Annons

Kamoflage, kläder och nät

Produkter
(logga in för att koppla)

FxEffekt

Aktiv medlem
Jag tänkte försöka börja fota fåglar lite mer på allvar och kikar runt efter kamoflagekläder och nät. Tänkte jag skulle skaffa jacka och byxor och sedan ett sånt där nät att lägga över hela mig och kameran när man ligger på mage. Borde ju duga. Sedan kanske ta ett vanligt liggunderlag. Eller finns det något smartare sätt. Vad använder ni som brukar ligga och vänta, och var har ni köpt grejerna?

Jag hittade billiga nät på röda stjärnan för en hundring per löpmeter. Värre är det med jacka och byxor. Min första tanke var att köpa en billig kamoflerad regnponcho och dra över mina vanliga kläder, fast kom på att det kanske blir svettigt och obekvämt efter några timmar.
 

Skogsby

Medlem
Camoflage

Jag tänkte försöka börja fota fåglar lite mer på allvar och kikar runt efter kamoflagekläder och nät. Tänkte jag skulle skaffa jacka och byxor och sedan ett sånt där nät att lägga över hela mig och kameran när man ligger på mage. Borde ju duga. Sedan kanske ta ett vanligt liggunderlag. Eller finns det något smartare sätt. Vad använder ni som brukar ligga och vänta, och var har ni köpt grejerna?

Jag hittade billiga nät på röda stjärnan för en hundring per löpmeter. Värre är det med jacka och byxor. Min första tanke var att köpa en billig kamoflerad regnponcho och dra över mina vanliga kläder, fast kom på att det kanske blir svettigt och obekvämt efter några timmar.
Ett lövcamoflageställ, jacka med huva o byxor använder jag. Det funkar bra. Men lika viktigt är ju att vara stilla, annars hjälper det inte med camoflage. De flesta djur reagerar på rörelser man gör, eller fel vid när det gäller däggdjur. Lycka till med bilderna! Thomas Karlsson
 

FxEffekt

Aktiv medlem
En billig variant som funkar utmärkt om du vill vara osynlig....

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Klader-och-skydd/Ghillie-suit-46560/

/ M
Jag har kollat dom där Ghillie-grejerna också på andra sidor, fast visste inte ens att biltema hade dem, det där var ju helt ok pris för hela kittet med jacka med huva och byxor. Tack för tipset.

En helt vanlig kamoflageuniform kan väl ändå inte vara svår att få tag på?
Nej jag har hittat ganska många ställen, men har aldrig handlat för aktuellt tillfälle så tänkte kolla med andra innan så man inte glömmer någon smart detalj. Vill vara helt 100 innan jag handlar :)

Ett lövcamoflageställ, jacka med huva o byxor använder jag. Det funkar bra. Men lika viktigt är ju att vara stilla, annars hjälper det inte med camoflage. De flesta djur reagerar på rörelser man gör, eller fel vid när det gäller däggdjur. Lycka till med bilderna! Thomas Karlsson
Kommer du ihåg var du köpte ditt camoställ? Och att vara stilla är väl tanken, men jag märker nog hur lätt eller svårt det är när jag väl kommer ut. Förhoppningsvis hittar man en liggande magställning som funkar under längre tid ;)
 

Skogsby

Medlem
Camoflagekläder

Jag har kollat dom där Ghillie-grejerna också på andra sidor, fast visste inte ens att biltema hade dem, det där var ju helt ok pris för hela kittet med jacka med huva och byxor. Tack för tipset.


Nej jag har hittat ganska många ställen, men har aldrig handlat för aktuellt tillfälle så tänkte kolla med andra innan så man inte glömmer någon smart detalj. Vill vara helt 100 innan jag handlar :)


Kommer du ihåg var du köpte ditt camoställ? Och att vara stilla är väl tanken, men jag märker nog hur lätt eller svårt det är när jag väl kommer ut. Förhoppningsvis hittar man en liggande magställning som funkar under längre tid ;)
Köpte stället i en jaktbutik i Norrköping. Engelsons postorder har en liknande. Det gäller att hitta ett ställ utan för stora kontraster i färgerna. En ljusare fläck mot lita mörkare område på camoflage blinkar som en lampa om man rör sig.
 

eskil23

Aktiv medlem
Köpte stället i en jaktbutik i Norrköping. Engelsons postorder har en liknande. Det gäller att hitta ett ställ utan för stora kontraster i färgerna. En ljusare fläck mot lita mörkare område på camoflage blinkar som en lampa om man rör sig.
Å andra sidan är det just de stora kontrasterna som bryter upp konturen. Därför har de flesta militära kamouflagekläder ganska stora kontraster.
 

Betongkokaren

Aktiv medlem
Ligga stilla i skuggan i mörka kläder är magiskt effektivt. Det är ju därför som man inte ser älgen förrens man a) går in i den eller b) den flyttar på sig.

Och ha vinden i ansiktet. Djur är bisarrt duktiga på att vädra sig till fara.

Kamouflage är en hel vetenskap att grotta ner sig i. Väldigt intressant vetenskap.
 

FxEffekt

Aktiv medlem
Tack för alla svar, Ghille suits är ju riktigt coola, det känns som det bara är en tidsfråga innan man skaffar en ha ha. Hade varit riktigt kul med en "så här såg det ut"-tråd från när folk varit ute och fotat i gömslen och kamoflage.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Jag har testat det mesta och har inset att det bästa är att fila på sitt framträdande utan kamo. Hellre bara bekväma neutral kläder.
Man måste absolut inte ha kamouflagekläder för att fota fåglar framgånsrikt.
/N
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
Jag har testat det mesta och har inset att det bästa är att fila på sitt framträdande utan kamo. Hellre bara bekväma neutral kläder.
Man måste absolut inte ha kamouflagekläder för att fota fåglar framgånsrikt.
/N
Det ligger något i det, Niclas. Kanske är det genom att testa det mesta som du lärt dig att fila på ditt framträdande (och lärt dig vad som funkar på vilka fåglar). :)
 

FxEffekt

Aktiv medlem
Jag har testat det mesta och har inset att det bästa är att fila på sitt framträdande utan kamo. Hellre bara bekväma neutral kläder.
Man måste absolut inte ha kamouflagekläder för att fota fåglar framgånsrikt.
/N
Jag tror nog också att man inte MÅSTE ha camokläder. Men det finns ju gråzoner, jag har traskat runt i en knallblå jacka nu det senaste på kalla mornar och den skriker inte "smälta in" för fem öre. Men att klä sig i neutrala skogskläder och inte springa omkring funkar säkert. Dock gillar jag grejen att veta om att man är nästan osynlig om man ligger still på backen. Känslan av att det kan komma djur mycket närmare förstärks och även om det inte stämmer så spelar det inte så stor roll, det ska ju vara kul ;)
 

correctamundo

Aktiv medlem
Jag har köpt ett M90-ställ på armyshopen som funkat fint när jag villa vara lite mer kamouflerad. Att det därtill är riktigt bra kvalitet och slitstarka fritidskläder skadar ju inte =).
 

FxEffekt

Aktiv medlem
Lövcamon såg ju pro ut, såg inget pris dock men är väl för att det inte säljs direkt på sidan.
Camonätet på jula har jag kollat upp också, köpte faktiskt motsvarande på biltema idag, var ungefär samma fast en meter längre :) Sen blev det en billigare jacka på Jula. En bra början och jag ska nu ta reda på om jag trivs med att ligga gömd i skogen. Om det är något jag vill pyssla med i fortsättningen kanske det blir en guille suite eller lövcamo senare :)
 
ANNONS