D4 eller D800 men jag lånade en D600 för att ta några provbilder och med det huset ville objektivt gärna tippa framåt så fort jag lossade friktionsratten på kulleden. Med min egen kamera (Olympus OM-D EM-5) blir det såklart värre, så jag antar att man måste ha ett rejält tungt hus för att det ska balansera bra.

För att balansen ska vara så bra som möjligt sätter jag kameraplattan så långt fram på objektivets stativfäste som möjligt, men då ligger bara halva plattan an mot stativfästet, inte optimalt. Dessutom känns det som att jag skulle vilja använda båda skruvhålen i stativfästet och min platta har bara en skruv. Det funkar men är inte så stadigt och det är lätt att hela härligheten tippar framåt med ett brak när man lossar på kulan.

Hur löser man det? Det känns som att jag skulle vilja ha en kulled med riktigt lång platta som kan fästas med två skruvar i objektivet, och sen skjuter jag objektivet bakåt tills det är i balans. Eller är det bättre att centrera så kulan hamnar rakt under stativfästet och ha en jättestark kulled som hanterar obalansen? Man kan ju såklart också fästa tyngder på kamerahuset men jag tror inte jag tänker testa det.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Med ett sådant objektiv kan jag inte tänka mig att en kulled är direkt smidigt. Satsa på någon form av gimbal huvud istället, då blir det i stort sett tyngdlöst att använda, utom när man bär det.

Exempel, det finns fler tillverkare med liknande varianter:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=BGH2
Ja! Och dessutom har de fördelen att balanserar kamera+objektiv på dessa så släpper man taget välter inte utrustningen på stativhudet ner mot stativet så det blir en smäll. Med kulled eller de flesta trevägshuvuden, om man inte låst ordentligt kan det välta och orsaka skada.
 

rasmus_w

Aktiv medlem
Hur funkar ett gimbalhuvud med mer normal optik? Är inte helt övertygad om att jag vill ha ett gimbalhuvud, det känns som att jag kommer behöva ett extra stativ bara till telet, och jag tycker jag har gott om prylar ändå. Med normaloptik känns kulled överlägset, det är stabilt, lättjusterat och väger lite.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Finns en test av gimbal huvuden i senaste numret av NPhoto. Wimberly WH-200 Mk II blir bäst i test. Men som vanligt, smakar det så kostar det
 

Sabud

Aktiv medlem
Hur funkar ett gimbalhuvud med mer normal optik? Är inte helt övertygad om att jag vill ha ett gimbalhuvud, det känns som att jag kommer behöva ett extra stativ bara till telet, och jag tycker jag har gott om prylar ändå. Med normaloptik känns kulled överlägset, det är stabilt, lättjusterat och
väger lite.
En kula blir en enda stor kompromiss på ett 500:a. Om du ändå vill ha en kula så får du börja med att skaffa en annan och längre stativfot så att du kan optimera balansen. Så behöver du en pålitlig kvalitetskula i kilos-klassen. Tror det blir mycket bättre och framför allt billigare att skaffa ett billigt Gimbal på ebay och använda dedikerat för telet.

/Stephan
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Ser inga trubbel med kula och 500mm.. har själv kört många olika alternativ och kula är sjukt smidigt på många sätt.

Burzynski är en av de bästa. Ja har dock inte testat den själv. Normannen Bjørn Rørslett har god erfarenhet av denna!

Stativet i sig är ju också viktigt såklart. Köp ett Sachtler (tex CF 100 L) så har du stativ for livet ut.

Arca Swiss tillverkar inte längre sin B1 G.. men finns typ 2-3ggr/år på ebay i bra skick för runt 3500,- Den bästa?

/N
 

PMD

Aktiv medlem
Den här grunkan kan man använda för att flytta tyngdpunkten på en stativinfästning för ett objektiv. Bilden på länken visar ett objektiv utan stativfäste (så att man måste använda kamerans stativfäste), men det går ju bra att skruva fast grunkan enbart i ett objektiv som har ett vanligt stativfäste. Jag är dock osäker på om den passar ditt objektiv, eftersom jag inte vet dess dimensioner.
 
ANNONS